کد خبر: 270302130114
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ خام فروشی بلای جان زعفران 

گروه صنعت،معدن و تجارت- زعفران یکی از مهمترین و خاصترین محصولات ایران با شهرت جهانی است که با وجود تاکیدات رهبر مسوولان مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی و تقویت فرآوری زعفران، این محصول راهبردی و منحصر به فرد کشورمان هنوز به صورت محصول خام فله‌ای یا بسته‌بندی صادر می‌شود.

گرچه صدور زعفران به عنوان یکی از مهمترین صادرات غیرنفتی ایران می‌تواند نقشی موثر در اقتصاد کشور و محور اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد اما با اینکه ایران اصلی‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است هنوز در خصوص دسته‌بندی یا سورتینگ، مدیریت و بازاریابی صادرات و از همه مهمتر فرآوری این محصول قیمتی و جلوگیری از خام فروشی آن در ابتدای راه قرار داریم به طوری که هم‌اینک ایران از بازار جهانی زعفران با گردش چند صد هزار میلیارد دلاری آن کمترین منفعت را می‌برد.

ایران به عنوان تولیدکننده منحصر به فرد و بی رقیب زعفران در دنیا مطرح است اما مقایسه ارزش و حجم صادرات این قلم ارزشمند صادراتی مبین این واقعیت تلخ است که از نظر وزنی تغییر چندانی حاصل نشده و اگر هم در ارزش دلاری و ریالی آن تغییراتی ایجاد شده آن هم به دلیل افزایش قیمت های جهانی بوده است.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران گفت: مهمترین اصلی که باید به آن بپردازیم و سالهاست از آن عقبیم این است که باید در یک برنامه تدوین شده هر سال درصدی از خام فروشی زعفران را کاهش دهیم.

علی حسینی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه عمده خریداران زعفران ایران ۵ کشور  چین، امارات، اسپانیا، هنگ کنگ و افغانستان هستند، گفت: ایران به حدود ۶۵ تا۷۰ کشور زعفران صادر می کند ولی بیشترین حجم زعفران را  کشورهای مذکور خریداری می کنند.

وی ادامه داد: برخی از این کشورها از جمله اسپانیا و امارات مصرف کننده عمده زعفران نیستند و صادرات مجدد به کشورهای دیگر دارند.

عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران اضافه کرد: سال هاست که به خام فروشی زعفران افتخار می‌کنیم در حالی که باید به وسیله صنایع تبدیلی فرآورده‌های جانبی زعفران را استحصال و از آنها استفاده کنیم.

دغدغه کشاورزان را صنایع تبدیلی برطرف خواهند کرد که باعث می شوند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده در محصول و جلوگیری از  خام فروشی، نگرانی تولید نیز برطرف شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا