کد خبر: 091102150520
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهمجلس

قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد: تعیین سقف هزینه‌کرد دولت بدون در نظر گرفتن عدد ثابت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به انتقاد دولت از افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مصارف بودجه ۱۴۰۳ توسط مجلس واکنش نشان داد و عنوان کرد که در برخی موارد، به دولت اختیار داده شده است تا در یک سقفی هزینه را انجام دهد و عدد ثابتی در نظر گرفته نشده است.

به گزارش عصراقتصاد، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی، در خصوص زمان بررسی جزئیات بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اصلاح آیین‌نامه، مقرر شد تا بودجه در دو مرحله به مجلس ارسال شود.

وی با بیان اینکه براین اساس مرحله اول که احکام بود در مجلس به تصویب رسید و به شورای نگهبان رفت، گفت: شورای نگهبان پس از بررسی ایرادات را به مجلس ارسال خواهد کرد. پس از طی این مرحله و رفع ایرادات مورد نظر شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی، اقلام بودجه براساس احکام بررسی خواهد شد.

اختلاف نظراتی در خصوص سقف بودجه وجود داشت. در همین رابطه دولت نیز نظرات خود را به شورای نگهبان منعکس خواهد کرد و مواردی که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گیرد در مجلس تعیین تکلیف خواهد شد.

بررسی جزئیات بودجه پس از انتخابات مجلس

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مقرر شده است که مجلس در روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه ایرادات مورد نظر شورای نگهبان را انجام دهد، گفت: بررسی اقلام بودجه به پس از انتخابات مجلس موکول خواهد شد.

وی تاکید کرد: دولت معتقد است که نسبت به سقف بودجه تکالیف مالایطاقی در نظر گرفته شده است و اگر نظر دولت مورد موافقت شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت قرار بگیرد، ایراد خواهند گرفت و این موارد مجدد به مجلس بازخواهد گشت

قادری در خصوص اینکه دولت بحث افزایش حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مصارف را مطرح کرده است، گفت: در برخی موارد، در احکام تعیین شده به دولت اختیار داده شده است تا در یک سقفی هزینه را انجام دهد و عدد ثابتی در نظر گرفته نشده است. به طور مثال تعیین شد که دولت مکلف است برای کمک به تسهیلات مسکن تا ۱۱۴ همت اوراق منتشر کند.

بنابراین نظراتی که مطرح شد چندان کارشناسی شده نبوده است. در مواردی که عدد قطعی مطرح شده است، حق با دولت است و شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت این موضوع را بررسی خواهد کرد.

تحمیل بار مالی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مجلس به بودجه ۱۴۰۳ با ۲۰ مصوبه

روز یکشنبه سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه ای درباره تصویب بخش اول قانون بودجه ۱۴۰۳ بار مالی بیش از ۲۰ مصوبه جدید مجلس را در مجموع بالغ بر ۴۰۰ همت عنوان کرد.

متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر می باشد:

 در توضیح برخی ابهام‌های مطرح‌شده در اطلاعیه امروز روابط ‌عمومی مجلس شورای اسلامی، به آگاهی مردم شریف ایران می‌رساند: تصویب بخش اول قانون بودجه ۱۴۰۳ در حالی به پایان رسید که علی‌رغم تلاش‌های همدلانه دولت، بار مالی بیش از ۲۰ مصوبه مجلس در مجموع بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این مصوبات ضمن نقض اصل پذیرفته شده «تقدم منابع بر مصارف» در بودجه‌ریزی، بر خلاف اصل ۵۲ قانون اساسی، شاکله لایحه دولت را تغییر داده و بر خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی، فاقد منابع لازم برای اجراست و می‌تواند به کسری بودجه دولت به‌ عنوان ام‌الخبائث مسائل کشور دامن بزند.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «خاطرنشان می‌نماید: سازمان برنامه و بودجه کشور تمام مساعی خود را جهت رفع این ناترازی‌های بودجه‌ای از مجاری قانونی مربوط، با همکاری مجلس محترم شورای اسلامی به کار خواهد گرفت.

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا