کد خبر: 22010021853
روزنامه

جریمه ۲.۸ میلیارد دلاری؛ مجازات انحصارطلبی علی‌بابا

علی اسدی خمامی

مقررات سخت‌گیرانه مالی چین، گریبان غول تکنولوژی این کشور، یعنی علی‌بابا را گرفت و این شرکت به علت ایجاد انحصار با جریمه‌ای سنگین روبه‌رو شد.

«کریستیانا وانگ» در CNBC نوشت: نهادهای تنظیم‌کننده چینی، علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک این کشور، را طی تحقیقات ضد انحصار خود، به علت سوءاستفاده و ایجاد سلطه بر بازار ۱۸.۲۳ میلیارد یوان، معادل ۲.۸ میلیارد دلار جریمه کردند.

این نهادها در ماه دسامبر (آذر گذشته) تحقیقاتی را درباره اقدامات منتهی به انحصار این بنگاه آغاز کرده بودند، تحقیقاتی که حول محور فشار علی‌بابا به بازرگانان برای انتخاب تنها یک بستر فروش آنلاین به جای کار کردن با دو (یا چندین) پلتفورم بود.

اداره کل دولتی تنظیم بازار چین روز یکشنبه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که سیاست شرکت علی‌بابا رقابت در بازار خرده‌فروشی آنلاین چین را خفه می‌کند، ناقض آزادی تجارت بازرگانان در بستر‌های آنلاین است و منافع مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند.

دولت چین می‌گوید که پیگیری سیاست «یکی را انتخاب کن»  از سوی علی‌بابا و سایر اقدامات این شرکت، سبب شده است علی‌بابا موقعیت خود را در بازار (نسبت به سایر رقبا) مستحکم‌تر و مزایای نامنصفانه رقابتی کسب کند.

علاوه بر جریمه، که معادل حدود ۴ درصد درآمد شرکت در سال ۲۰۱۹ است، تنظیم‌کنندگان گفته‌اند که علی‌بابا باید به مدت سه سال اسناد خود-اظهاری و گزارش‌های انطباق را به اداره کل دولتی تنظیم بازار چین ارسال کند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که جریمه را پذیرفته است و از تصمیم اداره کل دولتی تنظیم بازار چین تبعیت می‌کند. این شرکت همچنین گفته است که در طول تحقیقات مرتبط با این پرونده به طور کامل با بازرسان همکاری کرده، یک ارزیابی داخلی انجام داده و نظام‌های داخلی خود را بهبود داده است.

علی‌بابا اعلام کرد: «ما بدون خدمات و مقررات صحیح دولت نمی‌توانستیم به رشد دست یابیم، و نظارت‌های صریح، رواداری و حمایت‌های هیات موسسان برای توسعه ما ضروری بوده است.»

این اعلام، آخرین تحولات در زمینه سرکوب شرکت‌های تکنولوژی در چین بوده است. مقررات‌گذاران چینی به شکلی فزاینده نگران قدرت غول‌های تکنولوژی چینی هستند، به خصوص آن دسته از این شرکت‌ها که در بخش مالی فعالیت می‌کنند.

بخش عمده‌ای از افزایش بررسی‌های موشکافانه دولت چین در این زمینه، حول محور امپراتوری تجاری میلیاردر چینی، جک ما، بوده است، یعنی کسی که دو شرکت علی‌بابا و گروه «انت» را تاسیس کرده است.

اندکی پس از آن که نهادهای تنظیم‌کننده چین پیش‌نویس مقررات جدید در حوزه اعتباردهی خرد آنلاین را، که بخشی اساسی از کسب‌وکار گروه «انت» است، در ماه نوامبر منتشر کردند، عرضه اولیه سهام این گروه به شکلی ناگهانی متوقف شد. کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین نیز پیش از آن اعلامیه، «جک ما» و کارکنان گروه «انت» را احضار کرده بود.

در آن دوره به نظر می‌رسید که «ما» به خاطر نظرات انتقادی خود درباره نهاد تنظیم‌کننده مالی تحت فشار قرار دارد. پس از توقف عرضه اولیه سهام «انت»، «ما» مدتی از انظار پنهان شد و این شک به وجود آمد که وی بازداشت شده است. اما در ماه ژانویه، این میلیاردر عجیب‌وغریب در یک ویدئو درباره فعالیت‌های بنیاد خیریه خود حضوری کوتاه داشت.

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا