کد خبر: 2608996534
بورسروزنامه

رشد ۲.۵ برابری ارزش معاملات بورس در یک روز

مسعود وطنخواه

ارزش و تعداد معاملات در بورس به‌ترتیب رشد ۲.۵ برابری و دو برابری را نسبت به معاملات اولین روز هفته ثبت کرد که این افزایش در معاملات ۱۵روز کاری گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.

تغییر ارزش معاملات یکی از نشانه‌های تعیین‌کننده ورود نقدینگی به بورس است. هر چند همواره بین رشد بازار سرمایه و ارزش معاملات همبستگی مثبت وجود ندارد، رویه‌های بورس نشان می‌دهد که رشد ارزش معاملات در چند روز متوالی بیانگر ورود سرمایه‌های نو به بازار است.

ارزش معاملات روز گذشته به ۱۲هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ۴.۹هزار میلیارد تومان اولین روز هفته از رشد ۱۵۰درصدی حکایت دارد. همزمان نوبت‌های معاملاتی نیز با رشد دو برابری از ۶۴۰هزار به یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نوبت رسید.

ارزش معاملات یکی از آیتم‌هایی است که فعالان بازار سرمایه رصد می‌کنند. سابقه ارزش معاملات در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که در مهر تنها چهار و شهریور پنچ روز کاری، ارزش معاملات بالاتر از ۱۲هزار میلیارد تومان بود و اگر ارزش معاملات در مرداد که سقوط شاخص کل از نیمه آن ماه آغاز شد را واکاوی کنیم، بیانگر این است که با نصف شدن ارزش معاملات از ۲۵مرداد در مقایسه با روز کاری قبل خود (۲۲مرداد) به ۷.۵هزار میلیارد تومان رسیده است. با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته نیز ارزش معاملات بالای ۱۲هزار میلیارد تومان را شاهد بودیم، کارشناسان معتقدند که برای اطمینان از تغییر روند بورس باید منتظر عبور شاخص کل بورس از تراز یک‌میلیون و ۳۰۰هزار واحد و تکرار ارزش معاملات بالا بود.

شاخص کل روز گذشته در ابتدای وقت با رشد ۲۱هزار واحدی تا تراز یک‌میلیون و ۲۶۰هزار واخدی صعود کرد، اما در ادامه زمان معاملات و فشار عرضه، اندکی از رشد شاخص کل کاسته شد که در نهایت با افزایش ۹هزار و ۷۱۵واحدی در سطح یک‌میلیون و ۲۵۷هزار واحدی ایستاد.

بازار سرمایه روز گذشته شروع معاملات را با جو روانی مثبت شنبه آغاز کرد و به تدریج با گذشت زمان عرضه‌ها افزایش پیدا کرد. در ابتدا خریداران از عرضه‌ها استقبال کردند، اما در ادامه با رشد فروشنده‌ها، صف‌های خرید متعادل شد و در نهایت خریداران میدان نبرد را به سود فروشندگان خالی کردند؛ به گونه‌ای که گروهی از نمادها وارد محدوده منفی قیمتی شدند.

در نیمه زمان معاملات دوباره خریداران پرقدرت ظاهر شدند که همین امر سبب شد نمادهایی وارد محدوده مثبت شد، اما این بار نیز عرضه‌های زیاد سبب شد که قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

در تعدادی از نمادهای روز گذشته شاهد جابه‌جایی حجم بالایی از سهام بودیم که این امر می‌تواند به تثبیت سطوح قیمتی کمک کند. به عنوان نمونه، شرکت سایپا حجم معاملات ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون سهمی را در حالی ثبت کرد که خریداران و فروشندگان حقیقی به‌ترتیب ۲.۶ و ۲.۵میلیارد سهام این شرکت را دست‌به‌دست کردند. نماد این خودروساز در ابتدای زمان معاملات با صف خرید همراه بود که پس از عرضه شدن به میزان صف خرید و متعادل شدن در یک‌ساعت پایانی، باردیگر با افزایش تقاضا روبه‌رو شد و تا پایان زمان معاملا صف خرید را حفظ کرد.

گروه خودروسازی با کسب ارزش معاملات ۲۷هزار میلیارد ریالی در حالی رتبه اول برترین گروه‌های صنعن را از آن خود کرد که گروه‌های فلزات اساسی با ۱۱، فرآورده‌های نفتی با ۹.۳ و بانک‌ها با ۹هزار میلیارد ریال توانستند رتبه‌های بعدی را از ان خود کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا