کد خبر: 30030187634
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

صدور برگه مالیاتی برای ۵۰۰ هزار خانه خالی

سخنگوی دولت با بیان اینکه اکنون هم در مورد مالیات بر خانه‌های خالی برگه مالیاتی فرستاده می‌شود، اعلام کرد که برای ۵۰۰ هزار واحد خانه خالی پس از شناسایی وزارت راه برگه مالیاتی صادر شده است و تشدید سخت‌گیری برای پرداخت مالیات‌ها مطابق قانون در نظر گرفته شده است.

 به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در برنامه «جهان آرا» اظهار کرد: وقتی افزایش قیمت سالانه را داشتیم، طبیعتاً مالکان علاقمند به افزایش اجاره‌بها هستند اما دولت طرف مستأجران است و تکلیف خود را مشخص کرده است. اساساً عدالت‌محوری این دولت ایجاب می‌کند همیشه سمت طبقه ضعیفتر جامعه بایستد.

او عنوان کرد: برخی مواقع یک سال یا چند ماه تورم زیاد و با سرعت کنترل می‌شود، اما قریب به ۴ سال تورم بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد داشتیم و مستمر به مردم فشار وارد شد. همزمان با این تورم، دهه ۹۰ به دهه از دست رفته تبدیل شد و رشد اقتصادی میانگین دهه ۹۰ چیزی نزدیک به صفر است. همچنین فاصله طبقاتی افزایش پیدا کرد. یعنی هم فقر را داشتیم و هم تبعیض را.

سخنگوی دولت افزود: شهریور وضعیت سلامت عمومی به‌گونه‌ای بود که در کرونا بالای ۷۰۰ نفر در روز فوتی داشتیم. این‌ها عواملی بود که دست به دست هم می‌داد که مردم خسته باشند. یک بخش جدی از پشت کردن بخشی از مردم به صندوق‌ها همین خستگی مردم بود. مردم می‌پرسیدند آیا دولت اصلاً کاری می‌کند؟ اگر پای صندوق برویم فایده‌ای دارد؟ فضایی که مردم با تعطیلی و بی‌دولتی مواجه بودند مقارن با شروع کار دولت جدید شد، در حوزه سیاست خارجی هم همه امیدها با بخشی پیوند داده شده بود که همان بخش نتیجه نداده بود و آینده روشن متصور نبود.

بهادری‌جهرمی اظهار کرد: این دولت هر اقدامی بخواهد انجام دهد با مردم در میان می‌گذارد و صادقانه با مردم صحبت می‌کند و پنهان‌کاری در دولت قابل تصور نیست.

او درباره اینکه مردم چه اندازه برای تحقق درمان و اصلاح اقتصادی صبر کنند، اظهار کرد: من نمی‌توانم زمانی اعلام کنم. لازمه عبور از این مسیر این است که متاسفانه باید صبر و همکاری و همراهی کرد و این مسیر فقط با تحمل سپری خواهد شد. در درمان کرونا اگر صبر و تحمل نبود، امروز شیرینی آمار صفر نفر فوتی حاصل نمی‌شد. اگر همراهی و صبر نباشد نتیجه به دست نخواهد آمد.

شعار این دولت جان مردم و نان مردم بود. مردم دیدند که اولویت جان مردم از سوی دولت محقق شد.از دولت قبل و زحمات‌شان تشکر می‌کنیم، اما در حوزه واکسن، آمار گمرک و وزارت بهداشت و بانک مرکزی وقت مشخص است. در ابتدای رأی آوردن آقای رئیسی وقتی در مورد واردات واکسن صحبت می‌شد تعدادی از مسئولان دولت سابق و متولیان امر با اما و اگر پاسخ می‌دادند که آقای رئیسی فکر می‌کنید وارد کردن واکسن محقق می‌شود؟ آنان این امر را شبیه رؤیا تصور می‌کردند.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت باید بفهمد و بداند با بالا زدن آستین خود به وسط میدان مشکلات بیایند. آقای رئیسی در اوج نارضایتی به اصفهان رفتند. مردم هم حضور دولت و توجه به حرف‌ها را می‌بینند و می‌شنوند و عینی‌تر تصمیم می‌گیرند. شخص رئیس‌جمهور با سران برخی کشورها درباره بحران کرونا صحبت کرد و معاون اول نیز شبانه‌روز پیگیری کردند و نتیجه حاصل شد.

برخی مشکلات مربوط به مشکلات فرامرزی است اما همین اندازه که بتوانیم آن‌ها را دور هم جمع کرده و تقسیم کار کنیم و مطالبه‌گری داشته باشیم، موفقیت‌آمیز است. وقتی مشکل واکسن برطرف شد که پیگیری برای آن صورت گرفت.

بهادری‌جهرمی درباره تعهد تأمین سالانه یک میلیون مسکن توسط دولت سیزدهم و وضعیت اجاره‌بها در کشور یادآور شد: در بازه زمانی سال ۹۸ رشد و جهش نرخ و قیمت مسکن را شاهد بودیم که افزایش آن منجر به نرخ اجاره‌بها نیز می‌شد و این افزایش با شیوع کرونا هم مصادف شد و ستاد کرونا نیز مجبور بود با شیوه‌نامه‌ای اجاره‌بها را کنترل کند، الان که بحران کرونا کنار رفته است، حالا فنر فشرده شده اجاره‌بها می‌خواهد خود را رها کند. طبیعتاً دولت امروز فعال است تا فنر اجاره‌بها را کنترل کند، از روش‌های مختلفی هم سعی در کنترل شرایط داشت و با هماهنگی سران قوا و نمایندگان مجلس سعی در تعدیل شرایط دارد.

او درباره اینکه این تصمیم‌گیری‌ها ممکن است تبعات امنیتی داشته باشد و اینکه ۲۵ درصد در بازار مورد توجه قرار نمی‌گیرد، تصریح  کرد: دولت تا جایی که اختیار قانونی داشته اقدام کرده و در باقی موارد که اختیاری نداشته حدود دوهفته‌ای است که در شورای سران قوا و مجلس در حال پیگیری هستند تا طبقه مالک هم همراهی و تمکین با طرح را داشته باشد.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه امکان موفقیت طرح یک‌جانبه و دستوری دولت پاسخ نمی‌دهد، گفت: باید مردم با طرح دولت همراهی کنند. دولت در حمایت از مستأجر مصمم است، اما موفقیت و شیرینی این امر با همراهی مالک و صاحب ملک به واقعیت نزدیک‌تر است. شعار دولت ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال بود، برای شروع ساخت مسکن، چند ده مسکن مهر تکمیل نشده باید مورد توجه قرار گیرند، زیر یک سال نمی‌شود هم زمین پیدا کرد، هم مجوز گرفت هم کار ساخت را انجام داد، انجام این شعار کلید خورده است.

بهادری‌جهرمی اعلام کرد: بیش از یک میلیون و دویست هزار مسکن در مرحله اجرا قرار دارند و در مراحل مختلفی از اجرا قرار دارد که آثار خودش را کم کم نشان می‌دهد. بیش از یک میلیون مسکن هم جایابی شده تا به این میزان ملحق شود تا تقریباً به مرحله اجرای تمام طرح برسد و این میزان اختصاص به یک سال اول دارد.

او درباره نتیجه مذاکرات هسته‌ای خطاب به مجری برنامه نیز تصریح کرد: سیاست دولت در حوزه مذاکرات این بود که سیاست خارجی مملو از مسائل است.

برای مثال دولت به ابعاد گسترده دیپلماسی اقتصادی اشراف دارد و می‌گوید باید نگاه خود را به صورت منطقه‌ای گسترش بدهیم و به همه چیز متوازن نگاه کنیم. دولت به صورت متوازن میز مذاکره را پیگیری می‌کند، طرح‌های جدید ارائه می‌کند و طرح‌های طرف مقابل را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. دولت ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است؛ ولی سخنان به حقی دارد که بر آن ایستادگی می کند. این دولت یا هر دولت دیگر صلاحیت ندارد از حق مردم عدول کند. همزمان با این حوزه مذاکرات، دولت به تناسب توانمندی خود را در سایر حوزه‌ها فعال می‌کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: چین آمادگی سرمایه‌گذاری داشت؛ اما به آن توجه نشده است و به ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری پشت پا زده شده است. فقط این نیست، سوآپ گازی که محقق شد در کوتاه مدت ثمرات داشت و در بلند مدت نیز ثمرات خواهد داشت. هم ثمره اقتصادی آن را مردم دیدند و هم ثمره قطع نشدن گاز را در فصل سرما دیدند. معامله برد برد همین است و هم فروشنده و هم خریدار از آن رضایت داشتند.

بهادری‌جهرمی در رابطه با وصول مطالبات ایران از عراق و اینکه آیا برای فروش نفت امتیازاتی در پشت پرده داده شده است که راه باز شده است، گفت: اتفاق اول این است که این دولت به مردم خود باور داشت. دولت وقتی پشت میز مذاکره نشست پشتش به مردم گرم است.

با وجود این اعتماد واقعی به مردم خودمان، نوع مذاکره و تعاملات متفاوت می‌شود. مسأله دیگر این است که به جای توجه به یک ظرفیت، به همه ظرفیت‌ها نگاه می‌کنید. نکته سوم این است که این دولت سعی کرد پرتلاش‌تر ظاهر شود و شبانه‌روزی تلاش کند.

وقتی به این اندازه حجم کار را افزایش می‌دهید بازارهای جدیدی به رویت باز می‌شود. مردم دولت را می‌شناسند که اهل امتیاز خاص دادن نیست که اگر بود اتفاقات بسیاری می‌افتاد. خیر. دولت هم بازار جدید باز کرده و هم بازارهای قدیم را تقویت کرده است. طلب واصل شده از دولت عراق مربوط به قدیم بود نه اخیر.

دولت سیزدهم هرچه گاز فروخته، نقد پولش را گرفته و این طلب متعلق به این دولت نبود. این دولت وقتی گاز و نفت می‌دهد پولش را می‌گیرد. نمی‌گویم در لحظه وصول می‌شود چراکه شرایط تحریمی است ولی در همین شرایط دولت دارد کارش را می‌کند.

او در رابطه با تحریم و درصد سهم آن در مشکلات کشور اظهار کرد: دولت سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را از ابتدا در پیش گرفته و تا پایان هم ادامه خواهد داد. تحریم غیرقانونی است و دولت هرگز آن را رها نخواهد کرد ولی دولت با مسیر خنثی سازی تحریم‌ها پیش خواهد رفت و معطل نمی‌شود بلکه همزمان تحریم را هم پیگیری می‌کند.

دولت به مبارزان با فساد جایزه می‌دهد

سخنگوی دولت در رابطه با علت استعفای عبدالملکی و حاشیه‌های آن تصریح کرد: ایشان استعفا کرده و دلیل استعفا را از خود ایشان بپرسید. من واقعا از ایشان نپرسیدم دلیل استعفای‌شان چه بود. می‌توانم تحلیل‌هایی انجام دهم؛ اما گزاره اول شما (اینکه تاوان مبارزه با فساد را داده و استعفا کرده) قطعا دلیل آن نیست. شعار این دولت مبارزه با فساد است و هر که با فساد مبارزه کند جایزه می‌گیرد.

بهادری جهرمی هم چنین در رابطه با اختلاف عبدالمالکی با مخبر بیان کرد: به عنوان شاهد عینی، چنین چیزی را ندیدم اما اینکه بگویم اختلاف نظر کارشناسی وجود نداشته، خیر. طبیعتاً اختلاف نظر وجود داشته است.

هر بخش از دولت از نگاه بخش خودش به موضوعات نگاه میکند و تحلیل تفاوتهای مشخص دارد. همان روز آخر کاری ایشان در وزارتخانه در جلسه ای با حضور آقای مخبر و نمایندگان بازنشستگی حاضر شدند و تعاملات و احترام‌های متقابل ایشان با آقای مخبر به دید نمایندگان بازنشستگی هم رسید.

او در رابطه با ابقا و تغییر نکردن مدیران دولت قبل گفت: دولت معتقد است که مدیران دولت قبل نباید اتوبوسی تغییر کنند. حتی اگر با نظر سیاسی ما متفاوت بوده اما مدیر کارآمدی است و در مسیر دولت جدید می‌پذیرد که عمل کند. دولت مخالف افراط و تفریط است.

در جابجایی مدیران تعلل صورت گرفته است اما عوامل مختلفی دارد. برای مثال تحلیل من این است که مدیران دولت جدید در انتخاب افراد سختگیر هستند و از طرفی برخی فشارهای همیشگی هم از درون و بیرون دولت وجود دارد. رئیس جمهوری کمیته سه نفره ای تشکیل دادند تا در مواردی که تعلل صورت می‌گیرد و ناکارامدی هست، وارد شوند. معاون اجرایی رئیس جمهور مأمور به پایش این موضوع هستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سامانه اعلام حقوق مدیران ارشد اظهار کرد: غالب دستگاه‌های دولتی به معنای خاص کلمه، به این سامانه وصل شدند و حقوق شان را اعلام کردند؛ اما این سامانه هنوز ایراداتی داشت که اطلاعات غلط ارائه می‌شد. هم‌چنین بخش جدی از موسسات به اصطلاح خصولتی متصل نشده بودند که سازمان اداری استخدامی مکلف شد این سامانه را تکمیل کند.

حل هر مشکل کشور در گروه حل مشکل دیگر

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره ساماندهی وضعیت خودرو تصریح کرد: مشکل خودرو چند سال است مشکل کشور ماست؟ چند مشکل دیگر سال‌هاست مشکل کشور است؟ یکبار با خودمان تکلیف را حل کنیم. آیا انتظار داریم دولت همه مشکلات را با هم حل کند؟ دولت در رابطه با خودرو دستور داده است.

حواس ما باشد که مجموعه عظیمی از مشکلات سال‌ها قد کشیده و جلو آماده است. دولت هم معتقد است باید همزمان به جنگ همه مشکلات برود و نباید کار را زمین بگذارد و البته در حد توانش. نگاه سند تحول این است که بسیاری از مشکلات درهم‌تنیده است و حل یکی از گروی حل دیگری است.

او یادآور شد: یکی از مشکلات که دولت به جنگ آن رفته حوزه خودرو است. اساسی ترین مشکل هم مدیریت دولتی خودروسازان است. دولت مصمم است ریشه مشکلات را حل کند و بسته‌ای مشخص کرده و وزیر صمت در مسیر آن بسته در حال حرکت است که در بخش‌هایی موفق بوده و در بخشهایی موفق نبوده خود را با زمان بندی تطبیق دهد. ما باید توجه کنیم که برای حل مشکل خودرو نباید مشکلات دیگر ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت در زمینه علت عدم اجرای رتبه بندی معلمان تصریح کرد: رتبه بندی معلمان در مسیر اجراست و قانون برای اجرا نیازمند تمهیداتی است و باید امسال انجام شود. قانون را دولت اجرا می‌کند و آیین نامه آن را هم نوشته است.

بهادری جهرمی در پایان گفت: ما شرمنده مردم هستیم از اینکه می‌بینیم این دردها را تحمل می‌کنند و همه داریم از این مسیر سخت عبور می‌کنیم. امیدوارم هستم شکوفه‌ای که در برخی جاها دیده می‌شود از جمله کم کم رونق گرفتن رشد اقتصادی، در سایر حوزه‌ها مثل تورم هم کم کم دیده شود و آینده ای روشن با صبر و همراهی محقق شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا