کد خبر: 130402131816
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیراه و مسکن

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ صنعتی سازی نیاز بازار مسکن

گروه اقتصاد-در شرایط پیچیده ای که بازار مسکن از سر می گذراند، فقدان ساز و کار و استراتژی های مشخص، کاملا به چشم می آید. در این میان، یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی به صنعتی سازی بازار مسکن و لزوم آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به نظر می اید که بازار مسکن مثل یک گروه ارکستر است که رهبری ندارد و همین موضوع، منجر به بروز بحران و آشفتگی های زیاد در حوزه سیاست گذاری مسکن می شود.

 یکی از بخش­های مهم که مستقیما نقش اساسی در زندگی مردم دارد مسئله مسکن و کمبود آن در مقایسه با انتظارات و نیازهای مردم است . این نکته­ ای است که تمام مسئولان و مردم بر آن وقوف کامل داشته و از آن آگاه هستند.از طرفی نرخ بالای رشد جمعیت در دهه اول انقلاب و فقدان برنامه­ های مناسب برای تامین مسکن دهک­ های کم درآمد جامعه منجر به عدم توان پاسخگویی به تقاضای مورد نیاز گردیده ­است.

برای حل این مشکل راه حل­های مختلفی پیشنهاد می­گردد لیکن ازآنجایی­که این راه­ حل­ها مبتنی بر نگاه سنتی به مقوله مسکن است و هیچ تجدیدنظر جدی در نوع نگاه حاصل نشده، بالتبع جوابگوی حل مشکلات این عرصه نیز نبوده ­است.از این رو مهمترین مسأله­ ای که بایستی درخصوص رفع مشکل مسکن به آن پرداخت، مسئله تغییر نگاه نسبت به موضوع و حل آن از منظری دیگر است.

نگاه به صنعتی­ سازی ساختمان و مسکن به عنوان یک ضرورت ملی همان تغییری است که باید ابتدا درتفکرات برنامه ­ریزی به­ وجود بیاوریم تا با اتکای به آن به شیوه ­های جدید که مبتنی بر فن آوری های نوین است روی آوریم.

در صورت حرکت به سمت صنعتی ­سازی ساختمان نه تنها توانایی پاسخگویی به تقاضای فعلی جامعه وجود خواهد داشت، بلکه در سرعت ساخت، کیفیت و قیمت تمام شده ساختمان نیز تاثیرات مثبت جدی خواهد گذاشت.صنعتی­ سازی ساختمان از جمله عوامل مهم در افزایش تولید و برقرارکننده تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار است.

در این خصوص، ارسلان مالکی افزود: استفاده و توسعه روش‌های صنعتی می‌تواند سرعت و کیفیت تولید مسکن در کشور را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن در تلاش هستیم تا از ظرفیت تمامی نهادهایی که امکان همکاری و همراهی در عملیات‌های زیربنایی، روبنایی، آماده‌سازی و ساخت پروژه‌های این طرح را دارند، استفاده کنیم، اظهار داشت: مجوزات لازم در قالب مصوبات شورای عالی مسکن برای استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیا اخذ شده است در همین راستا جلسات متعددی در قالب کارگروه مشترک برگزار شده و به‌زودی تفاهمنامه‌ای با قرارگاه خاتم الانبیا در سطح وزارتخانه با همکاری صندوق ملی مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید منعقد خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح این امر که قرارگاه خاتم الانبیا همکاری در طرح نهضت ملی مسکن در استان‌های البرز و یزد را به صورت پایلوت آغاز کرده، تصریح کرد: در موضوع آماده‌سازی، خدمات زیربنایی و روبنایی به تفاهم رسیدیم و موضوع احداث باقیمانده نیز جهت تعیین تکلیف در جلسه‌ای تخصصی در مرکز تحقیقات پیگیری خواهد شد.

فرهاد بیضایی، کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه سخنان خود چنین گفت: تا قبل از این، زمانی که صحبت از صنعتی سازی در حوزه مسکن می شد، منظور این بود که اولویت با توسعه ی صنعتی ساختمان های لوکس، شهری و دارای اهمیت است.

اما در حال حاضر، این مفهوم به طور کامل عوض شده است چرا که توسعه ی صنعتی سازی و فناوری های نوین ساختمانی، بیشتر در جاها و مناطق محروم به کار می آید که فاقد مهندس متخصص، مصالح ساختمانی مرغوب و …هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا