کد خبر: 16129918068
دولت

زنگ بیدارباش کاهش کارمندان دولت در آستانه سال ۱۴۰۰؛ کاهش ۱۷۰ هزار نفری کارمندان از بدنه دولت

کاهش ۱۷۰ هزار نفری کارمندان از بدنه دولت، با اجازه شما می‌خواهم از این طرف میز به آن طرف میز بنشینم.

تا حال ما می‌کاشتیم، دیگران می‌خوردند، حالا خودمان می‌کاریم  و خودمان هم می‌خوریم.این خودمان شامل همه کسانی است که در این چند سال پا به پا و در رکابشان یدک مجلات سنگین و نیمه سنگین را می‌کشیدیم و قلم صدتا یک غاز می‌زدیم و آب در هاون می‌کوبیدیم و چند گاهی نیز  با قلبی سرد و بی تپش  وهزارگونه سخن در دهان و لب خاموش بر کناره می‌رفتیم.اکنون نیز البته حجره ودکانی باز نکرده‌ایم اما همین بس که منزل بی ریا است و سودای بهره کشی و سوءاستفاده از کار و اندیشه دیگران نیز در طریقت ما نیست.

اکوپرشین، علیرضا کیهان پور: ۵۵ سال قبل در خرداد ۱۳۴۴ این چند سطر را دکتر محمود عنایت صاحب امتیاز و مدیر مجله ” نگین” پشت جلد نخستین شماره نشریه‌اش نوشت  و خبر داد که پس از سالیان دراز اجاره نشینی و کوچ روزنامه‌نگاران از این مجله به مجله دیگر، یک روزنامه نویس… یعنی کسی که فقط صاحب ” امتیاز” و صاحب ” سرمایه” نیست و می تواند بنویسد… دارنده پروانه انتشار نشریه شده است و چه درد دل سوزناک واز عمق جان ودلی بود…

سازمان اداری وامور استخدامی کشور اعلام‌کرده است که نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر از نیروی انسانی دولت با خروجی طبیعی و کنترل ورودی کم شده است.

طبق اعلام جمشید انصاری رئیس  این سازمان، برنامه‌ای برای بازخرید یا اخراج نیروها در دستور کار نیست و کاهش کارمندان با کنترل ورودی در برابر بازنشستگی انجام شده است.

این سازمان همچنین در مورد دورکاری کارمندان مطالعه‌ای را انجام داده است که نتایج آن نشان می‌دهد، حدود۷۵درصد مدیران از نتیجه دورکاری کارکنان خود راضی بودند وبه تعبیر آن ها، دور کاری کارکنان به میزان ۷۵ درصد موجب شده تا کارها انجام شود.

در بین کارکنان، رضایت‌مندی از دورکاری بیشتر بوده است و حدود ۷۹ درصد از کارکنان دورکار از این موضوع ابراز رضایت کرده‌اند.

همچنین نتایج این پژوهش  نشان می‌دهد که از ۸۹ دستگاه سازمانی که امکان دورکاری داشته‌اند ۹ دستگاه اصلا دورکاری نکرده‌اند.

به عبارت دیگر ترجمان این پژوهش؛ بیانگر این واقعیت است که مدیران دولتی از دورکاری کارکنان خود رضایت‌مندی دارند.

نگارنده بر این اعتقاد است که کاهش ۱۷۰ هزار نفری کارمندان از بدنه دولت طبق گزارش رسمی سازمان اداری وامور استخدامی کشور به نظر می‌رسد به چابک سازی وکوچک شدن وزارتخانه‌ها،‌ سازمان‌ها، موسسات و سایر نهاد های وابسته شود اما در این میان بیم آن می‌رود که پاره‌ای ادغام های غیر کارشناسی انجام و تاریخ و بازگشت به گذشته های دور، دوباره  تکرار شود به عنوان مثال در ادامه این روند شاید کل سازمان های متولی تولید پروتئین سفید و قرمز در یک معاونت مانند تولیدات امور دامی کشور به مانند سال ۱۳۵۹ ادغام و آزمون و خطا پس از گذشت ۴۰ سال دامنگیر بدنه مدیریتی کشور شود.

امروزه  تمام وظایف اداری کشور کاملا تخصصی و کارشناسی است وپیش بینی ادغام هایی از این دست؛ ریسک هزینه= فایده را افزایش خواهد داد.

البته این یک پیش بینی بر اساس داده های خروجی در این مقطع می‌باشد اما هشدار و بیدار باش به منزله دکان و باز کردن حجره دونبش نگارنده نوشتار نیست زیرا ۳ سال است که از این طرف میز به آن طرف میز رفته و کوچ کرده‌ایم و صرفا طرح یک دیدگاه بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا