کد خبر: 1208996020
روزنامهکشاورزی

سازمان نظام صنفی کشاورزی خبر داد: انصراف کشاورزان از کشت گندم با اعلام قیمت خرید تضمینی

به گفته رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی، بسیاری از گندمکاران پس از اعلام قیمت تضمینی ۱۴۷۰تومان از کشت گندم صرفنظر کردند و محصولات دیگری جایگزین خواهند کرد.

محمدشفیع ملک‌زاده در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه هزینه تمام‌شده هر کیلو گندم با احتساب افزایش قیمت نهاده‌ها ۲هزار تومان است، گفت: مسئولان و کارشناسانی که در شورای اقتصادی قیمت ۱۴۷۰ تومان را تصویب کردند یا از تولید و فرآیند آن بی‌اطلاع هستند و یا اینکه بدون در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها قیمتی غیر کارشناسی را مصوب کردند.

وی تصریح کرد: از غروب روز چهارشنبه ۳۰آبان که قیمت خرید تضمینی اعلام شد بسیاری از کشاورزان به ویژه استان‌های جنوبی کشور با سازمان صنفی تماس گرفتند و اعلام کردند از کشت گندم منصرف شدند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی گفت: با این روند اجرای الگوی کشت امکان‌پذیر نخواهد بود چون قطعاً محصولات دیگری مانند سبزی و صیفی جایگزین گندم می‌شود و این محصولات علاوه بر مصرف آب زیاد و افزایش مصرف آب تعادل بازار این گروه از محصولات را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ملک‌زاده افزود: کشاورزی با من تماس گرفت و اعلام کرد ۶ هکتار از زمین خود را که به کشت گندم اختصاص می‌داد برای کشت محصولات دیگر آماده‌سازی کرده است چون کشت گندم با این قیمت به صرفه نیست.

وی گفت: مراکز فروش بذر در مناطق مختلف کشور در گزارشی اعلام کردند که بذر گندم حتی یک چهارم سال گذشته نیز فروش نداشته است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی افزود: براساس گزارش‌های استان‌های مختلف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سطح زیر کشت گندم ۶۰درصد کاهش یافته است.

ملک زاده تصریح کرد: هم‌اکنون کشورهای همسایه مشتری بسیار خوبی برای محصول گندم مناطق مرزی هستند و به راحتی هر کیلو گندم را ۲۵۰۰تومان به بالا خریداری می‌کنند. آن‌ها مشتری‌های خوبی هستند و قطعاً گندمکاران مناطق مرزی محصول خود را به آنها خواهند فروخت که متأسفانه ضربه‌ای بر خودکفایی گندم است.

وی تاکید کرد: قیمت‌های مصوب شورای عالی اقتصاد به هیچ وجه مورد رضایت نیست و طبق قانون، صنف تعیین‌کننده قیمت است و جای تعجب دارد وقتی صنف کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی قیمت را اعلام کردند آن‌ها چگونه قیمت را تغییر می‌دهند و تصویب می‌کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی گفت: اعضای شورای عالی اقتصاد باید منابع مالی مورد نیاز برای خرید را تأمین کنند و اصلاً بنا نیست که قیمت را کارشناسی و تعیین کنند.

ملک‌زاده افزود: قیمت اقلام و نهاده‌های تولید بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافته است، آن وقت چطور ممکن است که کشاورز با افزایش قیمت ۱۰درصدی گندم بکارد.

وی گفت: قطعاً کشاورزان در این شرایط بهترین کار را نکاشتن محصول می‌دانند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی از ارسال نامه به دفتر مقام معظم رهبری، کمیسیون کشاورزی مجلس، رئیس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: در این نامه‌ها درخواست کردیم در قیمت خرید تضمینی ۲۵ قلم محصول راهبردی تجدید نظر شود چون این قیمت‌ها به هیچ‌وجه مورد رضایت نیست.

ملک‌زاده گفت: واقعاً چه دلیلی دارد کشاورز با هزینه‌های سنگین تولید و زحمت شبانه‌روز محصول تولید کند و آن وقت نصف قیمت تمام‌شده آن را به دولت بفروشد؟

وی افزود: این قیمت‌ها به هیچ وجه مورد تأیید مسئولان بخش کشاورزی نیست و آن‌ها نیز به این قیمت‌ها معترض‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا