کد خبر: 21080054560
جامعه و فرهنگسلامت و رفاه

تامین ۱۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا؛ احتمال تزریق دوز بوستر فقط با واکسن‌های ایرانی

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: ان‌شاءالله در ماه‌های آینده واکسن‌هایی که برای دوز بوستر استفاده می‌شود احتمالا فقط واکسن‌های ایرانی خواهد بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، ‌دکتر محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون خوشبختانه بیش از ۱۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشورمان و به سردخانه مرکزی واکسن تحویل داده شده که عمده این واکسن وارداتی بوده و بعد از آن هم واکسن‌های داخلی به کمک آمدند، گفت: اولین واکسن داخلی‌مان واکسن برکت بود که خوشبختانه چندین میلیون دوز آن در کشورمان استفاده شده و استقبال خوبی هم از آن شد.

بعد از آن واکسن پاستوکووک است که از سوی انستیتو پاستور تولید می‌شود و توزیع شده که بیش از چند میلیون دوز این واکسن هم توزیع شده و در حال استفاده است. نهایتا واکسن اسپایکوژن که یک واکسن داخلی دیگر است و امیدواریم این واکسن هم در سراسر کشور مورد استقبال قرار گیرد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: در هفته آینده نیز احتمال دارد واکسن موسسه رازی و فخرا را هم به تدریج بتوانیم تحویل بگیریم و در هفته‌های بعدی شاهد باشیم که در مراکز واکسیناسیون ۵ نوع واکسن ایرانی در اختیار مردم خواهد بود.

او افزود: همه واکسن‌ها در مراکز واکسیناسیون وجود دارد و مراکز خلوت‌تر شده و مشکلی برای دریافت واکسن در مراکز وجود ندارد.

تزریق دوز بوستر با واکسن‌های ایرانی

زهرایی درباره تزریق دوز بوستر با واکسن‌های ایرانی گفت: برای دوز یادآور از همه نوع واکسن‌ها بر حسب مدل‌شان می‌توان استفاده کرد. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت کسانی که واکسن‌های غیرفعال شده تزریق کردند مانند سینوفارم یا برکت یا بهارات می‌توانند برای دوز یادآور هم از واکسن غیرفعالی که زده‌اند، استفاده کنند و هم می‌توانند پاستوکووک پلاس و… استفاده کنند. بنابراین تزریق دوز یادآور براساس واکسنی است که ابتدا تزریق کرده‌اند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت توضیح داد: برای استفاده از واکسن‌های تولید داخلی به عنوان دوز بوستر هم ابتدا باید این واکسن‌ها مجوز مصرف‌شان را برای دوز بوستر دریافت کنند. فکر می‌کنم واکسن‌های داخلی به تدریج بتوانند مطالعات‌شان را تکمیل و تاییدیه مصرف دوز بوستر را هم دریافت کنند. ان‌شاءالله در ماه‌های آینده واکسن‌هایی که برای دوز بوستر در کشورمان استفاده می‌شود احتمالا فقط واکسن‌های ایرانی خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا