کد خبر: 260303162964
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

حمل و نقل حلقه اتصال زنجیره تولید فولاد مبارکه

زینب غضنفری

حمل و نقل یکی از پیشران‌ها و عوامل مهم و اثرگذار در توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و از آن جایی که مسئولیت حمل مواد اولیه از سراسر کشور به شرکت و حمل محصولات از شرکت به مقاصد داخلی و خارجی را بر عهده دارد، نقش کلیدی و حیاتی در رشد صنایع به خصوص صنعت فولاد ایفا می‌کند.

عصراقتصاد: اهمیت موضوع حمل و نقل در رشد اقتصادی به حدی جدی است که در برخی از کشورها جهت سازمان‌دهی و راهبری آن، یک وزارتخانه مجزا دارد.

در مقیاس کوچک‌تر، موضوع حمل و نقل برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز اهمیت فراوانی دارد چرا که تداوم تولید منوط به ورود به‌موقع مواد اولیه و خروج به‌موقع محصولات تولیدی است.

از آن جا که ‌حمل و نقل، حلقه اتصال زنجیره تولید فولاد محسوب می‌شود، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین فولادساز کشور و منطقه و یکی از برترین و بزرگ‌ترین صادرکنندگان کشور، نگاه ویژه‌ای به این بخش دارد.

حمل مواد اولیه از کشور، حمل محصولات فولادی، حمل مواد زنجیره و مورد نیاز تولید و حمل سرباره ضایعات از مهم‌ترین وظایف این حوزه شمرده می‌شود و تاثیر بالا در فرآیند توسعه، وابستگی حیات صنایع و حمل و نقل محصولات از شرکت به مشتریان، نشان از اهمیت بالای این بخش حمل و نقل دارد.

عرضه انواع محصولات فولادی از جمله شمش، تختال، آهن اسفنجی، انواع ورق‌های فولادی و… در بازارهای داخلی و بین المللی، شرکت فولاد مبارکه را به بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و اولین صادرکننده در زنجیره صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲ تبدیل کرد. این شرکت با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داد.

به واسطه تولیدات عظیم و بسیار در این فولادساز و شرکت‌های تابعه، رکورد دار حمل بار محصولات فولادی در کشور است و تاکنون بیش از ۱۴۲ میلیون تن از محصولات خود را به مشتریان داخلی و صادراتی تحویل داده است و حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن حمل داخلی و خارجی در این مجموعه رخ می‌دهد که معادل ۱.۵ میلیون ماشین ساعت خدمات حمل صنعتی است.

در ۳ فصل ابتدایی سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ میلیون و ۱۱۱ هزار تن محصول توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای مشتریان ارسال شد که ۵۸ درصد محصولات گرم، ۲۳ درصد تختال و ۱۹ درصد محصولات سرد و پوشش‌دار بوده است که بالغ بر ۹۰ درصد از حمل و نقل این میزان از محصولات توسط ناوگان جاده‌ای انجام شد و ۱۰ درصد دیگر مسیر ریلی را طی کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، با ثبت فروش مقداری ۸ میلیون و ۷۹۵ هزار تنی در دوره ۱۲ ماهه، میزان ارسال محصول به سمت بازارهای داخلی و خارجی در پایان سال از ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تن نیز فراتر رفته است. افزایش حمل محصول به مقصد مشتریان به‌عنوان موفقیت و گام دیگری به منظور پاسخ‌گویی حداکثری و به‌موقع به نیاز مشتریان و خلق ارزش مشترک برای جامعه از سوی شرکت فولاد مبارکه است.

روندهای رو به رشد در سال جاری نیز ادامه یافته و در اردیبهشت‌ ماه که اکثر واحدهای فولاد مبارکه توانستند تولید خود را ارتقا دهند، در حوزه حمل نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و نهایی‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید شرکت، با حمل بیش از ۸۹۵ هزار تن انواع محصولات به مقصد مشتریان، رکورد جدیدی در ارسال و تحویل محصولات به ثبت رسید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا