کد خبر: 180103155320
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیراه و مسکنروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ سکوت مسکن

بازار مسکن یکی از جذاب‌ترین بازارها در بین ایرانی‌ها است. همان‌طور که فرمودید در سالی که پشت سر گذاشتیم این بازار هم همچون دیگر بازارها در وضعیت رکودی به سر می‌برد و رشد قیمتی کمتری نسبت به تورم داشت.

گروه اقتصاد- شاید دلیل فعلی رکود بازار مسکن را بتوان رشد سرسام‌آور قیمت مسکن در سال‌های گذشته دانست که رشد قیمت مسکن بیش از افزایش قدرت خرید مردم بود که به همین دلیل تقاضا هم برای مسکن با کاهش نسبی روبه‌رو بوده است که این موضوع قیمت‌ها را هم تحت تأثیر قرار داد.

برای سال آینده هم وضعیت بازار مسکن همچون دیگر بازارها وابسته به دلار خواهد بود و درصورتی‌که شاهد رشد غافلگیرکننده‌ای در بازار ارز نباشیم که بسیار هم دور از ذهن است، کلیت بازار مسکن همچنان در وضعیت رکودی به سر خواهد برد.

البته در سال ۱۴۰۲ هزینه اجاره‌بها نسبت به قیمت مسکن رشد بیشتری داشت که در سال ۱۴۰۳ هم می‌توان انتظار ادامه این شرایط را داشت.

کیانوش گودرزی افزود: «دولت در سال گذشته سرگرم سیاست‌های انقباضی و مهار تورم بود و در بازار ارز نیز موفق شد ثبات نسبی بازار را حفظ کند. هم‌زمان در نهضت ملی مسکن نیز دولت در حال برنامه‌ریزی برای احداث ساختمان‌های جدید و تسهیل تولید بود و اگر این سیاست‌ها در عمل و نه به‌صورت شعار در سال جاری نیز استمرار پیدا کند، می‌تواند روی تثبیت قیمت مسکن مؤثر باشد.

گودرزی با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از ثبات قیمت مسکن در سال گذشته، نتیجه رکود و کسادی معاملات این بازار بود، اظهار کرد: «تنظیم‌گری دولت باید به نحوی باشد که قیمت مسکن باوجود رونق نسبی بازار، تثبیت شود وگرنه توقف رشد قیمت مسکن در رکود شدید معاملات، می‌تواند به‌محض تغییر مؤلفه‌های کلان اقتصادی، نقض شده و بازهم قیمت‌ها رشد کند.»

او ادامه داد: در طول سال گذشته ما بار‌ها اعلام کردیم که آرامش بازار مسکن ناشی از رکود معاملات است که در بازار‌های موازی مثل ارز، طلا، سکه و خودرو نیز حاکم است؛ ازاین‌رو کسانی که نیاز مالی دارند حاضر هستند ملک و آپارتمان خود را به قیمت مناسب‌تر از قبل و حتی با تخفیف به خریدار ارائه دهند؛ اما با اتمام این رکود نمی‌توان انتظار داشت که ثبات قیمتی بازار ادامه پیدا کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا