کد خبر: 18050041388
اقتصاداقتصاد کلانبانک و بیمهروزنامهصفحه یک

رفتار محتاطانه روسیه در برابر خدمات سوئیفت

ترجمه: سلیم حیدری

رئیس بانک VTB روسیه معتقد است خروج روسیه از سیستم پرداخت سوئیفت تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که اتحادیه اروپا تحریم‌های مسکو را تشدید کند که بعید است همچین اتفاقی بیفتد.

آندری کوستین  در مصاحبه با روزنامه هندل اسپلت گفت: «من فکر نمی‌کنم [خروج روسیه از سوئیفت] هرگز اتفاق بیفتد مگر اینکه دولت‌های اروپایی بخواهند اقدامات سختگیرانه‌تری را علیه روسیه اجرا کنند. اما حتی ایالات متحده آمریکا هم چنین برنامه‌ای ندارد. آنها ترجیح می دهند ما را از سیستم دلار جدا کنند و برای جلوگیری از همکاری بانک‌های اروپایی با ما تحریم‌های ثانویه اعمال کنند.»

کوستین تاکید کرد که روسیه همچنان بخشی از جامعه بین‌المللی است و نمی‌خواهد خود را از بقیه جهان جدا کند. با این حال، اگر اروپا و ایالات متحده تصمیم به قطع روابط بگیرند، روسیه شرکای ارزشمند دیگری نیز دارد و با آنها خواهد بود.

او افزود: «ما روابط خوبی با سایر کشورها می‌خواهیم. اگر غرب نمی‌خواهد با ما کار کند، ما با چین، هند و کشورهای آفریقایی کار خواهیم کرد. ایالات متحده و اروپا همه جهان نیستند.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه، در مصاحبه ای با راشاتودی گفت: روسیه در مواجهه با اقدامات شدید اقتصادی اعمال‌شده از سوی واشنگتن و متحدانش در اروپا، در تلاش است تا نفوذ غرب را از اقتصاد خود حذف کند.

برای گفت‌وگو در مورد همه مسائل مشکل‌دار آماده هستیم

او اضافه کرد: «ما قصد نداریم خود را از دنیای خارج محروم کنیم، کسانی که تحریم‌ها را اعمال می‌کنند، می‌خواهند ما را مجبور کنند.

برعکس، ما همیشه برای گفت‌وگو در مورد همه مسائل مشکل‌دار آماده هستیم و آماده همکاری برابر و سودمند متقابل با همه کشورها هستیم اما فقط بر اساس اصول برابری و احترام متقابل به منافع یکدیگر. ما معتقدیم که تنها در این راه است که روابط بین‌المللی می‌تواند پایدار باشد.»

موضوع قطع ارتباط روسیه با سوئیفت (شبکه جهانی مستقر در بلژیک که مبادلات بانکی بین‌المللی را تسهیل می کند) ابتدا در سال ۲۰۱۴ (دی ۱۳۹۲ تا دی ۱۳۹۳) و پس از اعمال اولین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل اتحاد مجدد با شبه‌جزیره کریمه مطرح شد.

در اوایل سال جاری میلادی (زمستان ۱۳۹۹)، حزب مردم اروپا (EPP)، بزرگترین فراکسیون در پارلمان اروپا، بار دیگر خواستار خروج روسیه از این سیستم مبادله بانکی در صورت «حمله به اوکراین» شد.

هفته گذشته، ماکسیمیلیان ترهال، مشاور ارشد سابق وزارت دفاع بریتانیا، از اتحادیه اروپا خواست برای جلوگیری از حملات بعدی روسیه به اوکراین از این اقدام استفاده کند. او این مطلب را در مقاله‌ای در مجله پولیتیکو بیان کرد.

اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه «بی‌معنی» است

ترهال به اروپایی‌ها درباره تهدیدی که ممکن است روسیه درباره تامین نکردن گاز طبیعی قاره اروپا در جواب این سیاست مطرح کند، نیز هشدار داد.

اما رئیس بانک VTB روسیه می‌گوید که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه «بی‌معنی» است. او افزود: «آنها (تحریم‌ها) بی فایده هستند و هیچ چیزی را حل نمی‌کنند» کوستین گفت: «اختلاف سیاسی با تحریم‌های اقتصادی حل نمی‌شود.»

در ماه مه (خرداد) سال جاری سوئیفت اعلام کرد که به طور عادی در روسیه به کار‌ خود ادامه می‌دهد و هیچ خطری که این کشور را از این سیستم مبادله بانکی جدا کند، وجود ندارد.

تلاش‌های روسیه برای کاهش استفاده از سیستم‌های بین‌المللی و دلار آمریکا به عنوان روشی برای انزوای بازار غیر آزاد موجود در نظر گرفته نمی‌شود. در عوض، این سیاست‌ها به عنوان پاسخی به تلاش‌های بایدن برای قطع روسیه از تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی و جریان دادن پول نقد و کالاها با شرکای تجاری در نظر گرفته شده است. برای غلبه بر این رویکرد واشنگتن، مقامات سیاست خارجی مسکو به وضوح معتقدند که عقب‌نشینی از روابط مالی با غرب می‌تواند به معنای برداشتن دو گام به جلو برای اقتصاد روسیه باشد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا