کد خبر: 271001117130
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر: صادرات مصنوعات طلا بزودی آغاز می شود

بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه فروش طلا با برندهای خارجی در بازار داخلی به کمترین حد ممکن و به ۵ درصد رسیده است گفت: صادرات مصنوعات طلا بزودی آغاز می شود.

اکبر محمودی؛ بازار: ایران در صنعت طلا و جواهر در طی سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته و به یک برند در دنیا تبدیل شده است و حتی در بخش طراحی و گوهر تراشی نیز نسبت به چند سال گذشته قوی‌تر شده است. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که از نظر ارزش صادراتی در سطح پایینی قرار دارد و این نیز به دلیل نداشتن اطلاعات نسبت به این هنر و ظرفیت‌های آن است.

کارشناسان بر این باور هستند که ایران پتانسیل صادرات بیش از ۵ میلیارد دلاری برای مصنوعات طلا دارد و اگر وزارت صمت حمایت های لازم در این زمینه را انجام دهد چه بسا این پتانسیل می تواند به بیشتر از ۵ میلیارد دلار هم برسد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بازار را با «نادر بذر افشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر با هم می خوانیم:

یک سری از مصنوعات طلا است که ایرانی ها دستگاههای آنرا وارد کرده اند و یا تکنولوژی آن مدل و شبیه آن را وارد کرده اند و می گویند طرح ایتالیایی است. می توانند به اسم طرح ایتالیا به فروش برسانند و مشکلی از این بابت وجود ندارد

* آیا صحت دارد که محصولات و مصنوعات طلای ایرانی با برندهای خارجی و ایتالیایی در بازار به فروش می رسد؟

اینکه برخی از فروشندگان بخواهند طلای ایرانی را با نام و برند مثلا ایتالیایی به فروش برسانند نداریم. البته شاید با طرح ایتالیایی فروش طلا انجام شود.

یک سری از مصنوعات طلا است که ایرانی ها دستگاههای آنرا وارد کرده اند و یا تکنولوژی آن مدل و شبیه آن را وارد کرده اند و می گویند طرح ایتالیایی است. می توانند به اسم طرح ایتالیا به فروش برسانند و مشکلی از این بابت وجود ندارد. این اقدام همانند طرح لباس و یا طرح تُرک وجود دارد اما اینکه تولید شده باشد و مستقیم وارد کشور شده باشد خیر این موضوع صحت ندارد.

* آیا واردات مصنوعات طلا به کشور داریم؟ آیا آماری دارید که به عنوان مثال نشان دهد چه میزان طلای ساخته شده وارداتی در بازار موجود است؟

واردات طلای ساخته شده خیلی کم شده است. در حال حاضر تکنولوژی روز دنیا و دستگاههای روز را وارد کرده اند و نمی توانیم بگوییم اصلا طلای ساخته شده نداریم اما درصد آن شاید در حد ۵ درصد تا حداقل ۱۰ درصد باشد. چرا که واردات طلای ساخته شده صرفه اقتصادی ندارد با این همه ارزش بالای دلار و هزینه ها برای وارد کننده صرف اقتصادی ندارد.

تولیدات ایرانی به قدری رشد کرده و به واسطه تکنولوژی روز و دستگاههای وارداتی دارای رقابت بالایی شده است که برای صادرات طلای ساخته شده حرف برای گفتن داریم. شرایط صادرات طلا را داریم و یک سری مشکلات و موانع بود که در طی جلساتی در حال برطرف شدن است

* شاید واردات طلای ساخته شده برای یک سری از اقشار خاص و برند بازها انجام می شود؟

به هر حال یک سری برندهای خاص مشتریان خاص هم دارد و برای آنها اُجرت طلا مهم نباشد از این برندها استفاده کنند. اما تولیدات ایرانی به قدری رشد کرده و به واسطه تکنولوژی روز و دستگاه های وارداتی دارای رقابت بالایی شده است که برای صادرات طلای ساخته شده حرف برای گفتن داریم. شرایط صادرات طلا را داریم و یک سری مشکلات و موانع بود که در طی جلساتی که در حال برطرف شدن است، صادرات طلای ساخته شده نیز رقم خواهد خورد.

* این موانع و مشکلات مربوط به چه ارگان و به طور مشخص چیست؟

بحث های موارد قانونی و یک سری موانع و مشکلات در رابطه با صادرات داشتیم که با جلسات متعددی که در حال برگزاری است به نتیجه های کلی می رسد.

* این جلسات با گمرک یا وزارت صمت است؟

با وزارت صمت جلسات خوبی داشتیم. به هر حال وزارت صمت یک سری شرایط خاص را در نظر دارد و یک سری مسائل استاندارد و بحث های صادرات و برگشت به صورت شمش و ارزآوری را دارد. اینها در جلسات مختلف انجام شده است و به یک سری نتایج هم رسیده ایم.

یک سری موانعی بود و یک سری موارد قانونی بوده است که اینها با جلسات متعدد در حال برطرف شدن است و کشور هم آمادگی این را دارد که در صنعت طلا بتوانیم به راحتی صادرات را انجام دهیم و آن پتانسیل و ظرفیت در صنعت طلای کشور هست که بزودی این صادرات مهیا شود.

* پس می توان گفت که بزودی صادرات طلا به کشورهای همسایه آغاز می شود؟

اتحادیه طلا و جواهر آمادگی و پتانسیل این را دارد که صنعت طلا اقدام به صادرات طلا و مصنوعات کند. یک سری از فرایندها مهیا شده و یک سری موانع و مشکلات دارد که در حال برطرف شدن است.

اتفاقا می توانیم بر اساس عیار طلای کشورهای عربی اقدام به تولید کنیم. عیار طلای آنها ۲۱ و ۲۲ است. ما آمادگی صادرات را داریم و پتانسیل آن وجود دارد و تنها دولت و مجلس باید یک مقدار رویکرد و شرایط و تسهیلاتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند تا مشکلاتی که با جلسات مناسب برطرف شده بزودی شاهد صادرات طلا باشیم
* کشورهای عربی فکر می کنید حاضر هستند از طلای ایرانی استفاده کنند؟ چرا که عیار طلای آنها با عیار طلای ایران متفاوت است؟

اتفاقا می توانیم بر اساس عیار طلای کشورهای عربی اقدام به تولید کنیم. عیار طلای آنها ۲۱ و ۲۲ است. ما آمادگی صادرات را داریم و پتانسیل آن وجود دارد و تنها دولت و مجلس باید یک مقدار رویکرد و شرایط و تسهیلاتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند تا مشکلاتی که با جلسات مناسب برطرف شده بزودی شاهد صادرات طلا باشیم.

* چرا مردم باید از خرید طلای دست دوم خودداری کنند؟

ابتدا باید عنوان کنم که مردم و خانه دارها می توانند طلای دست دوم خود را بفروشند اما بنا به دلایل مختلف از خرید طلای دست دوم خودداری کنند. به هر حال این اقدام مردم می تواند چرخه تولید مصنوعات طلا را با مشکل مواجه کند. در خصوص نخریدن طلای دست دوم باید اذعان کنم که اکثر مصنوعات طلا قدیمی هستند و شاید هم یک مقداری از آنها عیار پایینی داشته باشند. البته باید به این موضوع مشکل نبود کد استاندارد را هم اضافه کرد. قطعا خرید و فروش مصنوعات و طلای دست دوم چرخه تولید مصنوعات را دچار مشکل می کند.

در مورد تولید مصنوعات طلا نسبت به سال های گذشته شاید آمار دقیقی در دست نباشد اما به هر حال به دلایل عدیده ای تولید مصنوعات نیز دچار مشکل شده است. همانطور که گفتم همین خرید و فروش طلای دست دوم می تواند یکی از دلایل کاهش تولید مصنوعات طلا و به هم خوردن چرخه تولید باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا