کد خبر: 11110067740
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازرگانیروزنامهصفحه یک

بازگشت شمش طلا همزمان با افزایش تقاضای عمومی

ترجمه: سلیم حیدری

جستجو برای دارایی‎ های امن منجر به افزایش خرید شمش طلا و سکه در سال ۲۰۲۱ شد.

گزارش جدید شورای جهانی طلا (WGC) نشان می‎دهد که تقاضا برای فلز زرد در سال گذشته به ۴۰۲۱ تن افزایش یافته است. این رشد به دلیل تقاضای سه ماهه چهارم بود که تقریباً ۵۰ درصد جهش کرد و به بالاترین حد در دو سال و نیم اخیر رسید.

شورای جهانی طلا گفت: «این تقاضا بسیاری از خسارات ناشی از کووید را که در طول سال ۲۰۲۰ متحمل شده بود، جبران کرد.»

خرید طلا از بانک مرکزی بسیار بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده و ۸۲ درصد افزایش یافت و به ۴۶۳ تن رسیده و در نتیجه ذخایر جهانی را به بالاترین حد در ۳۰ سال اخیر رسانده است. سرعت خرید در نیمه دوم با کاهش ۲۲ درصدی در سه ماهه چهارم سال کاهش یافت.

بر اساس داده‌های شورای جهانی طلا، تقاضا برای طلا در بخش‌های جواهرات و فناوری نیز در طول سال مطابق با رشد اقتصادی و احساسات مثبت بهبود یافت.

رشد جواهرات تقریباً جهانی بود. درآمد ناشی از آن عمدتاً توسط دو کشور پر جمعیت جهانی -هند و چین- تقویت شد، اما بهبود در سایر مناطق جهان نیز مشاهده شد.

 در همین حال، ذخایر جهانی صندوق‌های سرمایه‎گذاری قابل معامله در بورس طلا (ETF) در سال ۲۰۲۱، ۱۷۳ تن کاهش یافت که برخلاف رکورد افزایش ۸۷۴ تنی در سال ۲۰۲۰ بود.

لوئیس استریت تحلیلگر ارشد EMEA گفت: «عملکرد طلا در سال جاری واقعاً بر ماهیت دوگانه ارزشمند و منحصر به فرد آن و محرک‌های تقاضای متنوع اش تأکید کرد. در سمت سرمایه‎گذاری، کشمکش بین تورم مداوم و افزایش نرخ‌ها تصویری متفاوت برای تقاضا ایجاد کرد.

افزایش نرخ‌ها باعث ایجاد حس ریسک در بین برخی سرمایه‎گذاران شد که در جریان خروجی ETF منعکس شد.»

 از سوی دیگر، او گفت، جستجو برای دارایی‌های امن منجر به افزایش خرید شمش طلا و سکه شد که با خرید بانک مرکزی تقویت شد.

 استریت خاطرنشان کرد: «کاهش در ETF ها با رشد تقاضا در سایر بخش‌ها جبران شد. جواهرات به بالاترین سطح خود در نزدیک به یک دهه رسید، زیرا بازارهای کلیدی مانند چین و هند نشاط اقتصادی دوباره را به دست آوردند.

ما انتظار داریم پویایی مشابهی بر عملکرد طلا در سال ۲۰۲۲ تأثیر بگذارد و محرک‌های تقاضا بر اساس متغیرهای کلیدی اقتصادی در نوسان هستند.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا