کد خبر: 04080051266
اقتصادانرژیبازارجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاه

سناریوی‌‌های تولید برق فرانسه در ۳۰ سال آینده

مدیریت شرکت تولید و توزیع برق فرانسه ۲۵ اکتبر (۳ آبان) گزارش مبسوطی درباره آینده صنعت برق در این کشور منتشر کرد. این شرکت با سفارش دولت از سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) موظف شده بود به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای راه‌های دیگر تولید برق را طی سی سال آینده تا سال ۲۰۵۰  از شش مسیر متفاوت تحت عنوان «آینده انرژی در سال ۲۰۵۰» بررسی کند.

در این مسیرها استفاده صددرصدی از انرژی‌های تجدید‌پذیر و استفاده ۵۰ درصدی از انرژی هسته‌ای  پیش‌بینی شده است.

شرکت تولید و توزیع برق فرانسه که خود نیز از چند شرکت تشکیل شده است، ملاحظات متعددی را در طی این مسیرها پیش رو دارد. امکانات فنی اجرای راهکارهای متفاوت، تأثیر آن بر محیط زیست و مسائل اجتماعی از جمله این ملاحظات است.

علاوه بر این گزارش ۶۰۰ صفحه‌ای، گزارش کاملتری حاوی نتایج کلیه بررسی‌های انجام‌شده در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) منتشر خواهد شد.

در حالی که شش ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده است انتشار این گزارش ۶۰۰ صفحه‌ای نقش بسزایی در مباحثات سیاسی مربوط به انتخابات ایفا می‌کند.

دولتمردان فرانسه در مقابل یک انتخاب مهم قرار گرفته اند. آنان میان دو گزینه استفاده از انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدید‌پذیر یکی را باید انتخاب کنند. یا باید نیروگاههای هسته‌ای فرسوده و پیر خود را نو و جوان کنند یا باید به طور کلی از انرژی‌های تجدید‌پذیر به جای آنها استفاده کنند.

همه نامزدهای انتخاباتی باید مواضع خود را در این خصوص روشن و برنامه‌های خود را تشریح کنند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) در خلال اعلام برنامه‌های اقتصادی فرانسه در سال ۲۰۳۰(۱۴۰۹) بر ادامه مسیر هسته‌ای تأکید کرده بود.

از نظر او « کشور هنوز به این فناوری به دلیل تولید بسیار کم گازکربنیک نیاز دارد»؛ هرچند صنعت هسته‌ای به دلیل ایجاد ضایعات رادیواکتیو و خطرات آن برای محیط زیست همواره مورد اعتراض قرارگرفته است.

منبع:‌ لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا