کد خبر: 26020026936
روزنامهسلامت و رفاه

ثبت ۸ میلیون جریمه کرونایی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکلهای انتخابات را تشریح کرد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مباحثی مانند وضع کرونا در کشور، وضع رعایت پروتکل‌ها و جرایم، دستورالعمل‌های انتخاباتی در شرایط کرونایی، نحوه برگزاری آزمون‌های مدارس، وضع ویروس‌های جهش‌یافته، روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور و…توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه وضع کشور رو به بهبود است و بعد از خیز بسیار بلندی که از بیماری به عنوان موج چهارم بیماری داشتیم، اکنون خوشبختانه روند نزولی شده و اکثر استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند.

اکنون فقط سه شهر ما وضعیت قرمز دارند و اکثر شهرها نارنجی هستند و باید توجه کرد که همچنان در معرض خطر هستند و کوچکترین غفلت باعث می‌شود که ۲۶۳ شهر نارنجی ما مجددا قرمز شوند. اکنون شهرهای سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه‌گنج در کرمان قرمز هستند.

رعایت خوب پروتکل‌ها در ماه رمضان

وی ضمن تشکر از رعایت پروتکل‌ها در ماه رمضان، گفت: واقعا ماه رمضان برای ما یک فرصت بود. انصافا نظم خیلی خوب بود.

رعایت برگزاری مراسم شب‌های احیا و قدر بسیار خوب بود و نماز عید فطر با نظم خوبی برگزار شد. همکاران ما در تمام این مراسم‌ها حضور داشتند و انصافا نظم خوب بود. البته در جاهایی ممکن است که به نظر برسد تراکمی در ورود و خروج ایجاد شود، اما در اکثر مناطق  در فضای باز برگزار شد.

خیز چهارم کرونا هنوز تمام نشده است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است، بلکه اکنون بازوی بالارونده این خیز بسیار بلند بود و یکی از نگرانی‌های ما این بود که در آغاز خیز چهارم وقتی نمودارها را نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که به صورت آسانسوری بالا می‌رود و نمی‌دانستیم انتهایش کجاست.

در اکثر استان‌های ما قله‌ای که ایجاد شد، نسبت به موج‌های قبلی ارتفاع بسیار بلندتری داشت. اکنون در شاخه نزولی آن قله‌ها هستیم.

چند چالش تابستانی کرونا

رئیسی گفت: در حال حاضر چند موضوع را پیش‌رو داریم. اگر بخواهیم تحلیل بلندتری داشته باشیم چند عامل خطر را پیش‌رو می‌بینم؛ یکی از عوامل خطر بسیار نزدیک ما سفرهایی بود که می‌توانست در تعطیلات عید فطر اتفاق بیفتد، اما مردم بسیار خوب عمل کردند و تردد جاده‌ای نسبت به سال قبل ۱۶ درصد کاهش یافته بود.

نکته دوم درباره تعطیلات تابستانی است که اگر سفرها شروع شود، قطعا دورهمی و تردد و… می‌تواند منجر به شیوع بیماری شود.

عامل خطر دیگر به ویژه برای شهرهای جنوبی و شرقی کشور، این است که با گرم شدن هوا، روشن شدن کولرها و بسته شدن درب و پنجره، گردش هوا در یک فضای بسته می‌تواند بسیار در دورهمی‌ها خطرناک باشد و اگر یک نفر در دورهمی بیمار باشد، باعث می‌شود، بسیاری از افراد مبتلا شود.

۸ میلیون جریمه از ابتدای کرونا تاکنون

وی ادامه داد: اما چند موضوع هم وجود دارد؛ اگر نگاه کنیم زمانی که می‌گوییم در جایی ۷۰ درصد پروتکل رعایت شده، از یک سو یعنی ۳۰ درصد رعایت نکردند و تخلف کردند اما از طرفی ۷۰ درصد هم کسانی بودند که طی این مدت طولانی همواره رعایت کردند. نسبت به کل جامعه درصدی هم هستند که تخلف می‌کنند و ما همیشه با آنها مشکل داریم.

با اینکه جریمه گذاشتیم، اما باز هم تخلف می‌کنند. از ابتدای کرونا تاکنون هشت میلیون جریمه اتفاق افتاده که کم نیست. در عین حال گزارش داریم که فردی بیش از ۵۰ بار مرتکب تخلف شده و نقض قرنطینه کرده است. درعین حال تاکنون ۴.۵ میلیون مورد بوده که می‌خواستند وارد شهرهای قرمز و نارنجی شوند که برگشت داده شدند.

اجرانشدن طرح ترافیک تاثیر زیادی در کنترل کرونا ندارد

رئیسی زمینه اجرای طرح ترافیک در تهران نیز گفت: اگر بپرسیم چرا باید در تهران طرح ترافیک باشد، می‌بینیم که این طرح ترافیک بر اساس یک منطق بوده است. زیرا تهران یکی از کلان‌شهرهایی است که در زمینه ترافیک و مصرف انرژی و آلودگی هوا، مشکل دارد. باید توجه کرد که برداشتن و گذاشتن طرح ترافیک چندین بار بررسی شده است.

اجرانشدن طرح ترافیک اثر دارد، اما اثر خیلی زیادی ندارد. تا زمانیکه مشکل مترو تهران حل نشود، واقعا نمی‌دانم چه باید کرد. ایده ما این است که باید ظرفیت ناوگان را بالا برید. جایی مانند مترو که بسیار شلوغ است و قطعا افرادی که رفت و آمد می‌کنند، بسیار خطرناک است.

در مترو باید ظرفیت ناوگان را بالا ببرید. فکر می‌کنم گذاشتن یا برداشتن طرح ترافیک درست است که می‌تواند کمک کننده باشد، اما آنقدر موثر نیست که بگوییم با این اقدام می‌توانیم کرونا را کنترل کنیم.

اعمال جرایم پروتکل‌شکنان؛ به زودی

وی در زمینه منع تردد شبانه نیز گفت: در زمینه منع تردد شبانه هفته گذشته در کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور بحث کردیم و مقرر شد که این جرایم را به زودی اعمال کنند.

خیلی‌ها نقض محدودیت می‌کنند، برایشان پیامک هم می‌رفت اما دیدند جریمه نمی‌شوند، اما هفته گذشته تصمیم‌گیری شد که حتما با پروتکل‌شکن‌ها برخورد شده و جرایم را اعمال کنند. فکر می‌کنم طی هفته آینده باید اجرایی شود.

دستورالعمل‌های ضدکرونایی وزارت بهداشت برای انتخابات

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره دستورالعمل‌های مربوط به انتخابات، گفت: باید فرآیند انتخابات را نگاه کنیم؛ بحث ثبت‌نام، تبلیغات و روز انتخابات. این سه قسمت در پروتکل‌های ما پیش‌بینی شده است.

در زمینه ثبت‌نام تمهیداتی اندیشیده شد که اجرا شد. باید بدانیم که یکی از مهمترین مسائل مدیریت کرونا رعایت پروتکل‌ها است و کاندیداها از هم اکنون باید دقت داشته باشند که طبق پروتکل کرونا تجمع نباید باشد، فاصله‌گذاری رعایت شود، تهویه مناسب باشد، فضای سربسته نباشد و فضای باز باشد، از فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کنیم، ماسک استفاده کنیم و …

فکر می‌کنم برای یک کاندیدا بیشترین چیزی که تاثیر گذار است، افرادی که دورش جمع می‌شوند، نیست، بلکه برنامه‌هایی است که از سوی او اعلام می‌شود.

وی افزود: پروتکل برای روز انتخابات هم که یک روز است آماده است و تمهیداتی اندیشیده شده مانند اینکه که حداکثر حوزه انتخابیه داشته بشیم و حوزه‌های انتخابیه نزدیک افراد باشد، فضای باز باشد و اگر قرار است تجمعی هم باشد، در فضای باز باشد.

پیش‌بینی شده که انگشت زدن هم نیاز نباشد، اما بحث تبلیغات بسیار مهم است. ستادهای انتخاباتی هم باید توجه کرده و کنترل کنند. این می‌تواند نشان دهد که کاندیداها مسئولیت اجتماعی و احترام به قوانین را از همین ابتدا به نمایش بگذارند.

ابتلای قطعی ۶۰ مورد به ویروس‌های جهش‌یافته در کشور

رئیسی درباره وضع ویروس‌های جهش‌یافته کرونا نیز گفت: در حال حاضر بیشترین نگرانی‌مان در استان‌های جنوبی و شرقی است. به ویژه سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر که خوشبختانه اکنون پراکندگی زیادی ندارد. تاکنون طبق آماری که مثبت شده، مجموعا در این استان‌ها بالغ بر ۶۰ مورد مبتلا به ویروس‌های جهش‌یافته تاکنون پیدا شده که همه اینها اطرافیانشان هم تست شدند و خوشبختانه به مرحله‌ای رسیدیم که دیگر کسی نبوده اما شانس ابتلا به این ویروس در استان‌های جنوبی و شرقی کشور و اگر رعایت نشود، در مناطق دیگر کشور وجود دارد.

پاسخ به شایعه تزریق واکسن فایزر برای مسئولان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شایعاتی مبنی تزریق واکسن فایزر برای مسئولان کشور گفت: تا جایی که اطلاع دارم مسئولان واکسن ریافت نکردند و با اطمینان هم می‌گویم که آقای رئیس جمهوری هم واکسن نزدند. در عین حال باید پرسید چگونه می‌خواهد واکسن فایزر را وارد کشور کنند؟ فایزر درجه منفی ۸۰ درجه سانتی گراد می‌خواهد.

حتی اگر واکسن فایزر وارد شده باشد، اصلا ارزش ندارد. زیرا زنجیره سرد آن رعایت نشده است. البته شاید فایزر واکسن خوبی باشد، اما مانند سایر واکسن‌ها است. باید توجه کرد که بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دست‌تان می‌رسد. این اسم‌گذاری و برندسازی اصلا درست نیست.

وی، با بیان اینکه خودم هم هنوز واکسن تزریق نکرده‌ام، گفت: از مردم می‌خواهم که به واکسن‌هایی که در بازار سیاه به اسم واکسن کرونا است، اطمینان نکنند. ان‌شاءالله همه مردم واکسینه می‌شوند.

به این واکسن‌های بازار سیاه اطمینان نکنید و یادمان باشد که ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونای تقلبی در دنیا وجود دارد. ما تا پایان خرداد ماه گروه سالمندان را واکسینه می‌کنیم و طی چند ماه آینده سایر گروه‌ها را هم واکسینه می‌کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا