کد خبر: 26100065406
اقتصاد کلانبانک و بیمه

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد؛ ۱۴۰۱ سال بهبود نماگرهای اقتصادی ایران

رئیس کل بانک مرکزی گفت: منابع ارزی کشور بهبود پیدا کرده به طوری که در صادرات غیر نفتی ۲۳ میلیارد دلار ارز به کشور وارد شده است.

به گزارش مهر، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه نگاه یک سیما از آخرین نماگر های اقتصادی کشور سخن گفت و افزود: آغاز کار دولت با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار گرفته بود از جمله تنخواه تخصیص داده شده از بانک مرکزی به دولت و همینطور ذخایر کالاهای اساسی، وضعیتی خاص را پیش پای دولت جدید ایجاد کرده بود.

در حوزه تورم نیز علی رغم اینکه سال قبل یکی از شدیدترین دوران تورمی کشور را نظاره گر بودیم اما طی ماه‌های اخیر شیب تورم کاهشی شده به طوری که در آذرماه امسال در مقایسه با مردادماه تورم نقطه به نقطه به ۱۷.۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در سه ماهه اخیر نیز نرخ تورم نقطه به نقطه از مهر ماه که ۳.۱ درصد بود به ۱.۸ درصد در آذرماه رسید که از روند کاهشی تورم حکایت دارد.

وی افزود: نرخ رشد تورم وقتی کاهش می‌یابد به معنای نبود تورم در اقتصاد نیست بلکه این مفهوم را می‌رساند که گران شدن کالاها کمتر شده و یا به عبارتی کمتر، قیمت‌ها گران شده است. از این رو تورم نقطه به نقطه رو به کاهش است.

صالح آبادی با اشاره به آخرین وضعیت بازار ارز کشور گفت: این بازار از نماگرهای مهم اقتصاد کشور است که هم اکنون تعادل مناسبی را در این بازار نظاره گر هستیم.

بازار حوالجات ارزی یا به عبارتی سامانه نیما برای واردات کالا استفاده می‌شود هم اکنون از ثبات مناسبی برخوردار بوده و عرضه و تقاضای ارز متعادل است به طوری که طی روزهای اخیر حتی عرضه ارز در این سامانه از تقاضا نیز فراتر رفته است.

به گفته وی هم اکنون تعادل و آرامش نسبی مناسبی در بازار ارز برقرار شده که بدون تردید در تعدیل تورم کشور نیز اثر گذار خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به تأمین ارز در ۹ ماهه امسال گفت: طی مدت مذکور حدود ۴۰ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه شده و در مجموع می‌توان گفت تا پایان امسال بین ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار تأمین ارز از طریق سامانه نیما خواهیم داشت.

در این سامانه هر نوع نیاز ارزی کشور در بخش کالاهای اساسی و سایر کالاها از محل عرضه کنندگان ارز شامل نفت و فراورده‌های نفتی و همینطور صادرات غیر نفتی پاسخ داده می‌شود.

همچنین در شش ماهه امسال نرخ رشد اقتصادی ۳.۳ درصد بود که در سه ماهه دوم بخاطر قطعی برق تولیدکنندگان صنعتی کشور در تابستان، اندکی از این رشد اقتصادی کند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مفهوم این نماگر ها رقم خوردن شرایط خوب اقتصادی برای مردم و کاهش تورم است؟ پاسخ داد: منظور از این داده‌ها و نماگرها حاکی از بهبود شرایط اقتصادی برای مردم نیست چراکه باید دانست نرخ ارز در این کشور از ۳,۰۰۰ تومان تا ۱۰ برابر یعنی ۳۰ هزار تومان طی سه سال گذشته افزایش پیدا کرده است و به اقتصاد تورمی سنگین را تحمیل کرده است.

در سال گذشته در حالی با بیشترین تورم تاریخی در کشور مواجه بودیم که مردم با شرایط بسیار دشواری دست و پنجه نرم می‌کردند اما در حال حاضر با توجه به نماگرهایی که اعلام شد روند به تدریج در حال بهبود است.

وی گفت: باید دانست همچنان تورم در کشور وجود خواهد داشت ولی تثبیت و کند شدن آهنگ رشد آن حاکی از بهبود شرایط با توجه به منابع ارزی کشور از جمله حجم ۲۳ میلیارد دلاری ارز حاصل از صادرات غیر نفتی و همچنین رشد ۲۷۴ درصدی حجم عرضه ارز در سامانه نیما است.

صالح آبادی با بیان اینکه حجم صادرات نفت و میعانات و فراورده‌های نفتی از لحاظ حجمی و قیمتی بسیار بهبود یافته است افزود: با این وجود، شرایط اقتصادی فعلی با آنچه که به عنوان نقطه مطلوب مد نظر است فاصله بسیاری دارد.

دولت برای سال آینده نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی را دنبال می‌کند همچنین ثبات در وضعیت تورمی و ارزی کشور که به طور قطع سال آینده وضعیتی بهتر از امسال را نظاره گر خواهیم بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا