کد خبر: 17080053828
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازرگانیروزنامهصفحه یک

به چالش کشیدن مالیات میلیاردرها از سوی ایلان ماسک با نظرسنجی توئیتری

مدیرعامل تسلا از دنبال‌کنندگانش پرسید آیا او باید 10 درصد سهامش در این شرکت را بفروشد؟

ترجمه: سلیم حیدری

ایلان ماسک، مدیر عامل  شرکت تسلا (TSLA.O) در یک نظرسنجی که از ۶۲.۵ میلیون دنبال‌کننده خود در توئیتر پرسید: آیا باید ۱۰ درصد از سهام تسلا خود را بفروشد؟

ثروتمندترین فرد جهان قبلاً گفته بود که ممکن است امسال با یک صورتحساب مالیاتی «کلی» روبه‌رو شود؛ زیرا او باید تعداد زیادی از اختیارات سهام را که در سررسید سال بعد می‌آیند، اعمال کند.

ماسک روز شنبه در توئیتر نوشت: «توجه داشته باشید، من از هیچ جا حقوق یا پاداش دریافت نمی‌کنم. من فقط سهام دارم و بنابراین تنها راه پرداخت مالیات برای من، فروش سهام است.»

او با اشاره به «مالیات میلیاردرها» که دموکرات‌ها در آمریکا پیشنهاد داده‌اند، گفت:«اخیراً سودهای محقق‌نشده به‌عنوان وسیله‌ای برای اجتناب مالیاتی ایجاد شده است؛ بنابراین من پیشنهاد می‌کنم ۱۰ درصد سهام تسلا خود را بفروشم.»

ماسک از این برنامه انتقاد کرده است. این برنامه ۷۰۰ میلیاردر را تحت تأثیر قرار می دهد و مالیات‌هایی را برای سود سرمایه بلندمدت، خواه فروخته‌شده باشد یا نه، وضع می‌کند.

ماسک گفت که به نتایج نظرسنجی به هر نحوی که پیش برود، پایبند خواهد بود.

این نظرسنجی در مدت هفت ساعت پس از ارسال، نزدیک به ۲ میلیون پاسخ دریافت کرد. ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان پیشنهاد فروش سهام را تأیید کردند.

بر اساس محاسبات رویترز، سهام ماسک در تسلا تا ۳۰ ژوئن به حدود ۱۷۰.۵ میلیون سهم رسیده است و طبق محاسبات رویترز، فروش ۱۰ درصد از سهام او بر اساس معاملات روز جمعه نزدیک به ۲۱ میلیارد دلار خواهد بود.

طبق پرونده تسلا، ماسک حق خرید ۲۲.۸۶ میلیون سهم را به قیمت ۶.۲۴ دلار دارد که در ۱۳ آگوست سال آینده (۲۲ مرداد ۱۴۰۱) منقضی می‌شود. قیمت بسته‌شده معاملات تسلا در روز جمعه به ازای هر سهم ۱۲۲۲.۰۹ دلار بود.

در ماه سپتامبر (شهریور)، ماسک اعلام کرد که بیش از نیمی از سودی را که به دست می‌آورد، برای مالیات پرداخت خواهد کرد. او همچنین این احتمال را رد کرد که با سهام تسلای خود به عنوان وثیقه وام بگیرد. او در کنفرانس کد گفت: «سهام همیشه بالا نمی‌رود بلکه کاهش هم می‌یابد.»

برخی از اعضای هیئت مدیره تسلا، از جمله برادر ایلان ماسک، کیمبال ماسک، پس از اینکه سهام تسلا در اواخر اکتبر (آبان) به بالاترین سطح خود رسید، تعداد زیادی سهام را تخلیه کردند.

ماسک اخیراً در توئیتر اعلام کرد که ۶ میلیارد دلار از سهام تسلا را می‌فروشد و آن را به برنامه جهانی غذا (WFP) اهدا می‌کند، مشروط بر اینکه این سازمان اطلاعات بیشتری در مورد نحوه خرج کردن پول خود منتشر کند.

توییت او تعجب خیلی‌ها را در دنیای مالی برانگیخت. چاماز پالیهاپیتا، سرمایه‌گذار ونچر در توویتر نوشت: «ما شاهد تصمیم توده‌های توئیتر هستیم که در مورد نتیجه یک سکه ۲۵ میلیارد دلاری تصمیم می‌گیرند.»

گابریل زوکمن، اقتصاددان برکلی، نیز در توئیتر نوشت: «منتظر روزی هستیم که پولدارترین فرد جهان مالیات بپردازد و این مالیات به نظرسنجی توئیتری بستگی نداشته باشد.»

پیش‌تر، ماسک با توئیتی درباره خصوصی کردن تسلا در سال ۲۰۱۸ دچار مشکل شده بود.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا