کد خبر: 030203156985
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

« عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ ماجرای تاکسی های برقی تهران به کجا ختم شد؟

واردات خودروهای برقی یکی از وعده‌هایی بود که از زمان روی کار آمدن عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر صمت، به طور مداوم تکرار می‌شد. شاید بتوان «خودروی برقی» را پرتکرارترین کلیدواژه وزیر صمت از زمان آغاز به کار وی در این وزارتخانه دانست.

گروه اجتماعی- همچنین سیاستگذار بارها اعلام کرده که اولویت واردات خودرو با تاکسی‌های برقی است. علی‌آبادی وعده داد که تا پایان سال جاری ۱۰۰هزار دستگاه از این مدل خودرو وارد کشور می‌شود، وعده‌ای که توسط دیگر مسوولان دولت و وزارت صمت نیز تکرار شد.

جایگزینی تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی بنزینی با خودروهای برقی ضرورتی است که با توجه به وضعیت آلودگی هوا کسی نسبت به اهمیت آن تردیدی ندارد؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به لزوم انجام این مهم، باز هم حرکت به این سمت بسیار کند بوده و هنوز هم تهرانی‌ها مزه ورود وسایل حمل و نقل عمومی برقی در معابر تهران را نچشیده‌اند.

شهرداری تهران در سال گذشته در نیمه دوم پارسال سه مرتبه نسبت به رونمایی از خودروهای برقی اقدام کرد و نهایتا در دی ماه سال گذشته بود که از اولین تاکسی‌های مشکی رنگ برقی تهران رونمایی کرد و وعده ورود تاکسی‌های بیشتر با کمک بخش خصوصی را نیز به شهروندان داد اما با اینکه چندین مرحله از خودروهای برقی که قرار است تاکسی شوند رونمایی شده اما هنوز خبری از تردد این خودروها در سطح شهر نیست. به عنوان مثال در۱۹ آذرماه سال گذشته برای اولین بار از ۸۸ خودروی برقی رونمایی شد و علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد: خوشبختانه در رونمایی از اولین خودروی تمام برقی که قرار است به ناوگان تاکسیرانی تحویل شود، دور هم جمع شده‌ایم تا آغاز یک مسیر را باهم جشن بگیریم. با اهتمام اساسی و جدی که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این داشتند، این امر از پیچیده‌ترین استان کشور، تهران آغاز شد و خوشحالیم که شاهد تحقق این امر هستیم.

در نهایت هم سریال دنباله‌دار رونمایی از تاکسی های برقی به دی ماه سال گذشته رسید به‌گونه‌ای که با حضور وزیر صمت از ۱۹۸ خودروی برقی رونمایی شد و قرار بود این خودروهای مشکی رنگ در خطوط فرودگاهی و … استفاده شوند که خبری از تردد آنها در شهر نیست.

در ادامه رونمایی‌ها از خودروهای برقی که قرار است تاکسی شوند، در ۲۲ اسفندماه سال گذشته نیز از چندین دستگاه خودروی برقی وارداتی از چین در حیاط شورای شهر تهران رونمایی شد تا نمایندگان مردم در جریان ویژگی‌های این خودروها قرار گیرند و همان جا مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که امروز تعدادی از این خودروها وارد تهران شدند و مابقی خودروها نیز ظرف شش ماهه آینده در سال ۱۴۰۳وارد کشور می‌شوند و خطوط فعالیت این تاکسی ها مشخص است و بعد از اخذ پلاک از سوی پلیس وارد خطوط فعالیت می شوند.

آن‌گونه که دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اعلام کرده بعضی پارامترهای خودروهای برقی با ضوابط مصوب انطباق کامل ندارد و باید اقدامی در این زمینه رخ دهد و بنظر می‌رسد همین عدم انطباق پارامترها علت اصلی عدم پلاک گذاری و ورود چند ده تاکسی برقی رونمایی شده به سطح شهر باشد،‌ هر چند که مدیران وعده حل این مشکل را دادند؛ اما باید دید در شرایطی که آلودگی هوای تهران امان مردم را بریده است،توپ ورود تاکسی برقی در معابر تهران در زمین کدام نهاد و دستگاه است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا