کد خبر: 24080055230
اقتصاد کلانانرژی

تداوم کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر انتظارات برای افزایش عرضه و متاثر شدن تقاضا از افزایش هزینه‌های انرژی و موارد ابتلا به کرونا، کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۶۳ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۸۱ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۵ سنت معادل ۰.۷ درصد، به ۸۰ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت هفته گذشته تحت تاثیر رشد ارزش دلار و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدام دولت بایدن برای برداشت از ذخایر نفت استراتژیک و کنترل قیمتها، برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرد.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ اظهار کردند: کاخ سفید درباره چگونگی مقابله با تورم بحث می‌کند و بعضی از مقامات خواستار برداشت از ذخایر نفت استراتژیک یا توقف صادرات نفت آمریکا هستند.

قیمت‌های بالاتر بعضی از شرکت‌های حفاری را به بازگشت به سر چاه‌ها تشویق کرده است. شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز اضافه کردند. طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۱۲ نوامبر، شش حلقه افزایش یافت و به ۵۵۶ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است.

در این بین، اوپک هفته گذشته پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه چهارم امسال را به میزان ۳۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی ماه گذشته کاهش داد و اعلام کرد قیمتهای انرژی به روند احیای اقتصادی از تبعات پاندمی کووید ۱۹ لطمه زده است.

اروپا دوباره به کانون شیوع کووید ۱۹ تبدیل شده و بعضی از دولتها در حال بررسی وضع مجدد قرنطینه هستند. چین هم با بزرگترین موج شیوع واریانت دلتا مقابله می کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت روس‌نفت که بزرگترین شرکت نفتی جهان از نظر میزان تولید پس از آرامکوی سعودی است، روز جمعه نسبت به ایجاد ابرچرخه در بازارهای انرژی جهانی هشدار داد و چشم‌انداز قیمتهای بالاتر به دلیل فراتر رفتن تقاضا از عرضه را ترسیم کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا