کد خبر: 280103156392
تولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

عمل به شعار سال مبارکه!

سکینه مهرائی

محدودیت های تولید در حوزه برق و گاز برای فولادی ها معضلی جدی در چند سال اخیر است اما گویا فولاد مبارکه عزم خود را جزم کرده تا شعار سال را عملیاتی کند و سالی که نکوست از بهارش پیدا است!

صنعت فولاد به عنوان صنعت ارزش آفرین به شمار می رود که قادر است چرخ های اقتصاد را در بخش های زیادی به حرکت درآورد و در این میان فولاد مبارکه با فراهم کردن زیر ساخت ها و تکمیل زنجیره ارزش و تولید، فروردین را با ثبت چند رکورد جدید در تولید به پایان می رساند تا نشان دهد بنگاه های اقتصادی به رغم وجود مشکلات و کمبودها می توانند چه کارنامه ای را در تحقق سال به ثبت برسانند.

فولاد مبارکه در سال جاری توانسته در ماه اول سال جهش تولید با مشارکت مردم با اتکا به نیروی انسانی متخصص و تلاشگر خود به عنوان یکی از طلایه داران این عرصه عرض اندام کند و با شروعی بلندپروازانه در نخستین روز سال نو هم‌زمان با طراوت بهار و معنویت رمضان و ثبت رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی در واحد احیا شماره ۱ با تولید ۱۷۵۹۰ تن و در واحد احیا شماره ۲ با تولید ۹۹۱۲ تن و مجموع رکورد روزانه ۲۷۵۰۲ تن جلوه‌گر شود و در ادامه در تاریخ ۱۱ فروردین برای دومین بار رکورد تولید روزانه خود را با تولید ۹۹۶۰ تن بهبود بخشد و در ادامه این رکوردشکنی‌ها روز ۱۹ فروردین هم تولید واحد احیا مستقیم شماره ۲ از مرز ۱۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی عبور کرد. نکته حائز اهمیت این است که تولید ۱۰ هزار و ۳۵ تن آهن اسفنجی با مشخصات فنی تجهیزات مگامدول‌های فولاد مبارکه یک رکورد روزانه بی‌سابقه در کشور به شمار می‌آید که دستاورد ارزشمندی برای صنعت فولاد کشور بوده است.

ثبت رکوردهای روزانه و روند تولید به همراه آماده‌سازی تجهیزات و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته نویدبخش عملکردهای درخشان این شرکت در ماههای دیگر سال مزین به شعار جهش تولید است.

شاید یکی از تعابیر زیبا را در این باره طیب نیا مدیر عامل این شرکت بیان کرده که «در فولاد مبارکه زنجیره‌ای از سنگ تا رنگ تعریف شده است؛ امروز سنگ‌آهن در داخل کشور استخراج می‌شود و پس از آن در خطوط مختلف فولاد مبارکه به گندله، آهن اسفنجی، انواع و اقسام ورق گرم و سرد و پوشش‌دار، گالوانیزه، قلع‌اندود و رنگی تبدیل می‌شود و فقط در بخش کارخانه فولاد مبارکه با تبدیل شدن سنگ‌آهن به محصولات یادشده ارزش‌افزوده قابل‌توجهی ایجاد می‌شود.

پس از آن نیز در خارج از شرکت، محصول نیمه‌نهایی فولاد مبارکه در شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی، خودروسازی، لوله و پروفیل و انواع سازه‌ها و قطعات به محصولات نهایی با ارزش‌افزوده بالاتر تبدیل می‌شود. ازاین‌رو فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ رتبه دوم کشوری در خلق ارزش‌افزوده را به خود اختصاص داد.»

این موفقیت ها مرهون زیرساخت ها و نیروی انسانی ماهر و متخصصی است که گرد هم آمده اند و جمعیتی در حد و اندازه ۴۰۰ هزار نفری را به خانواده ای بزرگ بدل کرده است و امروز دیگر نه فقط در حوزه فولاد که در بخش رفع مشکلات برق و آب مورد نیاز هزاران میلیارد سرمایه گذاری کند. نیروگاه سیکل ترکیبی، ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی و شرکت در پروژه ملی آبرسانی از دریای عمان نوید بخش برنامه ریزی دقیق و بلند مدت در تحقق شعار است.

امید می رود در ادامه سال این فولاد ساز موفق، به رغم تمام ناملایمات و در میان نگاه های تنگ نظرانه، همچون سالهای گذشته بیشترین رشد تولید سالانه فولاد در ده کشور برتر جهان را از آن خود کند و همچنان در مسیر افزایش سهم صادرات و کاهش سهم واردات و رونق صنایع پایین دستی نقش بیشتری را ایفا کند.

و تنها با این نوع عملکرد و کارنامه است که امروز فولاد مبارکه را می توان مولود انقلاب، بنگاه اقتصادی موفق در کلاس جهانی دانست آن هم با سهمی ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص بخش صنعت کشور با اشتغال‌زایی برای قریب به ۴۰۰ هزار نفر از مردم ایران‌زمین در اقصی نقاط کشور.

لذا عمل به شعار سال فولاد مبارکه مبارک باد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا