کد خبر: 280302130213
انرژیروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ چرا کرج با بحران آب روبروست؟

گروه انرژی- با وجود قرار گرفتن دو سد بزرگ امیرکبیر و طالقان در استان البرز، این استان نه تنها از منابع آبی این دو سد بی بهره مانده، بلکه همه حوزه های بالادست این سد دچار بحران کم آبی شده است.انتقال آب از تونل سد کرج و طالقان به سمت تهران سبب کاهش منابع آبی این خطه و مهمترین عامل تهدید کننده استان البرز به شمار می رود.

این انتقال در گذر زمان توانسته همه جریان های طبیعی را قطع و شرایط حوزه های پایین دست سفره های آب زیرزمینی که واسطه حرکت رودخانه در انتهایی ترین مسیر به سمت ورامین بوده را با مشکل مواجه کند و سبب بیابانی شدن مناطق اشتهارد و ماهدشت شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که ادامه این روند و کمبود منابع آبی حوزه های بالادست سدهای کرج و طالقان می تواند برای پوشش گیاهی و منابع طبیعی استان البرز مخرب باشد بنابراین توسعه شیوه هایی چون آبخوان داری، آبخیزداری و اجرای عملیات ترسیب کربن طی سالهای متمادی در استان مورد مطالعه قرار گرفته است تا شاید بتوان آثار مخرب حاصل از این انتقال آب را کاهش داد.

احداث سد امیرکبیر(کرج) روی رودخانه کرج از سال ۱۳۲۸ کلید خورد و در نهایت در سال ۱۳۴۰به بهره برداری رسید؛ این سد با سطح حوزه آبریزی به مساحت ۷۶۴ کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالیانه به میزان ۴۷۲ میلیون مترمکعب در فاصله ۶۳ کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر ۲۳ جاده کرج – چالوس، در شمال شهرستان کرج قرار دارد.

این سد با هدف کنترل سیلابهای بهاره و جلوگیری از خسارتهای ناشی از سیل، تامین آب شرب تهران سالانه به میزان ۳۴۰ میلیون مترمکب، تنظیم آب برای مصارف آبیاری و کشاورزی اراضی حومه کرج به میزان ۱۳۰ میلیون مترمکعب در سال و تولید انرژی «برق – آبی» جهت کمک به شبکه سراسری برق بویژه در ساعات اوج مصرف به میزان سالانه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت احداث شده است.

مدیرعامل آبفای البرز با بیان اینکه شرایط آب شرب در کرج متعادل شده است، گفت: اما همچنان نیازمند همراهی شهروندان و مدیریت مصرف هستیم.

حمیدرضا نامداری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه روند تامین آب برای مشترکان کرجی به وضعیت تعادل بازگشته و مشکل خاصی در شبکه وجود ندارد.

وی ادامه داد: آب سد برای انتقال به تصفیه خانه شماره یک در مدار قرار گرفته و وضعیت آبرسانی به شرایط عادی بازگشته است.

وی با تاکید براینکه مردم باید برای مصرف آب همچنان با شرکت آبفای استان البرز همراهی کنند، افزود: رعایت الگوی مصرف به خاطر نوسانات،‌ افت فشار و قطع آب که در چند روز گذشته صورت گرفته ضروری است ضمن آنکه برای رسیدن به تعادل کامل در شبکه توزیع زمان بیشتری نیاز است.

این مسئول تاکید کرد: البرزی‌ها همچنان به اطلاعیه‌های آبفای استان توجه داشته باشند و مدیریت مصرف را رعایت و مانند سابق مصرف نکنند تا آب مصرفی در اختیار تمام مشترکان استان قرار بگیرد.

نامداری خاطرنشان کرد: بسیاری از ساختمان‌ها در استان دارای پمپ آب هستند که نوسان فشار و قطعی آب در چند روز گذشته سبب شده تا مشکلاتی در مخزن و یا اتصالات آن داشته باشند که باید آن را بررسی کرد.

پیش از این نیز، مهدی عسگری نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی درباره گزارش آخرین پیگیری‌ها از وزیر نیرو درباره قطعی آب مناطقی از کرج گفت: پس از سیلاب پنجشنبه گذشته در مجاورت سد امیرکبیر و ریزش سنگین کوه، مسیر رودخانه مسدود شد به نحوی که بازگشایی مسیر چند روز زمان برد. حتی برخی از بیل‌های مکانیکی به طور کامل در گل و لای فرو رفتند که در بازدید از سد قابل مشاهده بود.

وی ادامه داد: پس از بازگشایی نیز به دلیل گل‌آلود بودن آب، عملاً امکان تصفیه وجود نداشت که با تمهید وزیر نیرو و استفاده از روش الکترولایز برای ته‌نشینی سریع، از امروز جریان رودخانه به آبگیر بیلقان رسید و به شبکه تزریق خواهد شد تا کمبودها به زودی برطرف شود.

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: چندین چاه از جمله برخی چاه‌های در اختیار شهرداری نیز در ۲روز گذشته به مدار متصل شد ولی به دلیل حجم مصرف، پاسخگوی نیاز نبود. همچنین سهمیه آب شرب از سد طالقان، نیز به طور حداکثری افزایش یافت تا مخازن تقویت شود.

اکنون آب در اغلب محلات به شبکه بازگشته ولی به دلیل افت فشار، بویژه در مناطق شمالی و طبقات بالا، عملاً برای جمعی از همشهریان عزیز، قابل استفاده نیست.

با پیگیری‌های مستمر حضوری و تلفنی از وزیر نیرو و بازدید میدانی که از وضعیت سد و رودخانه کرج داشتیم حداکثر ظرفیت وزارتخانه پای کار آمده و از دیروز تیم معاونت آب نیز در استان مستقر است. ضمن عذرخواهی بابت مشکلات به وجود آمده، تا حصول نتیجه و رفع کامل مشکل، پیگیر موضوع خواهیم بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا