کد خبر: 220702140307
اقتصادتولید و بازرگانیصنعت و معدن

تبعیض در قیمت گذاری محصولات غول‌های جاده مخصوص

به نظر می رسد شورای رقابت در آستینش غیر از تحمیل زیان به خودروسازان و سهام داران شعبده های دیگر نیز دارد.به عنوان مثال می توان به تبعیض در قیمت گذاری محصولات غول های جاده مخصوص اشاره کرد.

به گزارش تیتر۲۰؛ طی سال های اخیر به رغم تمام انتقادها ، اعتراض ها و گزارش های مبتنی بر افزایش زیان انباشته تولید ، افزایش میزان معوقات بانکی ، ضرر تولید و بدهی های سنگین به زنجیره تولید شورای رقابت هنوز به یکه تازی خود در قیمت گذاری ادامه می دهد.

بر اساس آخرین آمار خودروسازان متحمل ۱۶۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته شده اند. این رقم هنگفت گویا برای این نهاد اصلا مهم نبوده و نیست. همچنان بر همان سبک و سیاق قبل و با سیستم فکری خاص خود کارشان را انجام می دهند. هر چه قدر نیز خودروسازان و کارشناسان نسبت به عواقب این مساله به آنها هشدار داده اند محلی از اعراب نداشته است.

در غیر این صورت باید حداقل شاهد تغییر در شیوه قیمت گذاری ، آنالیز،تحلیل قیمت ها از سوی این نهاد می شدند.
اما نه تنها تا کنون اتفاق خاصی در مسیر تصمیم گیری ها شورای رقابت پیش نیامده است بلکه همانطور که اشاره شد،شعبده ای دیگر از آستین خود بیرون آورده و با قیمت گذاری های عجیب محصولات یکسان دو خودروساز بزرگ کشور ، بازهم باعث تعجب و بروزنگرانی های جدید شده است.

در اینجا بحث سایپا و ایران خودرو به هیچ وجه مطرح نیست.چرا که این دو خودروساز طی سال هایی که از امپراطوری این نهاد قیمت گذار گذشته است با ضرر تولید و زیان های مختلف همراه شده اند.

زیان ۹ هزار میلیاردی ایران خودرو و ۶ هزارمیلیاردتومانی سایپا در سه ماه ابتدایی سال،گوشه ای از عملکرد این نهاد به شمار می آید.
در واقع ۱۵ هزارمیلیارد حاصل قیمت گذاری های ابتدای سال است که مدعی بودند با بررسی ، تحلیل و آنالیزهای دقیق به آن رسیده اند.اما تلگر یک نامه به سرعت با عقب نشینی و تغییر قیمت ها همراه شد.

حتی قیمت گذاری محصولات مونتاژکاران نیز می تواند یک مثال گویا از نحوه کار این نهاد باشد.
البته در ظاهر کار شورای رقابت به نفع مصرف کنندگان است ولی در اصل تمام ضررو زیان ها از حساب ملت و منابع ملی کسر شده و اتلاف می شود.
با این حال شورای رقابت در آخرین قیمت گذاری محصولات دو خودروساز بزرگ کشور،ورقی رو کرده است که عقل از سر می پراند.

این نهاد فراقوه ای به تازگی قیمت شاهین اتومات سایپا و دنا پلاس توربو و تارا اتومات ایران خودرو را اعلام کرده است. بر این اساس شاهین قیمت شاهین ۶۱۴ میلیون و دو محصول ایران خودرو ، دنا توربو پلاس ۵۴۰ و تارا اتومات ۴۹۰ میلیون تومان تعیین شده است.

اولین پرسش این است که این قیمت ها بر اساس کدام معیار و فرمولی تعیین شده اند ؟ البته در این جا بحث این یا آن خودروساز و فلان محصول مطرح نیست.چون نه تنها این دو خودروساز بلکه کل صنعت خودروسازی کشور تنشان از ترکه تصمیمات این نهاد سیاه و کبود است.دیگر رمقی برای آنان نمانده و نمی دانند که به کدام مرجع و نهاد برای رهایی مراجعه کنند.

بنابراین مساله اصلی این است که قیمت این محصولات با چه فرمول و دیدگاهی مشخص شده است ؟ آیا بحث کیفی مطرح است ؟ آیا از نظر فنی تفاوت های فاحشی دارند؟

این در حالی است که بررسی مشخصات فنی خودروهای مد نظر نشان می دهد که دو محصول آبی پوشان جاده مخصوص ازنظر اسب بخار و گشتاور و مصرف بنزین در وضعیت مناسب تری قرار دارند.

اما چرایی این قیمت گذاری به طرز عجیبی با ابهام و سوال همراه شده است؟

کسی از قصد و نیت این نهاد و دلیل اصلی این اقدام آگاه نیست.چرا که این نهاد فراقوه ای طی سال های اخیر نه تنها خود را بی نیاز از پاسخ گویی می داند بلکه همیشه با نگاه بالابه پائین به خودروسازان نگاه کرده است.

از منظر شورای رقابت ، قیمت هایی که تعیین می شود به قدرکفایت و اندازه است. با این حال گذشته از چرایی و سوال های بی پاسخی که مطرح می شود ، تاثیر این نحو قیمت گذاری بر آینده تولید و بازار است.

با توجه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار در صورتی که اصلاح نشود بدون شک دو محصول آبی پوشان با هجوم تقاضا همراه خواهد شد.
در واقع از یک سو احتمال دارد که بازار شاهین تحت تاثیر قرار بگیرد و از سوی دیگر قیمت های بازار افزایش یافته و فشار روی ایران خودرو را بیش از پیش خواهد کرد.

در واقع آنگونه که به نظر می رسد در صورتی که این قیمت ها اصلاح نشود صنعت خودروسازی کشور با برهم خوردن و متلاطم تر شدن بازار همراه و باز هم دامنه قیمت ها به سمت افزایش بیشتر گرایش پیدا می کنند.

در این شرایط نیاز است که شورای رقابت برای یکبارهم که شده به طور شفاف در این زمینه صحبت کند تا ابعاد تاریک ماجرا روشن شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا