کد خبر: 180402132230
اقتصادبازارها و خدمات مالیراه و مسکنروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ مالیات خانه های خالی را به خط کرد

گروه اقتصاد- سخنگوی سازمان امور مالیاتی ضمن تشریح نحوه شناسایی و میزان مالیات خانه‌ های خالی اعلام کرد که حدود ۶۳ هزار خانه خالی شناسایی و برای مالکین این خانه‌ها برگه مطالبات مالیاتی صادر شده است.

مهدی موحدی بکنظر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی اطلاعات خانه‌های خالی را از سامانه ملی املاک و اسکان که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است دریافت می‌کند، اظهار کرد: بر اساس این اطلاعات، برای فردی که بیش از دو واحد خانه خالی دارد، برگه مطالبه مالیاتی صادر شده است.

البته این برگه‌ها بر اساس اطلاعات سال ۱۴۰۰ است، بر این اساس حدود ۶۳ هزار خانه خالی شناسایی و برای مالکین این خانه‌ها برگه مطالبات مالیاتی صادر شده است.

وی ادامه داد: در فاز نخست حدود ۵۱۵ هزار واحد خالی شناسایی شده بود که تعداد آن بعد از اصلاح و پالایش کمتر شد؛ در این راستا برای اینکه با اطمینان بیشتری نسبت به صدور برگه مالیات اقدام کنیم، مبنا دو خانه به بالا قرار گرفت.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در ادامه درمورد نحوه شناسایی خانه‌های خالی توضیح داد: به موجب قانون هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک کشور در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناخته می شود و اگر به ازای هر ماه بیش از این زمان یاد شده خالی باشد بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم به حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره املاک خواهد شد.

تازه‌ترین آمار که سال گذشته منتشر شده است، از وضعیت مالیات ستانی از خانه‌های خالی در شرایطی منتشر شده است که بنا بر نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور خالی از سکنه بوده است. همچنین حدود ۲ میلیون واحد مسکونی نیز به عنوان اقامتگاه دوم افراد یا خانوار معرفی شده بودند.

با این حال، از آنجا که در نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ به‌طور قطع تحولاتی در بازار مسکن صورت گرفته است، احتمالا تعداد این واحدها کمتر یا بیشتر شده باشد.

اما تا چندی پیش، همچنان برخی از مسوولان وزارت راه و شهرسازی در اظهارات خود به همین رقم ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور اشاره می‌کردند.

 به‌طور مثال، در ۲۸ فروردین سال ۱۴۰۰، محمود محمود زاده، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایه‌های هنگفتی از کشور در ۲.۵ میلیون واحد خالی از سکنه حبس شده است گفت: «ایران ۱۰ برابر کشور انگلیس خانه خالی دارد.» با وجود این، در حال حاضر، تعداد دقیق خانه‌های خالی در کشور مشخص نیست و مسوولان وزارت راه و شهرسازی نیز خود به نبود آمار دقیق از تعداد واحدهای خالی اذعان دارند.

به عنوان مثال، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در ۲۴ فروردین سال جاری اعلام کرد: «تعداد خانه‌های خالی به صورت دقیق مشخص نیست و بین دو تا ۲.۵ میلیون اعلام می‌شود اما هم‌اکنون برای ۵۴۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده پیامک ارسال کردیم که از این تعداد کمی نیز مالیات اخذ شده است.» در این میان، برآوردهایی از تعداد خانه‌های خالی طی ماه‌های گذشته صورت گرفته است.

نرخ مالیات خانه‌های خالی به استناد ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مطابق با ارزش اجاره ماهیانه واحد مسکونی خالی و سپس کسر ۲۵ درصد استهلاک سالانه ساختمان از رقم به دست آمده، برای محاسبه مالیات اشخاص حقیقی در ۱۵ و حقوقی در ۲۵ درصد ضرب می‌شود.

سپس این رقم در تعداد ماه‌های خالی مانده ضرب می‌شود. بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، در سال اول خالی بودن، رقم به دست آمده در ۶ در سال دوم در ۱۲ و در سال سوم به بعد در ۱۸ ضرب می‌شود؛ حال اگر مالک این واحد مسکونی خالی بیش از ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد، عدد به دست آمده در ۲ ضرب می‌شود.

بر اساس قانون، هرواحدی که بیش از ۱۲۰ روز بدون سکنه باشد، خانه خالی شناخته می‌شود. متصدی شناسایی بودن خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی و بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان کشور است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا