کد خبر: 160402132005
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانیروزنامه

«عصراقتصاد»بررسی می کند؛ فرش قرمز بورس کالا برای مولد سازی

گروه اقتصاد- آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت هیأت عالی مولدســازی دارایی های دولت در جلســه ۲۱ دی‌ماه سال جاری به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جزء ۶ بند ۲ مصوبه شصت و هفتمین شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تصویب شد.

طبق آیین‌نامه مذکور وزارت امور اقتصاد و دارایی از طریق سازمان خصوصی‌سازی مسئولیت اجرای مصوبات هیات را بر عهده دارد. شناسایی دارایی‌های مازاد دستگاه‌های مشمول، پیشنهاد فهرست دارایی‌های مازاد به هیات، پیشنهاد روش مولدسازی دارایی های مازاد با اخذ نظرات از دستگاه های مشمول، تهیه فهرست و نحوه تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به صورت مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور با اخذ نظرات از دستگاه‌های مشمول و… از جمله وظایف مجری این آیین‌نامه است.بر این اساس اعلام شده است که تلاش می‌شود اموال مازاد در بستر بازار سرمایه عرضه شوند.

یکی از طرح‌هایی که سال گذشته از سوی دولت مطرح شد، مولدسازی دارایی‌های دولت بود، طرحی که به نظر می‌رسد شمارش معکوس برای اجرای آن آغاز شده و قرار است همانطور که وعده داده شده بود معاملات در تالار شیشه‌ای بورس انجام شود.

آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت هیأت عالی مولدســازی دارایی های دولت در جلســه ۲۱ دی‌ماه سال قبل به پیشنهاد مشــترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جزء ۶ بند ۲ مصوبه شصت و هفتمین شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تصویب شد. در بازار بورس، نهادهای نظارتی قدرتمند متشکل از هر سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه بر کیفیت معاملات نظارت دارند.

طبق آیین‌نامه مذکور وزارت امور اقتصاد و دارایی از طریق سازمان خصوصی‌سازی مسئولیت اجرای مصوبات هیات را بر عهده دارد. شناسایی دارایی‌های مازاد دستگاه‌های مشمول، پیشنهاد فهرست دارایی‌های مازاد به هیات، پیشنهاد روش مولدسازی دارایی های مازاد با اخذ نظرات از دستگاه های مشمول، تهیه فهرست و نحوه تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به صورت مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور با اخذ نظرات از دستگاه‌های مشمول و… از جمله وظایف مجری این آیین‌نامه است.

بر این اساس دستگاه‌های مشمول مکلف شدند حداکثر طی یک ماه از ابلاغ این آیین‌نامه اطلاعات اراضی، املاک و سایر اموال و دارایی‌های غیرمنقول در اختیار خود را ثبت و تکمیل کنند.

در همان زمان سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد که تصمیمات مولدسازی دارایی‌های دولت در اتاق شیشه‌ای یعنی بازار سرمایه گرفته می‌شود.

در این راستا اوایل سال جاری مجید عشقی به ایسنا اعلام کرد که هیات مولدسازی تشکیل شده که سازمان بورس هم یکی از اعضای آن است. قرار است تا از سازوکارهای بازار سرمایه استفاده کرده و کالاهای خود را طبق مقررات بورس عرضه کنند. این فرایند دو مرحله دارد.

نخست آن که سازمان‌ها با هماهنگی با سازمان خصوصی‌سازی و هیات مولدسازی اموال مازاد خود را عرضه می‌کنند؛ اما اگر سازمان این کار را نکند سازمان خصوصی‌سازی و هیات مولدسازی با توجه به اختیاراتی که دارد عرضه را انجام می‌دهد و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند خریداری کنند.

مجید عشقی درمورد عرضه اموال مازاد در طرح مولدسازی در بازار سرمایه عنوان کرد: هیات مولدسازی تشکیل شده که سازمان بورس هم یکی از اعضای آن است. قرار است تا از سازوکارهای بازار سرمایه استفاده کرده و کالاهای خود را طبق مقررات بورس عرضه کنند.

وی ادامه داد: این فرایند دو مرحله دارد. نخست آن که سازمان‌ها با هماهنگی با سازمان خصوصی‌سازی و هیات مولدسازی اموال مازاد خود را عرضه می‌کنند؛ اما اگر سازمان این کار را نکند سازمان خصوصی‌سازی و هیات مولدسازی با توجه به اختیاراتی که دارد عرضه را انجام می‌دهد و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند خریداری کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا