کد خبر: 29090061673
راه و مسکن

میزان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیاوش امیر مکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در پنجمین نمایشگاه حمل ونقل و لجستیک و صنایع وابسته در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مطالبات ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: درحال‌حاضر میزان بدهی ایرلاین‌ها به دو هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌ است .

او ادامه داد: در سال ۹۲ میزان پروازهای عبوری بین ۸۰۰ تا ۷۰۰ پرواز بود که در دوران شیوع کرونا میزان پروازهای عبوری به ۱۵۰ پرواز کاهش یافت اما در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد مسافر و درخواست برای حمل و نقل هوایی تعداد پروازهای عبوری به ۵۰۰ پرواز افزایش یافته است.

امیرمکری درباره پروازهای عبوری گفت: در حال حاضر امکان اعزام و پذیرش ۱۸۰۰ پرواز عبوری در روز را طی ۱۳۲ مسیر از آسمان ایران داریم؛ آسمان کشور ما برای پروازهای اروپا به شرق آسیا بسیار مطلوب است به شرط آنکه هزینه تردد از آسمان ایران برای ایرلاین‌های خارجی اقتصادی باشد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: با توجه به فرمولی که شامل وزن هواپیما، طول مسیر و ضریب ثابتی از دلار است، این نرخ را تعیین کرده‌ایم اما باید هم مسیرها کوتاه شود و هم تخفیف‌هایی را برای ایرلاین‌های خارجی در نظر بگیریم تا عبور از آسمان ایران نسبت به کشورهای دیگر به صرفه تر باشد.

او ادامه داد: مجوز امکان تخفیف دادن را سال گذشته از دولت گرفتیم در حال حاضر به دنبال کوتاه کردن مسیر هستیم، ایران بیشترین مناطق ممنوعه پروازی را در بین کشورهای منطقه دارد که باید با نیروهای مسلح برای کاهش مسیرها توافق کنیم.

امیرمکری درباره حذف شرکت فرودگاه‌ها از درآمد پروازهای عبوری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: آنچه در بند «ی» تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده بدون هماهنگی با شرکت فرودگاه‌ها بود موضوع را به وزیر راه انتقال دادم و قرار شد در این موضوع بازنگری شود.

او ادامه داد: به دنبال مذاکره با وزارت امور خارجه هستیم تا بار دیگر صدور ویزای فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی از سر گرفته شود، فرودگاه‌های مناطق آزاد که تحت نظارت شرکت فرودگاه‌ها نیستند، ویزای فرودگاهی را صادر می‌کنند که سبب افزایش پرواز به این مناطق آزاد شده است.

امیرمکری ظرفیت سالانه فرودگاه‌های تحت نظارت شرکت فرودگاه‌ها را ۷۵ میلیون عنوان و اظهار کرد: بالاترین رکورد اعزام پذیرش مسافر به ۵۱ میلیون نفر در سال‌های گذشته اختصاص دارد اما کرونا سبب شد برخی فرودگاه‌های با فعالیت کم ما به طور کامل تعطیل شود.

او ادامه داد: البته فرودگاه‌ها صرفاً برای تردد مسافر نیست بلکه زیرساختی برای توسعه محسوب می‌شوند. ما تقاضای زیادی برای ساخت فرودگاه‌های جدید داریم اما در برابر آنها مقاومت می‌کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص اراضی فرودگاه‌های غیرفعال به نهضت ملی مسکن جهت مسکن سازی گفت: اراضی هیچ یک از فرودگاه‌ها به نهضت ملی مسکن واگذار نمی‌شود اما ما در فرودگاه‌های غیرفعال به دنبال توسعه ایرتاکسی هستیم.

به گفته امیرمکری، صرفاً سه یا چهار فرودگاه در کشور هزینه و درآمد سر به سر دارند و سایر فرودگاه‌ها زیان دِه هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا