کد خبر: 1908996093
تولید و بازرگانی

تولیدکنندگان لاستیک به صورت مشروط مجاز به قیمت‌گذاری شدند

بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار، واحدهای تولیدی لاستیک با ارز نیمایی می‌توانند به شرط ثبت تولید و فروش در سامانه جامع تجارت اقدام به قیمت‌گذاری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار، همانند گذشته لاستیک های سنگین که واردات آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، برپایه محاسبه‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و به وسیله سامانه جامع تجارت با حواله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها عرضه می‌شوند و با قیمت تمام‌شده واردات به فروش می‌رسد.

همچنین مصوب شد که لاستیک‌های سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی، در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، توسط واحدهای تولیدی قیمت‌گذاری شوند.

مطالب پیشنهادی

رعایت نکردن ثبت اطلاعات فروش در سامانه جامع تجارت مصداق تخلف عرضه خارج از شبکه بوده و دستگاه‌های نظارتی مکلف شده‌اند تا با متخلفان برخورد قانونی کنند.

سامانه جامع تجارت با هدف شفاف‌سازی، تسهیل و تسریع تجارت، روند تشخیص مجوزهای الزامی و سیستمی کردن پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی، راه‌اندازی شده است و طبق قانون مبارزه با قاچاق و ارز همه دستگاه‌ها مکلف هستند با این سامانه همکاری کنند.

عرضه ۷۵درصد تولید تایرسازان در سامانه جامع تجارت عرضه

سخنگوی انجمن صنعت تایر هم در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در مورد مشکلات موجود برای خرید تایر خودرو با نرخ دولتی اظهار کرد: اکنون ۱۰ تا ۱۲درصد محصولات دو شرکت تایرسازی بارز و کویر از طریق اینترنتی و با قیمت مصوب عرضه می‌شود و بقیه تولیدات شرکت‌ها توسط نمایندگی‌های آنها به فروش می‌رسد.

مصطفی تنها ادامه داد: ‌وضع بازار تایر همیشه به این صورت نبوده و شرکت‌های تایرسازی به شبکه‌های نمایندگی خود احتیاج دارند و نمی‌توانند سهمیه آنها را قطع کنند، در عین حال تایرسازان بخشی از تولیدات خود را نیز بابت تعهداتشان به ایران‌خودرو و سایپا و تعاونی تاکسیرانان عرضه می‌کنند.

سخنگوی انجمن تایر با اشاره به مصوبه جدید الزام تایرسازان به عرضه حداقل ۷۵درصد تولیداتشان در سامانه جامع تجارت ‌گفت: از این به بعد متقاضیان می‌توانند تایر مورد نیاز خود را از طریق این سامانه رزرو و خریداری کنند، در عین حال این سامانه به آنها می‌گوید که برای خرید تایر دولتی به کدام نمایندگی باید مراجعه کنند.

تنها با بیان اینکه سامانه جامع تجارت توسط ستاد تنظیم بازار کنترل می‌شود ‌گفت: همه شرکت‌ها موظفند تمام تبادلات خود را در این سامانه ثبت کنند.
به گفته وی، عرضه تایر در این سامانه به طور آزمایشی از ابتدای مهر آغاز شده و از آخر آبان نیز هر روز ثبت‌نام برای خرید تایر در این سایت انجام خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا