کد خبر: 17129918173
اقتصادبورسروزنامه

روایت وزیر اقتصاد از  لغو برگزاری انتخابات شرکت‌های استانی سهام عدالت

در حالی‌که معاون منابع انسانی وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲۰بهمن در تشریح آخرین وضع سهام عدالت از برگزاری انتخابات مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت در ۲۰ اسفند خبر داده بود؛ به دنبال لغو این انتخابات، وزیر اقتصاد مدعی شد که هیچ زمان‌بندی نهایی و قطعی برای انتخابات تعیین نشده بود و قرار بود در جلسه شورای عالی بورس تاریخ انتخابات نهایی و اعلام شود.

خبرگزاری مهر در این باره ۲۰ بهمن نوشت: علی عسگری، معاون منابع انسانی وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز در نشست خبری تشریح آخرین وضعیت سهام عدالت با بیان اینکه انتخابات مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت در ۲۰ اسفند برگزار می‌شود.

بر اساس  دستورالعمل انتخاب هیات مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت که مصوب شورای عالی بورس است و معاون منابع انسانی وزیر اقتصاد به ادارات کل امور اقتصادی استان‌های کشور ابلاغ کرده است، ، ۵ نفر از بین نامزدهای تایید صلاحیت‌شده به عنوان هیات مدیره شرکت‌‌های استانی سهام عدالت هر استان و با هدف تکمیل فرایند آزادسازی سهام عدالت مشمولان غیرمستقیم، در مجامع عادی به طور فوق‌العاده این شرکت‌ها انتخاب خواهند شد.

اما انتشار خبر برگزاری انتخابات یادشده و دستورالعمل آن، اعتراض‌هایی را به دنبال داشت. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ۱۱ اسفند با انتقاد به این مصوبه شورای عالی بورس، آن را «غیرقانونی» خواند.  بوده و کمیسیون اقتصادی فردا (۱۲ اسفند) نشست ویژه‌ای را با حضور وزیر اقتصاد برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمدرضا پورابراهیمی در نشست خبری با موضوع «سهام عدالت در فضای بورسی» افزود: اخیراً مصوباتی از سوی شورای عالی بورس درباره سهام عدالت اعلام شده که نگرانی‌‌هایی را برای آینده این سهام و مردم بوجود آورده است.

نماینده کرمان ادامه داد: ما احتمالاً نشست مشترکی را هم با رئیس قوه قضائیه درباره این موضوع خواهیم داشت تا از نظر قضایی پیگیری های لازم را انجام دهیم و جلوی مشکلات آتی را بگیریم، با توجه به نقش و جایگاه سهام عدالت باید این موضوع پیگیری شود زیرا بزرگترین هیأت مدیره شرکت‌ها در اختیار دولت است و می‌خواهد تصمیم‌گیری سهام عدالت حدود ۵۰میلیون نفر از جمعیت کشور را به ۱۵۵ نفر در ۳۱ استان کشور واگذار کند. اگر قرار است، این تصمیم‌گیری و انتخاب این  ۱۵۵نفر با نفوذ دولت انجام شود، حتماً جلوی آن می‌ایستیم زیرا این سهام متعلق به مردم بوده است و دولت اختیار تصمیم‌گیری درباره سهام عدالت را ندارد.

نخستین مرحله از برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالت استانی به‌صورت الکترونیکی در بیش از ۱۵شرکت برگزار شده بود که به دلیل به حد نصاب نرسیدن حضور سهامداران در سامانه، مجمع به نوبت دوم (۲۰ اسفند ماه) موکول شد. اما این بار برای برگزاری مجمع محدودیت حد نصاب وجود نداشت و انتخابات با هر تعداد شرکت‌کننده برگزار می‌شد.

دلیل تعویق انتخابات سهام عدالت به گفته وزیر اقتصاد

با این حال، وزیر اقتصاد دلیل تعویق انتخابات سهام عدالت، به حد نصاب نرسیدن نامزدها و استعلام آنها دانست و عنوان کرد هیچ زمان‌بندی نهایی و قطعی برای انتخابات تعیین نشده بود و قرار بود در جلسه شورای عالی بورس تاریخ انتخابات نهایی و اعلام شود.

به گزارش ایلنا، فرهاد دژپسند در حاشیه نشست هم‌اندیشی با تولیدکنندگان و کارآفرینان گفت: در طول یک سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا نشستی با تولیدکنندگان و کارآفرینان نداشتیم که امروز (شنبه ۱۶ اسفند) این جلسه با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد تا به مشکلات این افراد و دغدغه‌هایشان رسیدگی شود که یکی از این مشکلات بخش تامین مالی به ویژه سرمایه در گردش بوده است.

او با بیان اینکه هیچ زمان‌بندی نهایی و قطعی برای انتخابات تعیین نشده بود و قرار بود در جلسه شورای عالی بورس تاریخ انتخابات نهایی و اعلام شود، گفت: البته قرار بر این گذاشته بودیم که انتخابات هیات مدیره شرکت‌های استانی در سال ۹۹ برگزار شود اما در جلسه آخر شورای عالی بورس به این نتیجه رسیدیم که امکان برگزاری این انتخابات در روزهای باقیمانده از سال جاری وجود ندارد.

دژپسند ادامه داد: تعداد برخی از کاندیدها در برخی از استان‌ها به حد نصاب نرسید یا اینکه استعلام‌های آنها نیامده بود و به همین دلیل انتخابات به یک زمان دیگری موکول شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برگزاری این انتخابات در این طرح گسترده نیاز به ملزوماتی دارد گفت: انتخابات باید در یک محیط رقابتی انجام شود و ملزومات آن را باید فراهم کنیم می‌دانیم که این انتخابات با حضور ۳۰میلیون سهامدار در ۳۱ استان برگزار می‌شود به همین دلیل باید در برگزاری این انتخابات بسیار دقت شود؛ از این رو، اعضای شورای عالی بورس موافقت کردند برای اینکه اجحافی در حق کسی رخ ندهد این انتخابات به یک زمان دیگری موکول شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا