کد خبر: 17030185654
اقتصادروزنامه

ضرایب مالیاتی اصناف نصف شد

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان “حداقلی برای مالیات‌ها تعیین شده است و از سوی دیگر سقف افزایش را ۳برابر این حداقل تعیین کردیم”، گفت که نسبت به سال گذشته همه ضرایب مالیاتی مربوط به اصناف نصف شده است.

به گزارش تسنیم، داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی درباره گلایه اصناف در مورد افزایش شدید مالیات‌ها براساس اطلاعات دریافتی سازمان از دستگاه‌های کارتخوان (بعضاً تا ۱۰۸ برابر) گفت: ما برای هر کدام از مؤدیان، یک سقف سه‌برابری نسبت به حداقل تعیین‌شده در نظر گرفتیم، به‌طور مثال اگر کسی در گذشته ۲۵ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کرده است، براساس تراکنش‌ها، اطلاعات فروش و خریدی که ما از مؤدی در سامانه‌ها ثبت کردیم، حداکثر مالیات مؤدی برابر ۷۵ میلیون تومان خواهد شد.

وی در ادامه گفت: براساس جلسه‌ای که با اصناف داشتیم و گلایه‌هایی که بیان شد، اصلاحاتی در سامانه سازمان امور مالیاتی طی چند روز اخیر انجام شده است. طی روز گذشته ۱۰۰ هزار نفر را داشتیم که مالیات‌های خود را پرداخت کردند.

رئیس سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: افزایش شدید تشخیص مالیات‌ها که طی روزهای ابتدایی رخ داد، به این دلیل بود که ما سقفی برای رشد مالیات‌ها تعیین نکرده بودیم و تمام تراکنش‌ها را مبنای محاسبات قرار دادیم. هرچند رئیس اتاق اصناف نیز ذکر کرد که “کسب‌وکار و خریدوفروش انجام شده است اما آمادگی نداریم که ناگهان به‌جای یک‌میلیون تومان، پنجاه میلیون تومان مالیات پرداخت کنیم.”

وی گفت: به‌روی تراکنش‌های بانکی مالیات دریافت نمی‌کنیم، به این معنا که شما ممکن است پولی به کسی داده باشید، چک کشیده باشید یا قرضی داشته باشید، در نتیجه ما اصلاً بر عملیات تراکنش بانکی مالیات محاسبه نمی‌کنیم، آنچه مبنا قرار گرفته است ورودی به دستگاه‌های کارتخوان است. واریز به کارتخوان به‌معنای فروش و درآمد است.

منظور با بیان اینکه “با وجود این، برای آنکه مراعات اصناف را کنیم و بتوانیم رضایت مؤدیان را نیز تأمین کنیم برای افزایش مالیات‌ها سقف تعیین کردیم”، گفت: حداقلی برای مالیات‌ها تعیین شده است و از سوی دیگر سقف افزایش را سه‌برابر این حداقل تعیین کردیم، کسانی که اعتراضی در این خصوص دارند می‌توانند اظهارنامه ارائه کنند.

وی درباره ضرایب مالیاتی اصناف گفت: نسبت به سال گذشته همه ضرایب نصف شده است. به‌روی مالیات‌ها نیز برای همه مؤدیان سقف تعیین شده است تا مالیات‌ها از یک ضریبی بیشتر افزایش پیدا نکند. مؤدیان می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات را مجدداً بررسی کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا