کد خبر: 15060045069
راه و مسکن

ریسک نوسانات قیمتی ساختمان با روش صنعتی سازی کاهش می یابد

ساخت یک میلیون واحد مسکونی مشروط بر آنکه از لوازم و روش های درست استفاده شود؛ قابل تحقق خواهد بود. این روش ها در صنعتی سازی ساخت پیش بینی شده و می تواند در دوره زمانی کوتاه اهداف ساختمان سازی را محقق کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، کسری زمانی پور کارشناس مسکن در گفت و گو با اقتصادآنلاین در خصوص هدف ساخت یک میلیون واحد در سال گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال هدفی دور از دسترس نیست چنانکه پیش از این نیز در کشور به این هدف نزدیک شده بودیم.

اما برای آنکه بتوانیم به طور منظم هر سال یک میلیون واحد آن هم در شرایط رکود بسازیم، لازم است بین رشته های مختلف فعالیت در بخش ساختمان یک تعامل و هماهنگی صورت گیرد و صنعتی سازی ساختمان به عنوان یک هدف از سوی دولت پیگیری شود.

استفاده از اجزاء پیش ساخته در روش صنعتی سازی

او عنوان کرد: وقتی صحبت از صنعتی سازی ساختمان به میان می آید؛ تصوری که ایجاد می شود بلوک های بزرگ سیمانی است که در آلمان بعد از جنگ جهانی دوم استفاده می شد. اما یک تصویر نادرست از صنعتی سازی است.

در واقع در صنعتی سازی طراحی مهندسی سازه و تاسیسات با هنر معماری همراه شده و در نحوه اجرا از این دو کمک گرفته می شود. در این روش بخش قابل توجهی از سازه و تاسیسات ساختمان از پیش ساخته شده و در حین اجرای پروژه ساخت از این تاسیسات آماده استفاده می شود.

زمانی متذکر شد: در عمل پس از آنکه طراحی واحدهای مسکونی از سوی مهندسان انجام شد؛ اجزاء ساختمان به کارخانجات مختلف سفارش داده می شود و در زمانی بسیار کوتاه در هنگام ساخت در محل، این اجزا نصب می شود.

این روش نه تنها به سرعت انجام کار کمک می کند بلکه آلودگی محیطی را در محل به حداقل می رساند.

این کارشناس مسکن به نمونه هایی از صنعتی سازی در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: در ووهان چین یک بیمارستان بزرگ تنها با صرف ۱۰ روز زمان، ساخته شد. نمونه های دیگری از این نحوه ساخت در اروپا و آمریکا نیز وجود دارد.

کاهش زمان ساخت به ۳ ماه

به اعتقاد زمانی یکی از مهمترین مزیت های صنعتی سازی کاهش مدت زمان ساخت است اما در کنار این مزیت این روش می تواند منجر به کاهش ریسک از محل نوسانات قیمت برای انبوه سازان شود.

ساخت یک پروه مسکونی به طور میانگین ۱۸ ماه زمان می برد در حلی که در صنعتی سازی مدت ساخت به ۳ تا ۶ ماه کاهش می یابد. با توجه به شرایط تورمی اقتصاد، انجام یک پروژه در زمانی کوتاه تر می تواند ریسک های افزایش قیمت را تا حد زیادی کاهش دهد.

او افزود: طبق تحقیقاتی که دنیا در خصوص صنعتی سازی دارد؛ این روش می تواند باعث افزیش کیفیت ساختمان ها شود.

تا پیش از این آمارهای ایران نشان می داد عمر مفید یک ساختمان ۳۰ سال است اما اخیرا با توجه به افت کیفیت ساخت و ساز، عمر مفید یک ساختمان به ۲۶ سال کاهش پیدا کرده است.

عمر مفید یک ساختمان ۳۰ سال است

این نقیصه در روش صنعتی سازی می تواند جبران شود و ساختمان هایی با عمر مفید بالاتر ساخته شود.

زمانی تاکید کرد: یک فرصت بی نظیر برای رشد بخش تولید با این روش نیز بوجود می آید. از آنجا که برای ساخت واحدهای مسکونی، طیف بسیار وسیعی از صنایع وابسته وجود دارد؛ این صنایع می تواند برای ساخت اجزاء سفارش داده شده تاسیسات و سازه ساختمان ها، به حرکت درآید و کارخانجات زیادی از این محل شروع به فعالیت کنند.

این روش همچنین این امکان را می دهد که ساختمان هایی با مشخصات فنی بالاتر ساخته شود. چرا که در این روش افراد متخصص باید طراحی و اجرای ساخت را بر عهده بگیرند و این مساله باعث بالاتر رفتن استانداردهای فنی ساختمان می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا