کد خبر: 29060047072
اقتصادانرژیجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

مقاومت‌های بومی و پیچ‌و‌خم‌های ادارای؛ سد راه  انرژی‌های نو در آلمان

ترجمه: محمود نواب مطلق

نسیم تغییرات در آلمان وزیدن گرفته است و در آستانه برگزاری اتنخابات عمومی در ۲۶ سپتامبر(۴مهر) موضوع استفاده از انرژی‌های نو در صدر مطالب مباحث سیاسی قرار گرفته است. بر اساس قانون، کشور آلمان باید تا سال ۲۰۴۵ (۱۴۲۴) با استفاده از انرژی‌های مختلف، کربن‌زدایی را به طور کامل اجرا کند. اما مشکلات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

اگرچه احزاب مطرح آلمان طرفدار استفاده از انرژی خورشیدی و توربین‌های بادی هستند اما کاغذ‌بازی‌های اداری و مقاومتهای مردمی روند این تغییرات را کند کرده است. مقاومت‌های مردمی بیشتر در مناطق روستایی خودنمایی می‌کند. تأخیر در صدور مجوزهای ساخت و شکایات مردمی از تأسیسات انرژی‌های پاک از جمله موانع اداری به شمار می‌روند که اریش وست، مدیر نیروگاه بادی از آن نام برده و اظهار امیدواری کرده است پس از انتخابات از بین بروند.

 او می‌گوید: «هدف ما استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر است ولی موانع زیادی بر سرراه تحقق این هدف وجود دارد. قوانین محلی ناشی از سیاست تمرکززدایی در آلمان از مهمترین این موانع هستند.» به ویژه در ایالت بایرن دلیل اعمال قانون رعایت فاصله مشخص ده برابری از منازل؛ برای اجرای تأسیسات توربین‌های بادی مشکل جدی وجود دارد. بر اساس این قانون طی دو سال گذشته هیچ توربین بادی‌ای در این منطقه نصب نشده است. همچنین طبق این قانون در مجاورت مناطق ساحلی اساسا هیچ ساخت‌و‌سازی نباید انجام شود و ساکنان این مناطق نیز از این قانون ناراضی هستند.

وبر وارموت، مشاور شهرداری وارگُلزهاوزن در این ایالت در اجتماع معترضان توربین‌های بادی با ابراز ناخرسندی از این قوانین اعلام کرد: «به دلیل پیش‌بینی تسیسات دو توربین بادی در این منطقه ما دیگر به ساخت منازل مسکونی نمی‌توانیم فکر کنیم.» ۷۰ درصد ساکنین وارگُلزهاوزن به این وضع معترضند. آنها معتقدند در معرض هجوم توربین‌های با ارتفاع ۲۰۰ متر قرارگرفته‌اند و ارزش منازلشان کاهش یافته است.

از سوی دیگر، احزاب سبز و محافظه‌کار معتقدند دو درصد از زمینهای ملی باید به استفاده از انرژی‌های پاک اختصاص یابد. سوسیال‌دموکرات‌ها و محافظه‌کاران نیز در نظر دارند روند صدور مجوز تأسیسات  توربین‌های بادی را از شش سال به شش ماه کاهش دهند. کارهای اداری در وارگُلزهاوزن گاهی تا ۱۰ سال طول می‌کشد. به عنوان مثال، در یکی از مناطق روستایی این ناحیه سرمایه‌گذاران به دلیل شکایت صاحبان منازل مجاور مجبور شدند فونداسیون مدرن یک توربین بادی را که به منظور کاهش سروصدای آن تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده بود، تخریب و از فونداسیون قدیمی استفاده کنند و در نتیجه شش میلیون یورو متضرر شدند.

سرمایه‌گذاران در این بخش معتقدند اولا؛ روند صدور مجوزها باید تسهیل و تسریع شود. ثانیا؛ پس از صدور مجوز اطمینان از انجام آن نیز فراهم شود تا چنین ضررهایی متوجه آنها نشود. ریموند کام، رئیس انجمن انرژی‌های تجدید‌پذیر ایالت بایرن، با تقبیح لابی طرفداران انرژی‌های فسیلی  و دفاع از تولیدکنندگان انرژی‌های پاک می‌گوید: «در ]انتخابات[ ۲۰۲۱ لابی استفاده از گاز طبیعی بیشترین منافع را در حذف تولید انرژی پاک دارد و بسیار ذی‌نفوذ است. این امر بسیار خطرناک است.ما باید با افشاگری به این لابی‌گری‌های سیاستمداران خاتمه دهیم. آنها آلوده‌کنندگان محیط زیست هستند. نباید اجازه دهیم بار دیگر فرصت‌ها در این چهار سال از بین برود.»

در اِبِرزبِرگ منطقه روستایی نزدیک مونیخ  برای استقرار تأسیسات  توربین‌های بادی در یک جنگل دولتی به دور از مناطق مسکونی به رأی مردم مراجعه کرده‌اند. آژانس انرژی در این منطقه در ابتکاری با تولید بازی‌هایی استفاده از انرژی‌های نو را ترویج می کند. بنابراین اقبال مردم به توربین های بادی بیشتر شده است. مانوئل کنشت از افراد این آژانس می‌گوید: «بخش اِبِرزبِرگ در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۹) به هوای کاملا پاک دست یابد. به همین منظور ما صرفا باید به استفاده از انرژی سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی فکر کنیم. این تنها راه حذف کامل سوخت فسیلی است.»

اگر چه در این منطقه اکثریت مردم به نصب توربین‌های بادی رأی داده‌اند، طرفداران حفظ جنگل‌ها  از مخالفان جدی اجرای این طرح هستند  و به مراجع قضایی نیز در این خصوص شکایت کرده‌اند. اعضای انجمن حمایت از جنگل در این منطقه معتقدند فضاهای دیگری که مناسب استقرار توربین‌های بادی در ا اِبِرزبِرگ باشد، وجود دارد.

پره‌های توربین‌ها خطراتی برای حیوانات جنگل در بر دارد، به‌ویژه برخی پرندگان نادر موجود در این جنگل‌ها مثل نوعی جغد و خفاش که شدیدا در معرض انقراض نسل قرار می‌گیرند. در این حال، طرفداران استفاده از انرژی‌های پاک معتقدند این امر در نهایت منجر به حفظ حیات وحش خواهد شد.

اکنون در آلمان ۳۰ هزار توربین بادی مستقر است و برای رسیدن به قله انرژی پاک این رقم باید دو و حتی سه برابر شود. استفاده از انرژی خورشیدی  راه دیگر رسیدن به این قله است. با نصب تابلوهای خورشیدی در بام منازل مقدار قابل توجهی از این انرژی پاک به دست می‌آید. با این حال، دولت جدید آلمان با تجدید نظر در قوانین می‌تواند مشکلات بر سر راه رسیدن به این قله را کاهش دهد.

منبع: یورونیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا