کد خبر: 28010022553
بازارها و خدمات مالیروزنامه

طرح تزریق نقدینگی از سوی هلدینگ‌ها هم افاقه نکرد

مسعود وطنخواه

کاهش ۹هزار واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته از ناکارآمدی طرح جدید تزریق نقدینگی حکایت داشت؛ البته آثار این ضعف در معاملات از نیمه دوم معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته پدیدار شده بود.

خبر تسهیل فرآیندهای ورود نقدینگی به بازار سرمایه و تزریق ۲۴هزار میلیارد تومان ن در ۴۸ساعت که عصر دوشنبه، ۲۳فروردین، از زبان رئیس سازمان بورس و اواراق بهادار منتشر شد تنها یک روز و  در تعدادی از نمادها تا نیمه دوم چهارشنبه دوام داشت؛ به طوری‌که بازار سرمایه از روز چهارشنبه ۲۵فروردین دوباره وارد فاز نزولی اصلی خود شد.

بازار سرمایه روز چهارشنبه به لطف رشد برخی از نمادهای شاخص‌ساز تنها افت حدود هزار واحدی را تجربه کرد، اما روز گذشته بیشتر نمادهای این بازا از جمله شاخص‌سازها نیز نزولی بودند که همین امر سبب شد شاخص کل بورس با کاهش ۹هزار و ۶۰۰واحدی وارد تراز یک‌میلیون و ۲۳۳هزار واحدی شود.

فعالان بازار سرمایه از رشد نامتوازن دو شاخص کل و هم‌وزن را به شاخص‌سازی تعبیر می‌کنند.

در شاخص کل تاثیر شرکت‌ها بر اساس بزرگی (تعداد سهام و مبلغ سرمایه) آنهاست؛ بنابراین ارزش تمام شرکت‌ها برابر نیست و وزن شرکت‌ها و مقدار در شاخص کل متفاوت است. برای نمونه، نمادهای بزرگی همچون فملی، فولاد، فارس، خودرو، شستا، که تعداد سهام و معامله بیشتری دارند تاثیرگذارتر از شرکت‌های کوچک‌اند.

اما در محاسبه شاخص کل (هم‌وزن)، وزن و اندازه شرکت‌ها تاثیرگذار نیست و سرمایه آنها یکسان در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین تاثیر افزایش و کاهش سود و قیمت سهام شرکت‌ها در این شاخص به یک میزان اثر دارد.

کاهش قابل توجه ارزش معاملات در بازار سرمایه

کاهش قابل توجه ارزش معاملات در بازار سرمایه از یک سو که این روزها به حدود ۱۰درصد روزهای اوج بازار سرمایه در مرداد رسیده است و آمار فزاینده خروج پول حقیقی از بورس از سوی دیگر، تنها گزینه خروج از بازار سرمایه را به ذهن معامله‌گران متبادر می‌کند اما خروج از بورس با وجود صف‌های فروش بیشتر از ۴۰۰نماد نیز به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

مشکل امروز بازار سرمایه کمبود نقدینگی است. موردی که بارها گروهی از کارشناسان به آن اذعان کرده‌اند و وجود نقدینگی را به سوخت در وسیله نقلیه تشبیه کردند.

سعید نجفی، کارشناس بازار سرمایه پیش از این بورس را به ماشین و نقدینگی موجود در آن به بنزین تشبیه کرده بود و به عصر اقتصاد در این باره گفته بود: «طرح جدید دامنه نامتقارن بورس مانند این است که وقتی وسیله نقلیه بنزین برای راه رفتن ندارد، بخواهیم آن را هل بدهیم.»

او اضافه کرده بود: «مهمترین تحریک برای ورود به بورس ورود نقدینگی است؛ فرض کنیم  با طرح جدید که چند وقتی بازار سرمایه صعودی شد در بلندمدت نیازمند طرح‌های مناسب و بنیادی هستیم.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا