کد خبر: 13090059216
بازارها و خدمات مالیروزنامه

جذابیت یوروی مجازی در میان جنگلی از ابزارهای پرداخت

ترجمه: محمود نواب مطلق

چند تن از پژوهشگران اقتصادی در مورد مزیت‎ها و کاستی‎ های یوروی مجازی که بانک مرکزی اروپا از سال ۲۰۲۶(۱۴۰۵) به جریان خواهد انداخت، تحقیقاتی را آغاز و فهرستی از آنها را برای انتشار در روزنامه لوموند تهیه کرده ‎اند.

یوروی مجازی با تکیه بر یوروی واقعی به جریان خواهد افتاد. این ارز، یورو را به فضای مجازی می‎برد.

استفاده از این نوع ارز مجازی به دوران نیازهای حضوری به بانک‎های مرکزی به عنوان نهادهای کلیدی و استفاده از اسکناس‎های هر کشور به عنوان عملی منسوخ و تاریخ گذشته پایان خواهد داد و تمامی روابط مالی تسهیل و تسریع خواهد شد.

یوروی مجازی با الهام از سایر ارزهای مجازی ازجمله بیت کوین به وجود خواهد آمد. اما آیا بانک مرکزی اروپا تمامی عواقب ایجاد آن را به صورت موازی با سکه‎ها و اسکناس‎های واقعی ارزیابی کرده است؟ آیا موازنه‎های مالی در معرض هیچ خطری نخواهند بود؟

بانک تسویه حساب‎های بین‎المللی و بانک‎های مرکزی کشورهای آمریکا، ژاپن، سوئیس، سوئد، انگلستان و کانادا به همراه بانک‎های مرکزی اروپا به این سئوال‎ها طی دوگزارش مهم پرداخته‎اند.

با به جریان افتادن یوروی مجازی دیگر نیاز به شخص ثالثی برای ارائه خدمت در قبال پرداخت‎ها نخواهد بود. می‎توان به صورت مجازی به هر نقطه‎ای از جهان وجه نقد پرداخت کرد.

بدین ترتیب کلیه مراحل خسته‎ کننده و پیچیده‎ای که برای خریدهای مجازی از جمله نصب اپلیکیشن‎های خاص برای استفاده از کارت اعتباری و یا سایر مراحل اینترنتی کسالت‎آور وجود داشت، منسوخ و پرداخت نقدی یورو به صورت مستقیم به هر نقطه ‎ای از جهان میسر خواهد شد.

همچنین دولت‎ها می‎ توانند به کمک یوروی مجازی وجوه خود از جمله کمک‎ های تأمین اجتماعی را برای شهروندان واریز کنند و یا مالیات‎ها را دریافت کنند. این ارز مجازی قادر خواهد بود به عنوان یک ابزار واقعی در سیاست بودجه ‎ای، مالی و اجتماعی به کار گرفته شود.

یوروی مجازی همچنین به دلیل قابلیت حذف واسطه‎ ها برای پرداخت‎های خرد نیز کاربردی خواهد بود. برای پرداخت‎های فرامرزی نیز این ارز مجازی می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد. در اینصورت دیگر این مشغله فکری برای فرد پرداخت‎کننده وجود نخواهد داشت که در آن کشور خارجی حساب بانکی ندارد و ممکن است با مشکلی مواجه شود.

به کمک یوروی مجازی می‎توان به وجه نقد بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک مرکزی اروپا و داشتن یک حساب بانکی و استفاده از دسته‎ های اسکناس دسترسی داشت. بالاترین میزان امنیت و حفظ حریم‎های خصوصی افراد در پرداخت‎های نقدی در بانک مرکزی اروپا از این مسیر تأمین خواهد شد.

اما آیا تمام این ویژگی ‎ها می‎ تواند برای یوروی مجازی در قبال جنگلی از ابزارهای مالی که انواع فضاهای مجازی را از قبیل «اَپِل پِی» و« ریوُلوُت» برای تسهیل پرداخت‎ها فراهم کرده‎اند، مزیت محسوب شود؟

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا