کد خبر: 09109910125
کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: صادرات ۶ میلیون تن محصول کشاورزی در ۹ ماه امسال

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ۹ ماه امسال ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول کشاورزی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۲۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، «کاظم خاوازی» در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، افزود: شاخص‌ها و عملکردهای این بخش نیز در جهت تایید موضوع توسعه امنیت غذایی است، به گونه‌ای که امروز با وجود همه مشکلاتی که کرونا ایجاد کرد و نیز با وجود همه مشکلات تامین ارز به اندازه و به موقع برای بخش کشاورزی، رشد ارزش افزوده این بخش ۴.۴ مثبت در ۶ ماهه نخست امسال محقق شده است.

وی ادامه داد: در ۹ ماه امسال ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول کشاورزی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۲۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۰ درصد رشد داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی در باره صادرات محصولات باغبانی گفت:‌ همچنین در ۹ ماهه ۱۳۹۸ در کل ۶۴۵ هزار تن محصولات باغبانی صادر شد و امسال این رقم به عدد ۸۸۹ هزار تن در ۹ماهه اول رسیده که از نظر وزنی ۳۸ درصد و ارز نظر ارزشی ۴۳ درصد رشدصادرات محقق شد.

خاوازی گفت: در ۹ ماهه پارسال در کل ۳۰۰ هزار تن سیب صادر شد که ارزشی معادل ۴۵۹ میلیون دلار داشت و امروز ۴۰۳ هزار تن سیب صادر شده و یکی از اتفاق های بسیار خوب این است که این صادرات در قالب موافقتنامه اورآسیا صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵ هزار تن سیب بیشتر به روسیه سیب صادر نشد، اما از ابتدای امسال تاکنون میزان صادرات به ۹۷ هزار تن رسیده است، ادامه داد: در اردیبهشت‌ماه تقریبا از ۳۴ مرزی که می بایست کالا تبادل می شد فقط ۱۸ مرز باز بود، امروز ۲۴ مرز فعال است که نشان از توانایی بخش کشاورزی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تولید سیب امسال را حدود چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن اعلام کرد که یک میلیون و ۵۰ هزار تن آن در آذربایجان غربی تولید شده یعنی ۲۵ درصد سیب تولیدی کشور در این استان تولید شده است.

خاوازی به میزان سیب صنعتی اشاره کرد و گفت: از چهارمیلیون و۱۲۰ هزار تن کل تولید سیب، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن سیب صنعتی است که ۱۷ درصدآن متعلق به آذربایجان غربی است.

وی ادامه داد: این درحالی است که برای سیب، خرید حمایتی و توافقی نداشتیم و فقط قیمت تضمینی بود که شورای اقتصاد اعلام کرده بود که حدود ۵۸۰ هزار تومان بود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: به درخواست تعدادی از نمایندگان ما گروهی را از وزارتخانه به استان آذربایجان غربی فرستادیم و با رایزنی‌های انجام شده این رقم به یک هزار و ۲۵۰ تومان برای کارخانه‌ها رسید.

وی ادامه داد: امروز به طور میانگین به قیمت یک هزار و ۱۸۰ تومان سیب‌های پای درختی درجه سه از سوی کارخانه‌ها خریداری می‌شود.

خاوازی با اشاره به مشکل جمع آوری سیب پای درختی در آذربایجان غربی گفت: امسال و برای نخستین بار ۹۰ مرکز بهداشتی برای جمع آوری سیب پادرختی در آذربایجان غربی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: مشکل سیب پای درختی آذربایجان غربی یک مشکل ۳۵ ساله است و امسال برای نخستین بار ۹۰ مرکز بهداشتی برای جمع آوری این سیب با همت همه دست اندرکاران راه اندازی شده است تا این مشکل را برطرف سازد.

عضوهیات دولت ادامه داد: مجوز ۷۰۰ متر به هرکدام از باغداران این استان داده شد تا بتوانند تغییر کاربری داده و بارانداز ایجاد کنند و نیز ۷۰ متر ساختمان در اختیار آنها قرار گرفت این کاری بود که برای نخستین بار اتفاق افتاد و علاوه بر آن هفت فقره مجوز تاسیس کارخانجات مدرن در آذربایجان غربی داده شده و ۱۲۵ فقره هم برای فرآوری محصول سیب و سایر محصولات داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی اتفاق مبارک دیگری که برای استان آذربایجان غربی در حال شکل گیری است را ورود یک سرمایه گذار برای ایجاد مرکز سورتینگ (درجه بندی) دانست و خاطرنشان کرد: نبود این مرکز، مشکل اصلی در صادرات سیب از آذربایجان غربی است که مقرر شد این سرمایه گذار با زمینی که در اختیار وی گذاشته شد ظرف مدت ۶ ماه آخرین تکنولوژی این موضوع را با حداقل ۱۰ میلیون دلار وارد کرده و این مرکز را ایجاد کند که اتفاق مهمی برای این استان خواهد بود.

خاوازی با اشاره به تصویب قانون خرید تضمینی در مجلس شورای اسلامی گفت: این امر می‌تواند به ما کمک کند تا هم بحث قیمت گذاری برای محصولاتی مانند سیب و کشمش را واقعی تر کرده و هم کشاورزان به مزد خود برسند.

اجازه قطع صادرات مرکبات و سیب داده نخواهد شد

وی با بیان اینکه قول می‌دهم به هیچ وجه اجازه داده نشود جلوی صادرات مرکبات و به ویژه سیب گرفته شود، خاطرنشان ساخت: تلاش می‌شود با کسانی که به کشور موز وارد می‌کنند مذاکره کرده تا بخش بیشتری از سیب را صادر کنند که این نیز منوط به اجرای قانون است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز در حال مذاکره با کشورهای اوراسیا و انعقاد معاهده تجاری آزاد هستیم و اگر بتوانیم گواهی‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای خود را در حد اتحادیه اروپا برسانیم، خواهیم توانست صادرات خود را به کشورهایی که مصرف بیشتری دارند توسعه دهیم.

وی ادامه داد: احیای کارت‌های بازرگانی کشاورزان که باطل شده‌اند در دستورکار قرار دارد تا کشاورزان بتوانند این کار را ادامه دهند.

خاوازی با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح شده درباره خانه باغ‌ها و خانه‌های کارگری، خاطرنشان ساخت: ما در کشور ۸ میلیون هکتار اراضی آبی داریم که فقط ۱.۲ میلیون هکتار بدون محدودیت‌ می‌تواند امنیت غذایی کشور را تامین کند و لذا در بحث تغییر کاربری اراضی باید بسیار دقت کنیم.

عضوهیات دولت تاکید کرد: ما نگران تجزیه باغ‌ها به بخش‌های کوچک‌تر هستیم. جنگ ما با کشاورزان نیست بلکه بحث ما کسانی هستند که مهاجرت کرده و ویلا می‌سازند.

وی ادامه داد: درباره قانون تغییر کاربری اراضی نیز دولت لایحه‌ای را تهیه کرده و گویا نمایندگان نیز طرحی را آماده کردند.

خاوازی به اقدام های انجام شده برای توسعه آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: در بخش توسعه آبیاری نوین ۳۱ هزار هکتار برنامه توسعه‌ای در آذربایجان غربی در سال جاری در دستور کار است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: چاه‌هایی که مجوز ندارند مشمول این توسعه نمی‌شوند و طبق قانون فقط مجاز به توسعه آبیاری نوین برای چاه‌های دارای مجوز هستیم.

وی گفت:‌توسعه آبیاری نوین در آذربایجان غربی پنج درصد از عملکرد کل کشور نیز بیشتر است. امیدواریم بتوان با حمایت از بخش کشاورزی شاهد تامین امنیت غذایی کشور بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا