کد خبر: 24110069439
جهانروزنامه

ترس سهامداران از شیدایی فدرال رزرو

ترجمه: سلیم حیدری

نیویورک (CNN Business): تنها یک ماه پیش، درصد قابل توجهی از سرمایه‎گذاران فکر می‌کردند که فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا) نیازی به افزایش نرخ بهره در ماه مارس (اسفند) نخواهد داشت.

بازارهای سهام و اوراق قرضه اکنون درگیر ترس از افزایش چندگانه نرخ بهره در سال جاری هستند.

نگرانی‌های مربوط به تورم در چند هفته گذشته بسیار شایع شده است – با انتشار گزارش قیمت مصرف‌کننده در روز پنج‌شنبه که بیشترین افزایش قیمت سالانه را در نزدیک به ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد – اکنون بسیاری معتقدند فدرال رزرو باید چندین بار نرخ‌ها را به شدت افزایش دهد.

جیمز بولارد، یکی از اعضای برجسته فدرال رزرو که رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس نیز هست روز پنجشنبه گفت که ممکن است لازم باشد تا ژوئیه نرخ‌ها به طور کامل یک درصد افزایش یابد.

جو منچین، سناتور بانفوذ دموکرات روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که «زمان آن گذشته است که فدرال رزرو با این موضوع مقابله کند» و افزود که «هرچه ما یا فدرال رزرو بیشتر منتظر بمانیم و عمل نکنیم، دردهای اقتصادی بیشتری ایجاد خواهد شد».

آیا واکنش بازار بیش از حد خواهد بود؟ برخی از اعضای فدرال رزرو استدلال می‎کنند که ممکن است ضرورتی برای افزایش نرخ بهره به این سرعت و بیش از یک چهارم در هر جلسه وجود نداشته باشد.

مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو روز پنجشنبه در مصاحبه‎ای گفت که افزایش نیم درصدی «ترجیح من نیست». لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند اوایل این هفته به ریچارد کوئست از سی ان ان گفت که انتظار دارد تورم در اواخر سال جاری کاهش یابد و این بدان معناست که فدرال رزرو می‎تواند سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع، معاملات آتی صندوق‎های فدرال در CME، ۶۴ درصد شانس افزایش یک دوم را در ماه مارس (اسفند) نشان می‎دهد، که از احتمال ۱۰۰درصدی روز پنجشنبه برای به اصطلاح افزایش ۵۰ واحد پایه کمتر است. با این حال، سرمایه‌گذاران هنوز با احتمال ۳۰ درصدی برای هفت افزایش نرخ در سال جاری قیمت‌گذاری می‌کنند.

کتاب بازی فدرال رزرو با مداد نوشته شده است نه جوهر

ممکن است زمان آن باشد که سرمایه‎ گذاران بتوانند نفس عمیقی بکشند و به یاد داشته باشند که فدرال رزرو اطلاعات بیشتری برای بررسی قبل از نشست ۱۶ مارس خود دارد. قرار نیست امروز فدرال رزرو تنها بر اساس نرخ تورم ژانویه (دی) تصمیمی در مورد نرخ‎ها بگیرد.

ریچارد ساپرستین، مدیر ارشد سرمایه‎گذاری در خزانه‎داری طی گزارشی گفت: «حتی با افزایش سطح تورم، ما انتظار داریم که فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ کمتر از انتظار بازار کاهش یابد».

وی افزود: ما انتظار نداریم که فدرال رزرو در هر جلسه افزایش نرخ بهره را اعلام کند و چنین سناریوهای سختگیرانه‎ای شدید نشان می‎دهد که ما در حال حاضر شاهد اوج شیدایی فدرال رزرو هستیم.

برخی دیگر استدلال می‎کنند که فدرال رزرو تمایلی به افزایش بیش از حد سریع نرخ بهره نخواهد داشت زیرا ممکن است بازار چیزی که اساساً یک تناسب خوب است داشته باشد. سهام ممکن است سقوط کند و بازده اوراق قرضه حتی بیشتر شود.

فدرال رزرو همچنین اگر نرخ بهره را خیلی سریع افزایش دهد، ممکن است مرتکب اشتباه شود. اقتصاد می‎تواند به طور چشمگیری کند شود، به ویژه بازار مسکن بسیار حساس به نرخ بهره است.

خاطرات افزایش شدید نرخ بهره در ۴۰ سال پیش هنوز هم کارشناسان را آزار می‎دهد

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نمی‎خواهد نسخه ۲۰۲۲ پل ولکر فقید باشد. پل ولکر رئیس فدرال رزرو در دهه ۷۰ و ۸۰ بود که به شدت نرخ‎های بهره را برای مبارزه با تورم افزایش داد. حرکتی که در نهایت منجر به دو رکود کوتاه اما عمیق شد.

دیوید کلی، استراتژیست ارشد جهانی در گزارشی با جی پی مورگان فاندز می‌گوید: «اگر به دلیل بی‎حوصلگی فدرال رزرو، نرخ بهره در سال آینده با سرعت بیشتری افزایش یابد، خطر عود مجدد (تورم) در آینده وجود دارد. زیرا فدرال رزرو تصمیم تازه یافته و متزلزل خود را برای مبارزه با تورم کنار می‎گذارد».

برخی دیگر خاطرنشان می‎کنند که فدرال رزرو برای نظارت بر داده‎های بیشتر و تعیین برنامه تورمی خود وقت دارد و نیازی به انجام هیچ حرکت عجولانه‎ای ندارد.

به خاطر داشته باشید که فدرال رزرو، برخلاف بانک انگلستان، حتی یک بار هم به دلیل نگرانی‌های تورمی، نرخ بهره را افزایش نداده است. آخرین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در دسامبر ۲۰۱۸ بود. بنابراین به نظر می‎رسد که ریسک کردن روی چند بار افزایش نرخ بهره در سال جاری زود باشد.

استیو سوسنیک، استراتژیست ارشد شرکت اینترکتیو بروکرز در گزارشی طی این هفته گفت: «در حال حاضر، فدرال رزرو به رهبری پاول همچنان در مورد افزایش نرخ‎ها و کاهش خرید اوراق قرضه صحبت می‎کند، اما افزایش نرخ تنها جنبه تئوری دارد».

این بدان معناست که سرمایه‎گذاران باید مانند پاول و همکارانش به داده‌ها نگاه کنند. هر چیز دیگری، حتی سخنرانی اعضای فدرال رزرو، سروصدای بیهوده است.

منبع: سی ان ان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا