کد خبر: 0207983813
انرژیبورس

حبس انرژی در نیروگاه جهرم نداریم

مسعود وطنخواه
عصر اقتصاد: مدیرعامل توسعه مولد نیروگاهی جهرم گفت: واحدهای نیروگاه جهرم تعمیرات اساسی شده است و تا سال ۱۴۰۰ نیاز به اورهال مجدد ندارد که این امر به کاهش هزینه کمک می کند. همچنین به دلیل تقاضای بالای منطقه ما حبس انرژی در نیروگاه جهرم نداریم.

پیمان کنعان، مدیرعامل توسعه مولد نیروگاهی جهرم در ۶۲ امین نشست «یک دیدار یک عرضه» با ذکر مطلب فوق افزود: این نیروگاه در سال ۱۳۹۳ بابت رد ردیون به بانک های سپه، تجارت و پست بانک توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شد.

کنعان در خصوص سهامداران عمده «بجهرم» ادامه داد: بانک سپه با ۷۱ درصد، بانک تجارت با ۱۸.۸ درصد، شرکت گروه مالی ملت با ۹.۶ و پست بانک با ۰.۳ درصد از سهامداران نیروگاه جهرم هستند.

به گفته وی، سرمایه گذاری، صادرات و واردات در حوزه نیرو ، مشاوره و اجراء کلیه پروژه های ساختمانی، عمرانی، صنعتی، کشاورزی و خدمات مرتبط با موضوع شرکت و همچنین مشارکت با اشخاص حقیقی؛ حقوقی؛ خارجی؛ داخلی؛ دولتی و خصوصی در زمینه های مذکور جزو زمینه های فعالیت شرکت است.

این عضو هیات مدیره با اشاره به ظرفیت اسمی ۱۲۸۴ مگا واتی نیروگاه اضافه کرد: با توجه به تولید اسمی ۸۰ هزار مگاواتی کل کشور، سهم نیروگاه جهرم در تولید برق ۱.۶ درصد است.

وی در خصوص تعامل با وزارت نیرو برای دریافت مطالبات تصریح کرد: این نیروگاه از نظر دریافت مطالبات تعویقی از وزارت نیرو در رتبه اول قرار دارد که این امر در نتیجه برنامه ریزی و همدلی هیات مدیره و کارکنان این نیروگاه و همکاری صمیمانه وزارت نیرو محقق شده است.

کنعان مواردی نظیر افزایش راندمان از ۳۵ به ۴۷ درصد، عدم مصرف سوخت به دلیل استفاده از گاز خیلی گرم خروجی واحدهای گازی نیروگاه و به تبع آن اثرات زیست محیطی، کاهش هزینه ها و… را مزایای نیروگاه های سیکل ترکیبی برشمرد.

این عضو هیات مدیره در مورد مزایای سیکل ترکیبی تصریح کرد: در فصول سرد سال به دلیل کاهش تقاضا با افزایش تولید مواجه هستیم که همین امر سبب خروج تعدادی از نیروگاه ها از مدار تولید می شود اما اولویت ماندن در مدار با نیروگاه های سیکل ترکیبی است که سبب جلوگیری از کاهش درآمدهای نیروگاه های سیکل ترکیبی می شود.

کنعان با توجه به موقعیت جغرافیایی این نیروگاه در جنوب کشور (استان فارس) ادامه داد: مصرف برق در جنوب کشور به دلیل تقاضای بالا سبب شده است که ما حبس انرژی در نیروگاه جهرم نداشته باشیم.

وی با اشاره به جوان بودن ۶ واحد گازی این نیروگاه اضافه کرد: خوشبختانه اورهال واحدهای نیروگاه صورت گرفته و تا سال ۱۴۰۰ به تعمیرات اساسی واحدها نیاز نداریم.

مدیرعامل توسعه مولد نیروگاهی جهرم در پایان یادآور شد: با اجرای کامل طرح های افزایش ظرفیت (مدیا و شش واحد IGV) در پیک مصرف می توانیم ۱۱۰ تا ۱۲۰ مگاوات توان تولیدی نیروگاه را افزایش دهیم که این امر کمک شایانی به سودآوری می کند.

به گفته وی، با تکمیل واحد در دست اجرا امیدواریم قبل از پیک مصرف سال بعد، به ظرفیت ۱۴۴۴ مگاوات برسیم.

شایان ذکر است بر اساس اطلاع رسانی فرابورس پنج درصد از شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم (سرمایه ۲۴ میلیارد و ۱۴۵ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۲ سهمی) معادل یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۶۶ هزار و ۶۰۴ سهم، با نماد «بجهرم» به روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) چهارشنبه سوم مهرماه در بازار دوم فرابورس عرضه می شود.

همچنین حداکثر سهام قابل خریداری برای هر شخص حقیقی و حقوقی ۲ هزار و ۴۰۰ سهم و دامنه قیمت در ثبت سفارش ۱۹۰۰ تا ۱۹۹۰ ریال است که توسط کارگزاری بانک سپه عرضه و شرکت تامین سرمایه امید متعهد خرید است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا