کد خبر: 22080054826
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانبازارجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

حمله ربات‌ها به بازار کار انسان در دوره همه‌گیری کرونا

ترجمه: سلیم حیدری

کمبود نیروی کار در تولید، حمل‌ونقل، تدارکات و اساساً هر بخش، طی دوره همه‌گیری کرونا، کسب‌وکارها را به سمت اتوماسیون سوق داده است ؛ به طوری که استفاده از روباتیک در آمریکای شمالی آمار بالایی را ثبت کرده است.

رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که تعداد سفارش‌های ربات در سال ۲۰۲۱ به نزدیک به ۲۹هزار دستگاه به ارزش ۱.۴۸ میلیارد دلار افزایش یافته است. دلیل این امر فروش بسیار بالای روبات‌ها در سه‌ماهه سوم سال است. بر اساس داده‌های فاش‌شده انجمن اتوماسیون پیشرفته، معروف به A3، این رقم افزایش ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

طبق گزارش‌ها، نقطه اوج قبلی برای یک دوره زمانی در سال ۲۰۱۷ و قبل از همه‌گیری کووید-۱۹بود. در آن زمان این اتفاق منجر به تعطیلی اقتصادهای جهانی شد. تنها در سه ماهه سوم امسال، شرکت‌های آمریکای شمالی ۹۹۲۸ ربات به ارزش ۵۱۳ میلیون دلار سفارش دادند که به ترتیب ۳۲ و ۳۵ درصد نسبت به دوره جولای  ۲۰۲۰(۱۰ تیر ۱۳۹۹) تا پایان سپتامبر  ۲۰۲۰  (۸ مهر ۱۳۹۹) افزایش یافته است. طبق گزارش ها، این سومین سه ماهه بالاتر از نظر واحدهای سفارش داده شده و پنجمین بالاترین سه ماهه از نظر ارزش است.

به نقل از رویترز، جف برنشتاین، رئیس یک گروه صنعتی گفت: «کسب‌وکارها نمی‌توانند افراد مورد نیاز خود را پیدا کنند، به همین دلیل است که برای خودکارسازی مسابقه می‌دهند.»

او افزود: «با کمبود نیروی کار در سراسر تولید و تدارکات در صنایع مختلف، شرکت‌ها در هر اندازه به طور فزاینده‌ای به روباتیک و اتوماسیون روی می‌آورند تا بهره‌ور و رقابتی باقی بمانند.»

برنشتاین اضافه کرد که انتظار می رود سال ۲۰۲۱ بزرگترین سال برای سفارشات روباتیک در آمریکای شمالی باشد.

روبات‌ها و اتوماسیون همچنان در بخش‌های صنعتی بیشتر گسترش یافته‌اند. خودروسازان مدت‌هاست که یکی از بزرگترین خریداران ربات‌ها بوده‌اند. با این حال، در سال ۲۰۲۰، فروش ترکیبی به انواع دیگر مشاغل برای اولین بالاتر از بخش خودرو قرار گرفت.

طبق گزارش ها، این روند در سال جاری نیز ادامه یافت. بر اساس گزارش A3، در نه ماهه اول سال ۲۰۲۱، سفارش‌های مربوط به ربات های مربوط به خودروسازی‌ها با ۲۰ درصد رشد به ۱۲۵۴۴ دستگاه رسید، در حالی که سفارش‌های شرکت‌های غیرخودرویی با افزایش ۵۳ درصدی به ۱۶۳۵۵ دستگاه رسید.

سازمان ملل هشدار داده است که هوش مصنوعی کنترل‌نشده و فناوری یادگیری ماشین می‌تواند «حقوق بشر را نقض کند و به زندگی آسیب برساند». این سازمان خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی در برابر سوء استفاده شده است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره به اینکه هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی اکنون «تقریباً به هر گوشه زندگی فیزیکی، ذهنی و حتی حالت‌های عاطفی ما می‌رسند»، گفت که این فناوری پتانسیل «نیروی خوب» را دارد، اما می‌تواند «منفی» نیز باشد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا