کد خبر: 100402131401
جهانروزنامهسیاست

خروج از قرارداد غلات بر صادرات کشاورزی روسیه تأثیری نخواهد گذاشت

ترجمه: سلیم حیدری

وزیر امور خارجه روسیه متعهد شده است که مسکو غلات را با هزینه خود به کشورهای کم درآمد عرضه خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: روسیه دلیلی برای تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین، معروف به ابتکار دریای سیاه، نمی بیند.

این قرارداد با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه و در ژوئیه ۲۰۲۲ امضا شد، از آن زمان تاکنون بارها تمدید شده و در ۱۸ جولای (تیر) منقضی می شود.

لاوروف گفت که در صورت فسخ قرارداد، محموله‌های محصولات روسیه متحمل ضرر نمی‌شوند و انتظار می‌رود صادرات محصول امسال حدود ۵۰ میلیون تن باشد.

دیپلمات ارشد روسیه گفت: “صادرات کود و مواد غذایی ما ادامه دارد. من مطمئن هستم که شرکای ما متضرر نخواهند شد… من نمی دانم برای کسانی که مایل به ادامه این طرح دریای سیاه هستند چه استدلالی وجود دارد، زیرا همانطور که گفتم صادرات غلات اوکراین مدت هاست که تجاری شده است.”

لاوروف خاطرنشان کرد که بخشی از این معامله که به صادرات غلات اوکراین اشاره دارد در ابتدا به عنوان راهی برای اطمینان از رسیدن غلات به کشورهای کم درآمد در نظر گرفته شده بود. اما، از ۳۲.۵ میلیون تن غلاتی که از زمان انعقاد قرارداد از اوکراین صادر شد، تنها کمی بیش از ۲.۵ درصد به این کشورها رفته است. دریافت کنندگان اصلی محموله های غلات اتحادیه اروپا (۴۰ درصد)، چین (۲۴ درصد) و ترکیه (۱۰ درصد) بوده اند.

لاوروف در ادامه تاکید کرد که بخشی از توافق که غرب را ملزم به رفع انسداد صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه می کند (که به دلیل تحریم های مرتبط با اوکراین متوقف شده بود) تاکنون شکست خورده است.

او ایالات متحده و اتحادیه اروپا را متهم کرد که رویکردی «ظالمانه» اتخاذ کرده‌اند، با این استدلال که تحریم‌های آنها صادرات کشاورزی روسیه را در بر نمی‌گیرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد که تحریم‌ها بر صنعت کشتیرانی روسیه و وام‌دهنده اصلی کشاورزی آن، Rosselkhozbank، به دلیل ممنوعیت دسترسی به خدمات تجاری و بیمه شرکت‌های غربی و “انبوهی از دیگر اقدامات ظاهراً فنی اما در واقع بازدارنده” موانع بزرگی را بر سر راه محموله های کشاورزی روسیه ایجاد کرده است.

با این حال، لاوروف اطمینان داد که در صورت لغو قرارداد غلات، صادرات محصولات کشاورزی روسیه به کشورهایی که به آن نیاز دارند ادامه خواهد یافت.

او متعهد شد: «در صورتی که طرح دریای سیاه خاتمه یابد، ما مقدار قابل توجه ای غله را به صورت رایگان در اختیار فقیرترین کشورها قرار خواهیم داد».

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا