کد خبر: 15109911098
دسته‌بندی نشده

برپایی اجباری نمایشگاه‌‌های به‌تاخیرافتاده؛ سنگی دیگر بر پیکر تولید

لیلا ابوالفتحی

هدف از برگزاری نمایشگاه‌هاى بین‌المللى ایجاد پل ارتباطى بین بازرگانان، کارشناسان، متخصصان، صنعت‌گران و محققان کشورهاى گوناگون است. نمایشگاه‌هاى بین‌المللى تنها براى نمایش کالاها و انجام مذاکرات تجارى درباره آن‌ها برگزار نمى‌شوند، بلکه اطلاعات گوناگون در زمینه قیمت‌هاى رقابتى در سطح جهانی، آخرین استانداردهاى کیفی، آخرین پیشرفت‌هاى  فناوری، دستاوردهاى پژوهشی و ایده‌هاى اقتصادى – تکنولوژیک نیز در خلال برگزارى نمایشگاه‌ها مورد تبادل قرار مى‌گیرند.

شاید بتوان مهمترین اهداف برگزاری نمایشگاه را جذب و شناسایی مشتریان،  توسعه مبادلات کالاها و خدمات و گرفتن سفارش‌های بزرگ،  ایجاد رقابت سالم بین واحدهای صنعتی و تجاری، گردآوری اطلاعات مربوط به رقبا، پذیرش نمایندگی جدید برشمرد.

هر ساله در ایران طبق تقویم شرکت نمایشگاه‌های ایران نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود. یکی از این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران با میزبانی شرکت بازرگانی بین‌المللی ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) است.

طبق گفته‌های مشارکت‌کنندگان روال برگزاری این نمایشگاه به این صورت است که در اردیبهشت ثبت‌نام در ایدرو صورت می‌گیرد و پس از پرداخت تمام هزینه‌ها غرفه‌ها واگذار می‌شود. اما امسال  به دلیل شیوع ویروس کرونا نمایشگاهی که برای آبان برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق افتاد  و به بهمن موکول شد. با این حال، بسیاری از صنعتگرانی که برای حضور در این رویداد نام‌نویسی کرده بودند، اکنون به دلایلی که ذکر می‌شود دیگر مایل به برگزاری نمایشگاه در تاریخ جدید نیستند و تعداد زیادی از آن‌ها درخواست لغو نمایشگاه امسال یا تعویق آن تا سال آینده را داده‌اند. اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این درخواست را نپذیرفته است و اصرار به برگزاری دارد. به دنبال پافشاری  ایدرو بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان  انصراف خود را از حضور در نمایشگاه اعلام کرده‌اند، اما برگزارکننده این رویداد حاضر به بازپرداخت پول غرفه‌ها نیست.

در ادامه اظهارات شماری از صنعتگران و بازرگانانی را که برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران نام‌نویسی کرده‌اند، ولی اکنون تمایلی به حضور در نمایشگاه ندارند، می‌خوانید:

حسین برزگر، مدیربازرگانی تیناکو و رئیس هیات‌مدیره هلدینگ جزیره:

شرکت ما از حضور در نمایشگاه منصرف شده است و حتی اگر مبلغی هم به ما بدهند، شرکت نمی‌کنیم. اگر هزینه‌ها را هم بر نگرداند مهم نیست و من شرکت نمی‌کنم. البته باید مبالغ برگردانده شود و ایدرو مجبور است این کار را بکند. وقتی من تولیدکننده مایل به شرکت در نمایشگاه نیستم مگر می‌تواند ۱۰۰ میلیون پول مرا برنگرداند.

قرار بود نمایشگاه آبان برگزار شود ولی به دلیل کرونا کنسل شد. در این تاریخ می‌توانستیم مشتری خود را اضافه کنیم و تجارت خود را داشته باشیم  و قراردادی منعقد کنیم ولی در بهمن دیگر فرصت این کار نیست و عملا اتفاق مثبتی نمی‌افتد. به دلیل کرونا کارمندان و بازدیدکنندگان در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند.

ایدرو هر ساله به ما زور می‌گوید. امسال هم نه‌تنها پول رو پرداخت نمی‌کند که چک ضمانت شرکت‌کنندگان را هم برنمی‌گرداند. من یک ماه است که درگیر گرفتن چک ضمانت خود هستم. سوال این است که چرا چک ضمانت مرا که در نمایشگاه شرکت نمی‌کنم و اسپانسری خود را در آبان کنسل کرده‌ام، نگه داشته‌اند؟ دلیل آن چیست؟  مگر من جرمی مرتکب شده‌ام؟ پول غرفه را که نقدا پرداخت کرده و کنسلی خود را اعلام کرده‌ام؟ متاسفانه ایدرو دلیل قانع‌کننده‌ای برای من نیاورده  است. تاکنون ۵۰ نفر انصراف داده‌اند؛ چرا نباید پول مردم را پس بدهد؟

محمد موسی‌زاده، مدیرعامل شرکت بازرگانی پارسیان:

با توجه به محدودیت‌های تردد و جریمه‌هایی که در نظر گرفته شده است و پر شدن بیمارستان‌ها و مرگ و میر بالای کشور،  ایدرو چه اصراری به برپایی نمایشگاه دارد؟ وقتی می گویند ۱۰نفر در یکجا جمع نشوند و دورهمی‌های شب یلدا هم منع شد و نتوانستیم ۱۰ دقیقه خانواده خود را ببینیم می‌خواهید چند هزار نفر جمعیت را به نمایشگاه بکشانید؟ هدف فقط برپایی نمایشگاه و کسب درآمد است؟ کدام انسان عاقل با این اوضاع قبول می‌کند که در نمایشگاه شرکت کند؟ چرا برای برپایی  کنفرانس‌ها و جشنواره‌ها محدودیت اعمال می‌شود ولی برای برپایی نمایشگاه ممنوعیتی وجود ندارد؟

فعلا ایدرو کنسل کردن نمایشگاه را نپذیرفته است و ما اعلام کرده‌ایم که شرکت نمی‌کنیم و پول خود را می‌گیریم . اگر برپاکننده نمایشگاه می‌خواست عاقلانه رفتار کند، خودش آن را کنسل می‌کرد. ایدرو به دلیل کسب درآمد نمایشگاه را کنسل نمی‌کند.

پول نمایشگاه را هشت ماه پیش گرفته شده است و با این پول کسب درآمد دوبرابری کرده‌اند و معلوم است که مایل به برگرداندن آن نیستند. دلار در آن زمان حدود ۱۵ هزار تومان بود و الان ۲۵ هزار تومان است.

مصطفی تیموری، مدیرعامل فناران پرتو الوند:

روال هرساله به این صورت بوده است که شرکت ایدرو که مجری این نمایشگاه است در اردیبهشت اقدام به ثبت‌نام می‌کرد و معمولا کل مبلغ را از شرکت‌کنندگان دریافت می‌کند که این خود نوعی اجحاف است؛ چراکه نمایشگاه در آبان برگزار می‌شود.

در سال‌های گذشته چون از همه ایران در این نمایشگاه حضور  داشتند، مشارکت در آن برای صنعتگران و بازدیدکنندگان دستاورد داشت. امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا نمایشگاه در آبان برگزار نشد و به بهمن موکول شده است. نمایشگاهی که عملا در آخر سال برگزار می‌شود دستاوردی برای صنعتگر ندارد.

موضوع دیگر این است که شما برای تردد به دیگر شهرها نیاز به مجوز دارید و به همین دلیل از الان مشخص است که  از دیگر شهرها در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند. حتی خود تهرانی هم چندان شرکت نمی‌کنند. راندمان این نمایشگاه با توجه به این مسائل یک تا دو درصد است.

دوستان ایدرویی صددرصد هزینه را از تولیدکنندگان گرفته‌اند. الااقل اگر می‌گفتند که چون راندمان نمایشگاه پایین است،۳۰درصد سال‌های گذشته از شما می‌گیرم  تا حدودی معقول یود.

ما صنعتگران برای جان خود، هموطنان و همکاران ارزش قائلیم . برگزاری این نمایشگاه دوباره عاملی است برای موج جدید کرونا. خب چه لزومی برای انجام این کار است؟ یک بار آمار مرگ و میر کشور کاهش یافت، مردم رعایت نکردند و دوباره آمار تا ۴۰۰ نفر فوتی در روز هم رفت. با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم با رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی آمار دوباره بالا خواهد رفت. از لحاظ صنعتگر برگزاری نمایشگاه در این اوضاع نیاز نیست، راندمان هم که ندارد؛ پس توجیه برگزاری این نمایشگاه چیست؟ تاکنون  ۱۰۰ نفر نامه کنسلی زده‌اند.

ایدرو بدون ارائه هیچ  منطقی اصرار به برپایی نمایشگاه دارد و هیچ پاسخی هم به ما نمی‌دهد.

هرسال تقریبا ۸۵۰ مشارکت‌کننده در این نمایشگاه حضور داشته‌اند  و امسال  به دلیل کرونا تنها ۲۳۰ شرکت ثبت‌نام کرده‌اند. در دیگر صنایع هم متولیان برگزاری به همین روال عمل کردند. نمایشگاه لوازم خانگی یکی دیگر از این موارد بود. همکاران این عرصه می‌گفتند که نمایشگاه این دوره هیچ رونقی نداشته است.

حمید نجدی، مدیرعامل خرم صنعت ایران:

در مورد برگزاری نمایشگاه دو مساله وجود دارد: زمانی که باید نمایشگاه برگزار می‌شد مشارکت‌کنندگان برنامه‌ریزی کرده بودند و خیلی‌ها دستگاه‌هایی را برای مدت نمایشگاه گرفته بودند تا توانمندی‌های خودشان را به منظور دریافت سفارش نشان دهند که بعد از تعویض زمان برگزاری نمایشگاه آنها را برگرداند. مساله بعدی این است که این یک نمایشگاه بین‌المللی است و از کلیه شهرها و استان‌ها در آن شرکت می‌کنند اما با وجود محدودیت‌های ترددی، دیگر حتی بازدیدکنندگان داخل کشور هم نمی‌توانند به نمایشگاه بیایند، خارجی‌ها که جای خود دارد.

بازدهی این دوره از نمایشگاه بسیار پایین است و  از طرفی دیگر کرونا برای غرفه‌داران هم خطرناک است.

بار ارسال نامه‌‌هایی به ایدرو خواستار کنسل شدن نمایشگاه شدیم ولی ایدرو زیر بار نمی‌رود  و اصرار دارد که در بهمن برگزار شود یا اینکه می‌گوید اگر مایل به انصراف هستید پولی بازپس داده نمی‌شود. قسمت اداری ایدرو هم نامه‌های ما را اصلا شماره نمی‌کند که به جریان بیفتد و مجبور باشند جوابی بدهند.

ابراهیم طالبی، مدیرعامل شرکت لوله‌سازان:

ما به دلیل کرونا و محدودیت تردد مایل به کنسل شدن نمایشگاه هستیم. درخواست دادیم ولی فعلا نتیجه‌ای نداده و موافقت نشده است. ایدرو هیچ جوابی به ما نمی‌دهد.

***

بسیاری از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های تخصصی امسال معتقدند که نمایشگاه‌ها به جای حمایت از تولیدکنندگان به منبع درآمدی برای متولیان برگزاری آنها تبدیل شده است که  بدون توجه به منافع تولیدکنندگان و بازرگانان  فقط به فکر منافع مالی برگزاری نمایشگاه هستند یا اینکه می‌خواهند برگزاری‌ نمایشگاه را در رزومه کاری خود داشته باشند. روز گذشته تعدادی از مشارکت‌کنندگان پشیمان نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران در جلوی ساختمان وزارت صنعت تجمع کردند و خواستار رسیدگی به اعتراضات خود شدند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا