کد خبر: 300502135995
آسیب اجتماعیاقتصادتولید و بازرگانیروزنامهسلامت و رفاهصنعت و معدن

موفقیت شرکت سایپا در تولید خودروهای دوگانه ‌سوز

زینب غضنفری

آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی معضلی حل نشده است و یکی از علل آن، آلودگی ناشی از تردد خودروهای سبک و سنگین است.

یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا ناشی از خودرو، تولید خودروهای دوگانه سوز (CNG) است که این موضوع با تشدید تحریم‌ها، به جهت کنترل هزینه‌ها، طی چند سال اخیر تا حدی به فراموشی سپرده شده بود و تولید آن به ‌شدت کاهش یافته بود اما؛ قرار است مجددا خودروهای گازسوز به چرخه تولید بازگردند و در این راستا اقدامات خوبی انجام گرفته است.

در حال حاضر با توجه به سیاستگذاری‌های صورت گرفته در خصوص کاهش مصرف سوخت و همچنین، زیرساخت‌های موجود در گاز طبیعی فشرده، یکی از بهترین سوخت‌ها جهت استفاده، سوخت گاز است.

در حال حاضرطبق آمارها در راستای کاهش مصرف سوخت ،کشور نیاز به تولید ۹۲۰ هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز دارد و البته به جهت کاهش ریسک ناشی از افزایش هزینه حامل‌های انرژی همچون بنزین و محدودیت‌های مصرفی اعمال شده، تقاضا برای گازسوز کردن خودروها در شهرهای مختلف طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، خودروهای گازسوز و دوگانه سوز در کشور با رشد ۲.۵ برابری در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۸۷۳۶ دستگاه تولید شده است.

در این برهه حساس، گروه خودروسازی سایپا دست به کار شده و با تولید خودروهای دوگانه سوز، خود را به عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در این زمینه معرفی کرد.

در اولین گام، شرکت سایپا در راستای توسعه سبد محصولات پاک، خودروی ساینا اس را در طراحی جدید، به صورت دوگانه سوز در اواخر سال گذشته وارد مدار تولید کرد و اکنون تولید آن بیش از پیش شدت گرفته و این شرکت حتی آمادگی این را دارد که این خودرو را به ناوگان تاکسیرانی کشور اضافه کند.

نارنجی‌پوشان جاده ‌مخصوص در ۳ ‌ماهه نخست سال جاری ۹۰۳۶ دستگاه از این خودرو را تولید کردند که این رقم از کل تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز در ۳ ‌ماهه اول سال قبل بیشتر است. در کنار آن، وانت نیسان انژکتوری دوگانه‌سوز نیز در شرکت زامیاد که زیرمجموعه سایپا محسوب می‌شود، نیز به تولید می‌رسد و در بهار ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۶۶۵ دستگاه از این خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته رشد جالب توجه ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد.

با توجه به مصرف و هزینه سوخت کمتر و آلایندگی کمتر، ساینا دوگانه سوز به محصولی استراتژیک و مهم در صنعت خودرو کشور تبدیل شده است.

مصرف سوخت ترکیبی سدان دوگانه سوز سایپا با مخزن گاز ۹ کیلویی در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با ترکیب بنزین و گاز ۶.۴۵ لیتر است. به علاوه، به سامانه گازرسانی نسل چهار، با تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا مجهز شده و دارای موتوری دوگانه‌سوز بر پایه موتور M15 ساینا است که با سوخت گاز عملکردی نزدیک به سوخت بنزین دارد. سطح استاندارد آلودگی این خودرو یورو۵ است.

این محصول برای ناوگان تاکسیرانی نیز طراحی شده و برای ارتقا عملکرد و دوام بیش‌تر جلوبندی آن، از نیم‌اکسل‌های تقویت‌شده در محور جلو و سیستم ترمزگیری قوی‌تر نسبت به نوع بنزینی استفاده شده است.

همچنین برای تقویت هویت اقتصادی این خودرو به‌عنوان یک خودرو کار و دسترسی آسان به قطعات آن، در تامین قطعات گازسوز مانند مخزن، شیربرقی، رگلاتور و… تلاش شده از منابع داخلی استفاده شود تا وابستگی به شرکت‌های خارجی و ارزبری به حداقل ممکن برسد.

در مدل تاکسی ساینا اس دوگانه‌سوز، امکاناتی نظیر کپسول آتش‌نشانی، تابلو سقفی، جعبه کمک‌های اولیه، سامانه‌های هوشمند نظیر GPS، تاکسی‌متر و پرداخت الکترونیکی نیز ارائه می‌شود.

این محصول علاوه بر فضای داخل شهر، برای ترابری بین شهری نیز طراحی شده و به جهت برخورداری از دریچه گاز برقی و سیستم برق‌ و الکترونیک یکپارچه با نود مرکزی (BCM) از قابلیت نصب اصولی کروزکنترل نیز برخوردار است.

این خودرو فضایی معادل ۳۰۰ لیتر جهت حمل بار و لوازم سرنشین دارد و در رده قیمتی پایین نسبت‌ به محصولات مشابه از امتیازات بیشتری برخوردار است که همین موضوع سبب رضایت حداکثری متقاضیان شده است.

ساینا اس از پس آزمون‌های تصادف، ترمزگیری، محافظت از عابر پیاده و… برآمده و استانداردهای مهم ایمنی را در این زمینه‌ها اخذ کرده است. ویژگی‌های ایمنی این محصول عبارتند از کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای سرنشینان جلو و عقب، نگهدارنده صندلی کودک (ISOFIX)، ترمزهای ABS مجهز به EBD و تقویت‌شده با BA (سیستم کمکی ترمز)، جلوبندی تقویت‌شده و فرمان‌پذیری بهتر، ارتقا یافته است.

از دیگر ویژگی‌های این خودرو سیستم ضدسرقت، سنسور هشدار دنده عقب، هشدار سرعت، قفل مرکزی، نمایشگر دیجیتال چندمنظوره MFD، سیستم صوتی بلوتوثی همراه با USB و AUX، چراغ مه‌شکن، چراغ روز و اتولایت با قابلیت تنظیم ارتفاع نور است. صندلی‌های جلو و عقب این خودرو با روکش پارچه‌ای، ارگونومی‌خوبی دارند و حتی در مسافت‌های طولانی رفاه حال سرنشینان را فراهم می‌کنند.

در ادامه برنامه تولید خودروهای گازسوز، ون ۱۴ نفره دوگانه‌سوز دو کپسوله با توان ۴۰۰ کیلومتر پیمایش، توسط گروه سایپا در دست طراحی و ساخت قرار دارد که پیش بینی شده تا سال آینده وارد بازار شود.

همچنین کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس و M24 که مصرف بنزین کمتری دارند، در شرکت مگاموتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و به زودی به بازار عرضه خواهند شد.

علاوه بر این موراد، شرکت سایپا به دنبال تولید موتورهای هیبریدی رفته و قراردادی نیز در این زمینه منعقد کرده و تا دو سال آینده خودروها با موتوری تولید خواهد شد که ۸۰ درصد ساخت داخل هستند و علاوه بر سی‌ان‌جی سوز، هیبریدی نیز خواهند بود.

شایان ذکراست  گروه سایپا در جهت ارتقاء عملکردی و بهبود راندمان موتورهای تک سوز و دوگانه سوز تفاهم‌نامه‌ همکاری با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا کرد.

در مجموع می‌توان گفت که خودروهای دوگانه سوز تولیدی شرکت سایپا، محصولاتی اقتصادی با استهلاک پایین، هزینه نگهداری پایین، مصرف و هزینه سوخت کمتر و امکانات قابل قبول هستند و رضایت مشتریان خود را به خوبی فراهم کرده است.

حضور خودروهای جدید سایپا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌با توجه به قیمت اقتصادی، ابعاد مناسب و مصرف سوخت کم، می‌توانند به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌و کاهش آلودگی هوا کمک شایانی کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا