کد خبر: 06040188727
اقتصادجامعه و فرهنگ

روزهای بلاتکلیفی رسانه ملی در رابطه با «اقتصاد» +گزارش تصویری

در شرایطی که فضای اقتصادی کشور به شدت غبارآلود است و دولت در حال جراحی اقتصادی است که در مرحله اولش تورم ۵۲.۵ درصدی را تجربه می کنیم خبر از انحلال تنها شبکه اقتصادی کشور یعنی «ایران کالا» به گوش می رسد، اتفاقی که در مسیر تغییرات ساختاری سازمان صدا و سیما و حذف گروه های اقتصاد شبکه های مختلف همراه شده و به نظر می رسد مدیران رسانه ملی در رابطه با موضوع «اقتصاد» دچار نوعی بی برنامگی و بلاتکلیفی هستند.

به گزارش عصراقتصاد به نقل از سرآمداخبار، بیش از یک دهه از رویکرد اقتصادی رهبر انقلاب بر کشور می گذرد به قدری که نام هر سال با عناوین اقتصادی اعلام شده است و در این میان شبکه ای تحت نظارت سپاه با رویکرد کاملا اقتصادی راه اندازی شد که از کارشناسان متخصص و اساتید دانشگاه در زمینه اطلاع رسانی بهره برداری می کرد و رویکردهای مختلف را مورد نقد و بررسی قرار می داد.

اما حالا که این شبکه تخصصی با تمام نگرش های محدودیت زای صدا و سیمایی مخاطبان خود را جذب کرده است٬ قصد بر این بود تا در سکوت کامل از روز گذشته آنتن آن گرفته شود.

با انتشار این خبر واکنش های مخاطبان نسبت به این رویکرد صدا و سیما افزایش پیدا کرد و بسیاری پیمان جبلی٬ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که در این اوضاع اقتصادی که مردم نیازمند اطلاعات دقیق و رسمی از بازارهای مختلف از جمله بورس٬ ارز٬ مسکن٬ کالاهای اساسی و … هستند تا بتوانند زندگی خود را در این بحران تورمی هدایت کنند٬ رویکردی را برگزیده است که باعث جلوگیری از انتشار اخبار کارشناسی شده می شود.

هنوز هیچ واکنش دقیقی از سوی مسئولان این شبکه و همچنین ریاست صدا و سیما در این خصوص دیده نشده است؛ اما روند اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی به سرعت پیش رفت و باعث شد تاکنون این شبکه آنتن خود را از دست ندهد؛ اما آینده تصمیمگیری درباره این شبکه نامعلوم است.

نباید فراموش کنیم٬ شبکه ایران کالا نیز مانند یک بنگاه اقتصادی کارکنانی دارد که با منحل شدن آنها به بازار بیکاران افزوده خواهند شد. ناگفته نماند که اینگونه تصمیم گیری های یک شبه و ناگهانی در شرایط کنونی به وفور قابل ملاحظه است که اثرات تورمی و بیکاری شدیدی در پی دارد و به بحران های کشور می افزاید.

اما فارغ از وضعیت نیروهای فعال در این شبکه، موضوع مهمترتعیین تکلیف سازمان صدا و سیما به عنوان شبکه ملی با موضوع اقتصاد آنهم در یکی از حساس ترین شرایط تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

در نهایت باید دید آیا ریاست صدا و سیما می تواند از دل تحولات ساختاری که در سازمان رغم زده است یک رابطه منطقی و موثر بین نظام ساختاری این سازمان و دغدغه های اقتصادی کشور بر قرار سازد و یا خیر. یک راهکار می تواند پاک کردن صورت مسئله از سیمای جمهوری اسلامی و اکتفاء به تک صدای شبکه اقتصاد در معاونت صدا باشد که معنی آن عقب نشینی رسانه ملی از این جبهه تلقی خواهد شد و یک راهکار هم اصلاح و تجمیع ساختار برنامه سازی اقتصادی در معاونت سیماست که نتیجه آن منوط به نحوه اجرای چنین سیاستی است و آخرین راه کار نیز تداوم وضعیت فعلی است که به نظر نمی رسد مدنظر مدیران فعلی سازمان صدا و سیما باشد.

بخشی از واکنش های اصحاب رسانه و کنشگران اجتماعی را نسبت به انتشار خبر انحلال شبکه ایران کالا در ادامه ببینید:

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا