کد خبر: 200103155566
روزنامهسلامت و رفاه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ نسخه آنلاین؛ نیاز نظام سلامت

این سال‌ها، ورود تکنولوژی به تمامی زمینه‌های زندگی بشری اجتناب‌ناپذیر شده است. یکی از این زمینه‌ها، حوزه سلامت و بهداشت و درمان است که خود بر پایه پیشرفت علم بنا شده است. نمود تکنولوژی در حوزه بهداشت و درمان تنها به اختراع ابزار و تجهیزات پزشکی خلاصه نمی‌شود بلکه امروزه شاهد تاثیرات مثبت و مفید فناوری اطلاعات در این حوزه هستیم.

گروه اجتماعی-بر اساس بخشنامه های اعلام شده، اجباری شدن نسخه الکترونیکی در تمام مراکز تشخیصی و درمانی کشور تا آبان ماه همین امسال اجباری خواهد شد و از این تاریخ به بعد هیچ نسخه غیرالکترونیکی در کشور پذیرش نخواهد شد و اگر نسخه الکترونیکی نباشد هزینه درمان نیز به مطب ها داده نخواهد شد.

شیوع ویروس کرونا ثابت کرد که حرکت به سمت ارائه خدمات الکترونیک در حوزه‌های مختلف اجتناب ناپذیر است و اگر در این مسیر تاکنون تعلل‌ هایی رخ داده، باید اجرای آن را جدی‌تر پیگیری کرد تا در شرایطی مانند شیوع ویروس کرونا بتوان از خدمات غیرحضوری بهره برد.

ارائه خدمات الکترونیک سلامت در دوران شیوع ویروس کرونا حتی به مطالبه‌ای از سوی دولت تبدیل شد و جامعه نیز این مطالبه را به خصوص در این دوران بیشتر از قبل مطرح کرد. زیرا با وجود تمهیدات در نظر گرفته شده برای مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی و به تعویق نینداختن رسیدگی به بیماری‌های غیر از کرونا، به هر حال مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی در این دوران کرونایی با نگرانی‌ هایی همراه بود و همین موضوع ذهن جامعه را بیشتر از قبل به این سمت برد که برخی از خدمات را می‌توان به صورت الکترونیک دریافت کرد و نیاز به ابزارهای فیزیکی مانند دفترچه کاغذی بیمه را کاهش داد.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: میزان نسخه نویسی الکترونیکی در ایام نوروز نسبت به سال گذشته رشد هشت درصدی داشته است.

امیر حسین حبیبیان در پاسخ به این پرسش که در تعطیلات نوروز چه میزان نسخ الکترونیکی صادر شده است، گفت: از ابتدای سال جاری و در ایام تعطیلات نوروز ۲ میلیون و ۲۳۴ هزار نسخه الکترونیکی تجویز شده است که در مقایسه با سال گذشته این میزان رشد ۸ درصدی داشته است.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران افزود: از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ تاکنون نیز میزان نسخه نویسی الکترونیکی از مرز ۲۹۲ میلیون نسخه گذشته است.

پیش از این نیز، معاون مرکز فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیش از۱۴۱ هزار پزشک در نسخه نویسی الکترونیک مشارکت دارند.

امیرحسین حبیبیان ضمن بیان این مطلب گفت: از ابتدای شروع نسخه نویسی الکترونیک خوشبختانه حدود ۲۷۶ میلیون نسخه تجویزی الکترونیک صادر شده و از سال ۱۴۰۰ تا کنون نیز روند رشد قابل قبولی را داشته است، به طوری که در سال جاری نسبت به سال گذشته نسخه نویسی الکترونیک ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: میزان نسخه نویسی الکترونیک ماهانه در سال جاری بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون نسخه در ماه نوسان داشته است.

معاون مرکز فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، گسترش خدمات توانبخشی، خدمات باروری برای زوجین نابارور و افزایش پوشش جمعیت بیمه شده و ایجاد صندوق بیماران خاص و صعب العلاج را در افزایش تعداد نسخ الکترونیک موثر دانست.

حبیبیان ادامه داد: با اجرای نسخه نویسی الکترونیک در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳۹هزار پزشک در این طرح مشارکت داشته و در سال ۱۴۰۲ این تعداد به بیش از ۱۴۱ هزار پزشک افزایش پیدا کرده است البته از این تعداد تقریبا ۹۴ درصد به صورت تمام الکترونیک اقدام به تجویز نسخه کرده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: بیشترین مشارکت پزشکان در نسخه نویسی الکترونیک مربوط به استان های یزد، هرمزگان و خوزستان است به‌طوری که مشارکت پزشکان در این استان‌ها به ترتیب ۹۹، ۹۷، ۹۷ درصد و کمترین مشارکت مربوط به استان های قم، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری به ترتیب ۸۸، ۸۸، ۹۱ درصد و در استان تهران ۹۳ درصد است یعنی ۶ درصد پزشکان در تهران نسخه کاغذی می‏‌نویسند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا