کد خبر: 29010178658
تولید و بازرگانیخدمات و توزیع

معاون گمرکی گمرک ایران خبر داد: تسهیلات و کاهش هزینه‌ ترخیص برای رونق اقتصادی

معاون گمرکی گمرک ایران تاکید کرد: گمرک به عنوان سازمان مجری سیاست‌های دولت در تجارت خارجی با ۱۴۰ گمرک در اقصی نقاط کشور، با ارائه تسهیلات بیشتر و کاهش هزینه‌های ترخیص کالا به روان‌سازی تجارت و رونق اقتصادی کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا،‌ فرود عسگری، معاون گمرک ایران گفت: در ارتباط با نقش گمرک در رونق اقتصادی، هر چه این سازمان بتواند با تسهیلات بیشتر به روان‌سازی تجارت کمک کند، کاهش هزینه‌های ترخیص کالا و در نهایت بهای تمام شده محصول را به دنبال دارد که کمک به واحدهای تولیدی و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: گمرک تلاش کرده تا از ظرفیت‌های قانون امور گمرکی و قانون رفع موانع تولید بهره بگیرد و تسهیلاتی را به فعالان صادرات و واردات ارائه دهد.

معاون گمرک ایران در مورد تسهیلات گمرک در رویه صادرات اظهار داشت: در بخش صادرات یکی از تسهیلات گمرک برای کاهش هزینه‌ها، ارزیابی کالاهای صادراتی در محل تولید و در محل کارخانه‌ها و انبارهای واحدهای تولیدی است، این اقدام کمکی موثر برای تولیدکنندگان به شمار می‌آید، گمرک با اخذ ضمانت نامه بابت اخذ عوارض صادراتی کالا هم می‌تواند کمبود نقدینگی واحدهای صادراتی را تا حدودی جبران کند و واحدهای تولیدی می‌توانند از این ظرفیت که رئیس کل گمرک در اوایل سال جاری بخشنامه‌ای صادر کردند، بهره بگیرند.

به گفته عسگری، بهره‌مندی صادرکنندگان از تسهیلات مدیریت ریسک، از جمله موارد دیگری است که گمرک با قرار دادن اظهارنامه‌های واحدهای تولیدی در مسیر سبز برای آنان قائل شده است که کمترین ایستایی در گمرکات کالاهای صادراتی را به همراه خواهد داشت.

وی در مورد تسهیلات گمرک به واحدهای تولیدی صادرات محور تصریح کرد: یکی از مواردی که می‌تواند کمک به‌سزایی به واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی کشور داشته باشد، بحث ورود موقت تجهیزات، مواد اولیه و قطعات مرتبط با تولید صادراتی است که کالاها با اخذ ضمانتنامه بانکی معادل حقوق ورودی و تفویضی که به گمرکات اجرایی کشور داده شده است می‌توانند وارد شده و بعد از پردازش و تولید محصول در حداقل زمان صادر شوند؛ بنابراین واحدهای تولیدی می‌توانند از این ظرفیت و از طریق گمرکات اجرایی استان محل فعالیت خود استفاده کنند.

معاون گمرک ایران افزود: استرداد حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی کالاهای واسطه‌ای که در کالای سرمایه‌ای و صادراتی به کار می‌روند نیز در همه گمرکات استان‌های کشور قابل انجام است و این امر نیز به بخشی از نقدینگی واحدهای تولیدی کمک می‌کند.

عسگری در مورد رویه واردات خاطرنشان داد: در حوزه واردات نیز گمرک برای واحدهای تولیدی تسهیلاتی را قائل است، استفاده از انبارهای اختصاصی یکی از عواملی است که می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید کمک کند، به طوری که این انبارها به مثابه گمرک کوچکی در آن واحد تولیدی است و بر اساس قراردادی که ما با واحدهای تولیدی منعقد می‌کنیم، کالاهای این واحدها از همه مبادی و گمرکات مرزی می‌تواند با اولویت ترانزیت داخلی به مقصد انبار اختصاصی آن واحد تولیدی انتقال و تخلیه شود.

وی اضافه کرد: این امر کمک می‌کند تا هزینه‌های انبارداری کاهش یابد و تخلیه و بارگیری‌‌های متعدد حذف شود و در مجموع باعث کاهش هزینه‌های انبارداری و حمل برای واحدهای تولیدی می‌شود.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه هر واحد تولیدی متقاضی استفاده از این تسهیلات، می‌تواند به گمرکات استانی برای استفاده از انبارهای اختصاصی مراجعه کند، ابراز داشت: برای جبران نقدینگی در بخش ورود کالا هم در قالب بخشنامه‌ای که ریاست کل گمرک، در ابتدای سال جاری صادر کرد، بابت حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده با ضمانتنامه بانکی کالاها می‌توانند ترخیص شوند و همین‌طور اگر امکان تودیع ضمانتنامه بانکی را نداشته باشند، واحدهای تولیدی می‌توانند با رویه نسیه بخشی از کالا را نگه دارند و بقیه را از گمرک ترخیص، به خط تولید منتقل و با فراهم شدن نقدینگی بقیه کالا را از گمرک ترخیص کنند.

به گفته عسگری، واحدهایی که در حوزه دارو و لوازم و تجهیزات پزشکی هستند، با حداقل اسناد و تعهد ریاست سازمان غذا و دارو به گمرک می‌توانند کالاهایشان را از گمرک ترخیص کنند.

وی در مورد کالاهای اساسی خاطرنشان‌کرد: وارد کنندگان کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور هم می توانند از تسهیلات حمل یکسره به شرط آماده بودن اسناد مورد نیاز از بنادر و مبادی ورودی کشور به صورت حمل یکسره ترخیص کنند.

معاون گمرک ایران درباره تسهیلات گمرک در ترخیص کالاهای ضروری و مورد نیاز واحدهای تولیدی ابراز داشت: اگر واحدی، کالایی را نیاز داشته باشد که خیلی اضطراری و فوری باشد، می‌تواند تقاضای اعمال ماده۴۲ از رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد و با تعهد وزیر مرتبط به آن بخش آن کالا ترخیص شود.

عسگری با بیان اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران با همکاری گمرکات اجرایی استان‌ها، رونق تولید مواردی که گفته شد را در دستورکار خود در سال ۱۴۰۱ قرار داده است، عنوان کرد: پارسال نیز عملیات تبادل ۱۶۴میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۰۱.۶میلیارد دلار توسط گمرکات کشور انجام شد که ۵۳ میلیارد دلار آن واردات و ۴۸.۶میلیارد دلار آن صادرات بوده است.

وی ادامه داد: با این حجم تجارت، اگر از همه ظرفیت‌های قانونی‌مان استفاده کنیم، می‌توانیم به کاهش هزینه‌های واحدهای تولیدی و در نتیجه به صرفه بودن صادرات محصولات کشور بیانجامد و در نتیجه به رونق و توسعه اقتصادی کشور کمک کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا