کد خبر: 270902146516
بازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

نابودی صنعت دارو با واردات فوریتی

به گفته رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شرایط واردات را تسهیل کرده اند و سازمان غذا و دارو، شرکت‌ها را تشویق به واردات فوریتی می‌کند که موجب نابودی صنعت دارو خواهد شد.

به گزارش عصراقتصاد، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی کشور در گردهمایی سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در محل پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی، از افزایش تولید مواد موثره دارویی از ۴۳۰ قلم در ۲ سال اخیر به ۵۲۱ قلم خبر داد و گفت: ۶۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی هر سال در حوزه مواد موثره دارویی در کشور داریم.

فرامرز اختراعی، افزود: اکنون شرکت های تولیدی در حوزه مواد موثر دارویی کشور به مراحل فنی و تکنیکی خود رسیده اند و حدود چهار قلم تولید پرتوشیمی ارزش افزوده خوبی داشته و مشکلی از لحاظ امکانات نداریم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۲ شرکت مواد موثره دارویی در کشور فعالیت دارند، اظهار کرد: حدود ۷۲ درصد نیازهای مواد موثر دارویی در کشور تولید می شوند و ارزش فنی تولید مواد دارویی مؤثره در کشور ما در صنعت داروسازی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ویروس کرونا نشان داد مواد مؤثره دارویی در بهبود بیماری‌ها موثر است و در این زمینه در میان کشورهای مختلف خوش درخشیدیم.

اختراعی تصریح کرد: مواد دارویی به دلیل استراتژیک بودن و اهمیت آن در بخش درمان باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا در دنیا ظرفیت های تولید مواد مؤثره دارویی وجود دارد که می توانیم با کمک شرکت های دانش بنیان و داروسازان این مواد با کیفیت و قیمت پایین تولید شود و در بازارهای بین المللی رقابت داشته باشیم.

هر شرکت می تواند ۲۰ درصد تولیدات خود را صادر کند

وی گفت: متأسفانه شرایط برای واردات دارو تسهیل شده و همین موضوع باعث می‌شود تولید کننده داخلی دارو نتواند به توسعه صنعت داروسازی فکر کند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو عملاً برای تشویق واردات دارو اقدام می‌کند و این در حالی است که تولید کنندگان مواد مؤثره دارویی، از حمایت لازم برخوردار نیستند.

اختراعی ادامه داد: تعرفه گمرکی واردات دارو که یک درصد است و حذف مالیات بر ارزش افزوده برای واردات دارو، باعث شده که امکان رقابت تولید کنندگان داخلی از بین برود.

به گفته وی، بستر صادرات مواد موثره دارویی در کشور مهیا است و وزیر بهداشت نیز وعده داده هر شرکت می تواند ۲۰ درصد تولیدات خود را صادر کند که این امر ارزآوری نیز به همراه دارد.

اختراعی با بیان اینکه نیاز به حمایت دولت برای خودکفایی در تولید مواد موثر دارویی داریم، اظهار کرد: تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی را فقط بابت واردات مواد موثره ارز حمایتی که همان ارز ۲۸ هزار تومانی است، می‌گیرند و مابقی نیازهای تولید را با ارز ۵۰ هزار تومانی تامین می‌کنند و از سوی دیگر وارد کننده دارو، امتیاز برتر نسبت به تولیدکننده مواد اولیه دارویی دارد که امیدواریم با همت وزارت صمت، این مشکلات مرتفع شود.

رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی تاکید کرد: متأسفانه شرایط واردات را تسهیل کرده اند و می‌بینیم که سازمان غذا و دارو، شرکت‌ها را تشویق به واردات فوریتی می‌کند که این امر موجب نابودی صنعت دارو خواهد شد.

نمی توانیم مافیا را در حوزه دارو نبینیم

محمدمهدی برادران، روزگذشته در این گردهمایی نیز اظهار کرد: دارو باید به عنوان یک صنعت دیده شود تا امکان رقابت با رقبای داخلی و خارجی فراهم شود، بازاریابی داخلی و بین‌المللی محقق شود و منجر به کاهش ارزبری شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت دارو در پنج حوزه از سوی دولت حمایت می‌شود، افزود: هدف از اجرای طرح دارویاری، کاهش وابستگی به ارز و واقعی شدن قیمت دارو بود که اجرای ناقص آن، باعث می‌شود به اهداف طرح نرسیم.

برادران با اشاره به ارز ۲۸ هزار تومانی که برای دارو پرداخت می‌شود، گفت: همین موضوع هم محل بحث است و هنوز خبر داریم در جاهایی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی گیر کرده است.

وی بر تشدید نظارت‌ها در تخصیص ارز تاکید و تصریح کرد: اگر نظارت نباشد، با ادبیات رقابتی و شفافیت فاصله می‌گیریم.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه سابقه دشمنی در صنعت دارو را دیده ایم، گفت: وقتی به سختی صادرات دارو را انجام می‌دهیم، نباید به راحتی ارز مورد نیاز کشور برای واردات مکمل‌های بدن‌سازی صرف شود. نگاه‌های واردات محور در اتاق بازرگانی غلبه کرده و نباید اتاق بازرگانی واردات محور باشد.

برادران افزود: نمی‌توانیم حرکات مافیایی را در حوزه دارو انکار کنیم و نبینیم.

۱۰۰ میلیون دلار صادرات دارو قابل قبول نیست

همچنین محمد پیکانپور، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، گفت: با توجه به سهم دو میلیارد دلاری بازار دارویی کشور، صادرات نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار، یک ضعف است.

وی افزود: شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه دارویی که خوب عمل کرده اند، ارز بیشتری گرفته اند و حتی در ۹ ماهه امسال، بیشتر از یک سال گذشته ارز گرفته اند.

پیکانپور ادامه داد: شرکت‌های دارویی تا پایان شهریور ۱۴۰۳ فرصت دارند نسبت به ثبت منبع واردات مواد اولیه اقدام کنند که این اقدام در راستای حمایت از تولید داخل است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا