کد خبر: 231101120565
جهانروزنامه

سوئیس نسبت به مصادره دارایی های روسیه هشدار داد

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته رئیس سابق دویچه بانک، این اقدام اعتماد به سیستم بانکی کشور را تضعیف خواهد کرد.

جوزف آکرمن، رئیس سابق دویچه بانک، نسبت به مصادره دارایی‌های روسیه که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا مسدود شده‌اند، به سوئیس هشدار داد. این اقدام می تواند اعتماد سرمایه‌گذاران به سیستم بانکی سوئیس را به خطر بیاندازد.

آکرمن در مصاحبه با خبرگزاری Blick این اقدام را به “باز کردن جعبه پاندورا” تشبیه کرد. او گفت سوئیس می تواند جایگاه خود را به عنوان یک مرکز مالی جهانی از دست بدهد.

این اتفاق زمانی خواهد افتاد که به طور رسمی شهروندان روسیه را مسئول اقدامات دولت خود بداند.

این بانکدار اظهار داشت: «پس با این اقدام در آینده، شهروندان کشورهای دیگر نیز باید از سرمایه گذاری پول در سوئیس بترسند… چنین پیامی برای کشور به عنوان یک مرکز مالی ویرانگر خواهد بود».

به نظر او، سوئیس باید موضع خود را در این مورد مشخص کند و برای تقلید از اقدامات سایر کشورهای غربی عجله نکند.

بر اساس گزارش Blick، حدود ۷.۵ میلیارد فرانک سوئیس (۷.۹ میلیارد دلار) دارایی روسیه در حال حاضر در سوئیس مسدود شده است و ۱۵ ملک متعلق به شهروندان روسیه است. دولت سوئیس تحت فشار فزاینده بین المللی برای آزادسازی وجوه مسدود شده برای بازسازی اوکراین است.

تاکنون سوئیس این کار را نکرده است زیرا هیچ مبنای قانونی برای این رویه وجود ندارد. با این حال، به گفته آکرمن، شورای فدرال چنین اقدامی را به طور کامل رد نکرده است.

این بانکدار گفت که برای توقیف قانونی وجوه، مقامات باید صاحبان آنها را به عنوان مجرم محکوم کنند. آکرمن نسبت به چنین اقدامی هشدار داد و خاطرنشان کرد که این اقدام حاکمیت قانون و حقوق مالکیت را به خطر می اندازد.

مفهوم مصادره دارایی های مسدود شده روسیه برای کمک به بازسازی اوکراین مدتی است که توسط کشورهای غربی مورد بحث قرار گرفته است.

بر اساس گزارش رسانه ها، مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده هفته گذشته از اولین انتقال دارایی های مسدود شده روسیه به منظور کمک به اوکراین خبر داد. وجوه مورد بحث متعلق به تاجر روسی کنستانتین مالوفیف بود.

مسکو بارها نسبت به چنین طبعات چنین اقداماتی هشدار داده و گفته است که ممکن است سابقه خطرناکی در حقوق بین المللی ایجاد کند.

ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه ماه گذشته هشدار داد که در صورت توقیف دارایی‌های روسیه، روسیه این حق را خواهد داشت که دارایی‌های خارجی را که در این کشور نگهداری می‌شود، مصادره کند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا