کد خبر: 120503168138
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنگفتگوی عصر اقتصاد با رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران؛

دو حفره تایرهای ایرانی

امید محمدی

هفته گذشته عباس علی آبادی خبر از انتقال مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی را داد، این شعار با عملکرد نامبرده در وزارت صمت جهت تامین ارز صنایع تعلیق به محال است.‌ زیرا اولین اصل انتقال مدیریت به بخش خصوصی، آزاد سازی قیمت و تامین ارز محصولات صنایع خودروسازی است.

در سومین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو، وزیر صمت و معاونین وزارتخانه متبوعش در این گردهمایی وعده بهبود روند تامین ارز صنایع را می دادند. صنایع خودروسازی و واردکنندگان در مساله تامین و تخصیص ارز هم زبان شده و نسبت به عدم توجه وزیر صمت و دستیار ویژه این وزارتخانه گلایه مند بودند.

عملکرد وزارت صمت در پایان عمر کاری عباس علی آبادی به عنوان سکان دار این وزارتخانه، بیانگر عدم همزبانی میان بدنه بخش سیاستگذاری صنعتی کشور است. تداوم این شرایط حتی در کوتاه مدت توام با چالش تامین انرژی منجربه افت تولید خودرو، قطعات و تایر خواهد شد. متضرر اصلی این وضعیت نیز مشتریان خواهند بود که باید کالاهای مذکور را به دلیل کمبود با گرانی بیشتری خریداری کنند.

تولید کنندگان باید طی شش ماهه نخست سال ۱۵۰ میلیون یورو دریافت کنند، اما نصف رقم مذکور از ابتدا سال جاری تاکنون به تایرسازان اختصاص یافته است

ارز و آزادسازی قیمت فراموش شده

جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد مبنی براینکه مشکل ارز صنعت تایر با وعده وزیر صمت حل شد، گفت: در تخصیص ارز چالشی وجود ندارد، اما در تامین تولید کنندگان با معضل مواجه هستند. صنعت تایر سالانه ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تامین مواد اولیه نیاز دارد. تولید کنندگان باید طی شش ماهه نخست سال ۱۵۰ میلیون یورو دریافت کنند، اما نصف رقم مذکور از ابتدا سال جاری تاکنون به تایرسازان اختصاص یافته است.

میرزایی مدیرعامل بارز با اشاره به چالش در تامین ارز برای طرح های توسعه این واحد صنعتی، بیان کرد: تایید تخصیص ارز برای واردات ماشین آلات جهت توسعه تولید، از سوی وزارت صمت صادر نمی شود در حالیی که ممنوعیتی برای واردات تجهیزات تولید جدید تاکنون نداشتیم.

قیمت-لاستیک

این فعال صنعت تایر با اشاره به دستاوردهای تولیدکنندگان لاستیک خودرو، اظهار داشت: صنعت تایر از سال گذشته تا کنون توانسته برای خودروهای برقی محصولاتی را داخلی سازی کنند، در حال حاضر نیز از لاستیک های داخلی برای خودروهای برقی استفاده می شود، تکنولوژی تولید این تایرها در دنیا خاص بوده و صنعت لاستیک خودرو کشور نیز به موازات در حال توسعه و استفاده از آن است. ‌همچنین باید اشاره کرد در حال پاس کردن استانداردهای اروپا برای محصولات بارز هستیم، این استاندارد بازار صادرات صنعت تایر را گسترش خواهد داد.

وضعیت سوددهی صنعت تایر نسبت به سال پیش کمتر شده است، این مساله دو دلیل دارد؛ نخست اینکه قیمت گذاری دستوری، حاشیه سود را ذوب کرده است. دوم چالش های ارزی و نوسان نرخ آن، نقدینگی این صنعت را با بحران مواجه کرده است

میرزایی در پاسخ به این سئوال که وضعیت صادرات و کیفیت محصولات در بازار رقابتی جهانی چیست؛ تصریح کرد: در حوزه صادرات سهم قابل قبولی در میان کالاهای صادره از کشور نداریم، علت این موضوع نیز بحران های داخلی و تامین نیاز کشور است، امیدواریم پس از مذاکراتی که با وزارت صمت داشتیم، گروه صنعتی بارز ۵۰ درصد از طرح توسعه خود را به صادرات اختصاص دهد.

این واحد صنعتی طرح توسعه ۱۲۰ هزار تنی دارد که امیدواریم بتوانیم مجوز صادرات ۶۰ هزار تن را از وزارت صمت دریافت کنیم. براین اساس می توانیم نیازهای ارزی خود را تامین کنیم، امیدواریم در دولت چهاردهم این امر محقق شود.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در پاسخ به سوال نگارنده مبنی بر سود دهی تایرسازان، بیان کرد: وضعیت سوددهی صنعت تایر نسبت به سال پیش کمتر شده است، این مساله دو دلیل دارد؛ نخست اینکه قیمت گذاری دستوری، حاشیه سود را ذوب کرده است.

علیرغم وعده های که در خصوص آزادسازی قیمت ها داد شد، تاکنون محقق نشده است. دوم اینکه چالش های ارزی و نوسان نرخ آن نقدینگی این صنعت را با بحران مواجه کرده است. از سوی قیمت مواد اولیه در دنیا افزایش داشته به عنوان مثال کائوچو از ۱.۳ به ۱.۸ دلار رسیده است. از همین رو سوددهی این صنعت در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش کمتر شده است.

آزادسازی قیمت تایر انجام شده است، اما وزارت صمت تاکنون این مساله را به صنعت تایر ابلاغ نکرده است‌

میرزایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه در خصوص عدم آزاد سازی قیمت تایر، گفت: آزادسازی قیمت تایر انجام شده است، اما وزارت صمت تاکنون این مساله را به صنعت تایر ابلاغ نکرده است‌. آزادسازی قیمت لاستیک خودرو سبب رضایتمندی مشتریان، بهبود وضعیت تولید و رشد کیفیت خواهد شد.

رفتار عجیب اتحادیه لاستیک و روغن

محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران تمایلی به ارائه گزارش یا پاسخ در خصوص بازار لاستیک کشور ندارد. نگارنده این گزارش هربار که جهت بررسی وضعیت بازار با این مقام صنفی تماس می گیرد، با پاسخ وضعیت مطلوب مواجه می شود.

این در حالی است که فروشندگان تایر در سطح بازار نسبت به قوانین فعلی مانند سامانه تجارت نقد دارند. شاید اگر مقام های صنفی توان ارائه گزارش ها و چالش های وضع موجود در بازار را داشته باشند، مشکلات تولید کنندگان و مشتریان زودتر حل شود.

در پایان باید اشاره داشت که خصوصی سازی حقیقی در صنایع خودروسازی مشروط بر عدم تصدی گری و قیمت گذاری دستوری توسط دولت است. از ابتدا سال جاری تاکنون تولید کنندگان صنایع خودروسازی با چالش های عدیده مالی و ارزی تحمیل شده از سوی وزارت صمت یا بانک مرکزی مواجه بودند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا