کد خبر: 0908995655
بورسروزنامه

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس: بازارگردانی رکن صیانت از حقوق سهامداران است

به گفته مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار، ۱۰پرونده تخلفاتی طی هفته جاری در هیأت رسیدگی به تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار مورد رسیدگی قرار گرفت و در ارتباط با ۸ پرونده نسبت به ناشر و مدیران آن رأی انضباطی صادر شد. به موجب آرای صادرشده، تعداد ۳۹نفر از مدیران متخلف به مجازات سلب صلاحیت از تصدی سمت مدیریت محکوم شدند.

سمیه‌سادات آقامیری  به سنا گفت: مطابق ماده ۲قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، نخستین هدف ارکان نظارتی بازار سرمایه، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار است که تدوین قوانین و مقررات در بازار سرمایه بر پایه این هدف مهم صورت می گیرد.

از جمله مقرراتی که گامی موثر در تحقق این هدف والا خواهد بود، تصویب آیین‌نامه «حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران» است که اخیراً از سوی شورای عالی بورس به تصویب رسیده است.

آقامیری توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در آیین‌نامه مزبور به آن اشاره شده و نقش مهمی در ثبات بازار سرمایه ایفا می‌کند، بحث تکلیف بازارگردانی توسط ناشران اوراق بهادار است که اجرا نشدن آن از سوی ناشر تخلف محسوب و حسب مورد مجازات انضباطی برای ناشر و مدیران آن در نظر گرفته خواهد شد.

او ادامه داد: همچنین به موجب مصوبه مورخ  ۷مهر ۹۹هیات مدیره سازمان «کلیه ناشران ثبت‌شده نزد سازمان موظفند ظرف مهلت ابلاغی از سوی بورس و فرابورس نسبت به انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان حسب مورد به بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اقدام کنند».

آقامیری همچنین از رسیدگی به تعدادی از پرونده های تخلفاتی و صدور رای در هفته گذشته خبر داد و افزود: در حال حاضر و در راستانی اجرای آیین‌نامه مورد اشاره، تعداد ۱۰پرونده تخلفاتی طی هفته جاری در هیأت رسیدگی به تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار مورد رسیدگی قرار گرفت و در ارتباط با ۸پرونده نسبت به ناشر و مدیران آن رأی انضباطی صادر شد.

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد:آنچه برای سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان بالاترین رکن نظارتی بازار سرمایه دارای اهمیت است،  اجرای بدون قید و شرط قوانین و مقررات و برخود قاطع با ناقضان آن در راستای حفظ و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران  است.

از سوی دیگر عضو ناظر شورای عالی بورس از معرفی شرکت‌های حقوقی متخلف به سازمان بورس خبر داد و افزود: سهامداران باید به این مسئله واقف باشند که شاخص بازار سهام همیشه مثبت نیست و کاهش هم دارد، اما باید بدانیم در این وضع چگونه سهام خود را مدیریت کنیم.

محسن علیزاده گفت: از سازمان بورس و اوراق بهادار انتظار می‌رود که به عنوان نهاد ناظر در بازار سرمایه با سهامداران متخلف برخورد جدی و قانونی داشته باشد. این سازمان بالاترین رکن ناظر بازار سرمایه است و سهامداران خرد از نهاد ناظر انتظارات فراوانی دارند.

او ادامه داد: در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مصوب شد، حقوقی‌ها بازارگردانی را شروع کنند، اما شاهد رفتار غیرمنطقی از سوی برخی از حقوقی‌ها هستیم. به تازگی چند شرکت حقوقی دارای تخلف نیز به سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی شده‌اند و نهاد ناظر بازار سرمایه اخطاریه برای آنها ارسال کرد.ه است

علیزاده در خصوص تمهیدات مجلس شورای اسلامی برای حفاظت از حقوق سهامداران حقیقی بیان کرد: در مجلس اقدامات بسیاری برای جلوگیری از تخلفات سهامداران حقوقی صورت گرفته و از سازمان بورس نیز درخواست شده است تا نحوه فعالیت سهامداران حقوقی را پس از تصویب الزام بازارگردانی در شورای عالی بورس، به مجلس اعلام کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا