کد خبر: 03020023258
تولید و بازرگانیروزنامهسلامت و رفاه

رئیس اتاق ایران و کره خبر داد: اختصاص ۳۰ میلیون دلار از اموال ایران در کره برای خرید واکسن کرونا

رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی از پرداخت ۳۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی برای خرید واکسن کرونا خبرداد.

‌به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، حسین تنهایی افزود: هفت میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی مسدود شده که ۳۰ میلیون دلار از آن برای خرید واکسن کرونا پرداخت شده است و امیدواریم با روند مثبتی که در پیش گرفته شده به زودی خبرهای امیدوارکننده‌ای در این باره به اطلاع مردم برسانیم.

وی درباره اجرایی شدن تفاهمنامه میان دو کشور گفت: تاکنون درصد اندکی از آن‌ها انجام شده است، مقرر شده بود یک میلیارد دلار بدهی این کشور به صورت نقدی به ایران پرداخت شود، اما تاکنون در عمل شاهد اجرای آن نبوده‌ایم.

از سال ۲۰۱۸ هفت میلیارد دلار پول فروش نفت ایران در دو بانک کره جنوبی بلوکه شد و از آن زمان تاکنون مذاکرات بسیاری برای پرداخت این بدهی از سوی سئول به ایران انجام شده است.

یکی از محورهای گفت‎وگو میان چانگ سیه کیون، نخست‌وزیر سابق کره‌جنوبی و مسئولان ایرانی در سفر وی به تهران چگونگی برگرداندن پول ایران به کشور بوده است.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، روز چهارشنبه ششم اسفند ۱۳۹۹ در جمع خبرنگاران گفته بود از هفت میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی مسدود شده در مرحله نخست، یک میلیارد دلار از بدهی کره جنوبی به ایران به‌صورت نقدی به حساب بانک‌های ایرانی واریز می‌شود.

ورود محموله بانک سلولی تولید واکسن «اسپوتنیک‌ وی» به کشور

از سوی دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن در صفحه توییترش نوشت: «محموله بانک سلولی برای تولید واکسن اسپوتنیک ‌V امروز(پنجشنبه) وارد کشور شد و بزودی تولید این واکسن در شرکت اکتوورکو آغاز خواهد شد. با آغاز مراحل کشت و تولید، اولین سری واکسن تا پایان بهار در دسترس قرار می گیرد.»

تا دو هفته دیگر تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در البرز راه اندازی می‌شود

در عین حال وزیر بهداشت نیز از تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی با روسیه در استان البرز خبر داد و گفت: ما از خرداد به بعد یکی از تولیدکنندگان بسیار خوب از نظر واکسن کرونا در جهان می‌شویم.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد کرونای استان البرز، گفت: در آینده فقط کشورهایی واکسن خواهند زد که خودشان آن را تولید کنند.

وی افزود: با افتخار اعلام می‌کنم که تا دو هفته آینده تولید مشترک واکسن کرونای اسپوتنیک وی با روسیه در استان البرز راه‎اندازی می‌شود و همه اقدامات لازم هم انجام شده است.

 وی افزود: سایر واکسن‌های تولید داخلی نیز کارهایشان در حال انجام است. ما از خرداد به بعد یکی از تولیدکنندگان بسیار خوب از نظر واکسن کرونا در جهان می‌شویم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا