کد خبر: 30060047264
اقتصادانرژیجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

اعتراض به پروژه ضد محیط‌زیستی شرکت توتال در اوگاندا

ترجمه: محمود نواب مطلق

شرکت توتال در نظر دارد ۴۰۰ چاه نفت به منظور استخراج ۲۱۶ هزار بشکه نفت در روز در اوگاندا حفر کند. این پروژه عظیم به دلیل آنکه منجر به تولید سالانه ۳۳ میلیون تن گازکربینک می‌شود، بحث‌های زیادی برانگیخته است.

این پروژه کاملا بر خلاف مقررات اقلیمی است، اما شرکت توتال برای حفر این چاه‌ها ده میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. البته در این پروژه نفتی شرکت توتال تنها نیست. شرکایی از شرکت‌های ملی نفت چین، اوگاندا و تانزانیا با او همراه‌اند.

نفت استخراجی از مسیر خط لوله نفتی آفریقای شرقی EACOP  با مسافتی بالغ بر ۱۴۴۳ کیلومترحمل خواهد شد و این انتقال منجر به تولید ۳۳ میلیون تن گازکربینک در سال می‌شود. در مقام مقایسه باید خاطرنشان شود در جهان ده‌ها میلیارد تن گاز کربنیک در سال به دلیل انتقال نفت تولید می‌شود. حمل و نقل هوایی نیز صدها میلیون تن گاز کربنیک در سال تولید می‌کند.

این منابع نفتی‌ای که توتال قرار است استخراج کد در عمق دریاچه آلبرت واقع در یک پارک طبیعی حفاظت شده کشف شده است. در این پارک ۵۰۰ گونه جانوری زندگی می کنند. همچنین برای تکمیل این پروژه نفتی جابه‌جایی ۷۰۰ خانوار ساکن در این منطقه ضروریست. ارعاب و آزارو اذیت دو تن از نمایندگان جوامع بومی در این منطقه نیز گزارش شده است.

در پی اعتراضات به آثار تخریب زیست‌محیطی این پروژه نفتی تاکنون چند بانک از حمایت مالی آن صرف نظر کردند و شش سازمان مردم‌نهاد شرکت توتال را به اتهام نادیده گرفتن مقررات به دادگاه کشانده‌اند. از سوی دیگر، چهار گزارشگر ویژه سازمان ملل از دولت فرانسه درخواست کرده‌اند در خصوص این پروژه نفتی توضیح دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا