کد خبر: 28100065818
روزنامهعدالت و رفاه اجتماعی

تعاونی‌ها در انتظار تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی اشتغال

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد خط اعتباری دو هزار میلیارد تومانی با همکاری بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون، برای سرمایه‌گذاری و حمایت از طرح‎ های اشتغالزای جدید بخش تعاون خبر داد.

به گزارش ایسنا، شهریور امسال و در هفته تعاون، تفاهم‎نامه «اختصاص خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی» میان معاونت امور تعاون وزارت کار، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‎ گذاری تعاون به امضا رسید و معاونت تعاون وزارتخانه اعلام کرد که خط اعتباری مذکور با همکاری بانک توسعه تعاون برای سرمایه‎ گذاری در بخش تعاون اختصاص یافته تا منابع آن در ۶ ماهه دوم سال در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد.

بخش تعاون در اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از ارکان و زیربخش‎ های اقتصاد ایران در کنار دو بخش دولتی و خصوصی به شمار می‎رود. این بخش در راستای ایجاد اشتغال و افزایش مشارکت مردمی در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‎ گوید: در اجرای منویات مقام معظم رهبری و با هدف مانع‎زدایی و پشتیبانی ازاجرای طرح‎ های اشتغالزای تعاونی‎ های کشور، تفاهم‎نامه همکاری با بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‎ گذاری امضا شد و طبق این تفاهم‎نامه، بخش تعاون خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی را برای حمایت از پایداری و توسعه کسب و کارهای اشتغالزای تعاونی برای طرح‎ های در حال بهره‎برداری، تکمیل طرح ‎های نیمه تمام و توسعه طرح ‎های موفق تعاونی ایجاد کرده است.

به گفته وی، طی هماهنگی انجام شده با نهادهای مالی بخش تعاون، تسهیلات مذکور با درنظر گرفتن حداکثر تسهیل و تسریع قانونی در اختیار  طرح‎های واجد شرایط قرار خواهد گرفت و نرخ سود تسهیلات مذکور براساس نرخ مصوب شورای پول واعتبار خواهد بود.

آنطور که معاون وزیر تعاون گفته، یارانه مناسبی از محل ردیف شکل گیری و توانمندسازی تعاونی‎ ها برای هر نوع از تعاونی‎ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

پیش از این نیز خط اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی با هدف حمایت از تعاونی‎ های دانش بنیان تخصیص یافته بود.

با توجه به آمار بالای بیکاری فارغ ‎التحصیلان دانشگاهی، با توسعه و گسترش شرکت‎های تعاونی و حمایت و توانمندسازی بخش تعاون می‎ توان به ایجاد اشتغال فراگیر و ارزان کمک کرد.

مطابق اساسنامه بانک توسعه تعاون ۷۰ درصد منابع بانک باید در قالب تسهیلات در اختیار تعاونی‌ها قرار داده گیرد.

به اعتقاد کارشناسان، توسعه تعاونی‌ها به تولید و توزیع عادلانه ثروت، رفاه اجتماعی، ایجاد اشتغال پایدار، استفاده از سرمایه‎های خرد مردمی و تاب‎آوری در جامعه منجر می‎شود.

در حال حاضر بیش از ۹۴ هزار تعاونی فعال در حوزه‎ های مختلف تولیدی، ‌توزیعی و خدماتی در کشور وجود دارد که لازم است تجهیز منابع مورد نظر برای حمایت‌ و توانمندسازی آنها در دستور کار قرار گیرد.

تعاونی‌ها بهترین مسیر برای جذب و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی و مهار سیل نقدینگی در راستای ایجاد اشتغال پایدار به شمار می‎روند و ضمن ایجاد اشتغال ارزان موجب افزایش بهره ‎وری و اررزش افزوده در بنگاه می‎شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا